Jag har lovat hjälpa till i brf:en där jag bor, med att åtgärda ett problem med att alla dörrklockor i ett flerfamiljshus (C:a 25 lgh) är ur funktion.

Dessa ska gå på 8 volt AC, men så fort en ny trafo installeras, så havererar denna inom en timma (flera fabrikat är provade)...

Jag har mätt den spänning som trafon matas med och där är det, helt i sin ordning 230 volt.

Vidare så har jag med multimeterns hjälp mätt mig fram till att de båda utgående trådarna på svagströmssidan, inte har någon kontakt med varandra.

Sedan har jag även gått runt och ringt på alla dörrar, varvid en resistans på mellan 7 och 80 ohm, uppmätes.

Det är alltså inte någon regelrätt kortslutning, som lätt kan upptäckas.

Så hur ska jag gå vidare? Vågar jag använda meggern? Eller vad kan hända då?
 
Finns väl ingen större anledninga att ta till megger när normal drivspänning ligger på 8V.

Däremot så skulle jag bli lite misstänksam när du mäter 7 Ohm, vid en ringknapp. I de här sammanhangen så är det nästan en kortslutning, om trafon orkade leverera så skulle den ju få ge ut en dryg ampere. Och troligen skall den ge klart under 100mA.

Det behöver inte vara fel med 7 Ohm, det är ju mätt som DC, men trafon lämnar AC, och impedanen kan vara klart högre för AC.
 
OK, var ska jag dra gränsen?

(Funderar på att koppla bort de lägenheter som har för låg resistans...)

Kan ju även nämna att det är en tunn tråd av typ äldre teletråd (tvådelad), som går till lägenheterna.

Och hur får jag tag i ett instrument som mäter resistansen med AC?
 
Mikael_L
Om du mäter på utgående ledning från trafon, sekundären, så har du alltså oändlig resistans, så länge ingen knapp trycks?
305 skrev:
Sedan har jag även gått runt och ringt på alla dörrar, varvid en resistans på mellan 7 och 80 ohm, uppmätes.
Hur mycket varierar det?
Är det någon enstaka som har runt 7 ohm och resten har runt 80 ohm?
I så fall misstänker jag att du har trasiga klockor eller knappar, på de som ligger kring 7 ohm.

Är det en linjär spridning mellan 7 och 80 ohm är det ganska märkligt.
 
Sätt en liten och snabb glassäkring efter trafon och koppla ur de knappar du misstänker. Om säkringen håller när du slår på spänningen så koppla in dem en och en tills säkringen går.
 
Mikael_L skrev:
Om du mäter på utgående ledning från trafon, sekundären, så har du alltså oändlig resistans, så länge ingen knapp trycks?


Hur mycket varierar det?
Är det någon enstaka som har runt 7 ohm och resten har runt 80 ohm?
I så fall misstänker jag att du har trasiga klockor eller knappar, på de som ligger kring 7 ohm.

Är det en linjär spridning mellan 7 och 80 ohm är det ganska märkligt.
På utgående från trafon är det helt riktigt oändlig resistans, så länge ingen knapp trycks in.

I åtta lgh ligger det mellan 7 och 17 ohm. En ligger på 27 ohm och en lgh rör sig mellan 77 och 80 ohm.

Resterande lgh har oändlig resistans...
 
Mikael_L skrev:
Är det en linjär spridning mellan 7 och 80 ohm är det ganska märkligt.
Måste erkänna att jag inte är helt klar över definitionen på "linjär spridning".

Någon som kan förklara?
 
305 skrev:
Måste erkänna att jag inte är helt klar över definitionen på "linjär spridning".

Någon som kan förklara?
Jämt fördelade. Men det är de ju inte.
 
7 ohm ger 1 A och är inte helt omöjligt, ger bara 8 VA,
Att dela upp lägenheterna i olika slingor och sätta en säkring på varje slinga så selekterar man ut vilka som kortar.

Protte
 
Mikael_L
305 skrev:
Måste erkänna att jag inte är helt klar över definitionen på "linjär spridning".

Någon som kan förklara?
Ja jag menade bara ifall du har ohmtal spridda någorlunda jämnt mellan 7 och 80 ohm.
Typ 7, 16, 22, 45, 50, 68, 71 och 80 ohm ...

Men så var det alltså inte. :surprised:
 
  • Gilla
Cygor6
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.