Jag har en sk personskyddsautomat (alltså kombinerad säkring och jordfelsbrytare) som matar uttag för ett Siemens kylskåp och ett Siemens frysskåp. Det är skåp med kallt vatten och ismaskin inbyggt. Drygt tre år gamla.

Nu händer det nån gång kanske varannan var tredje månad att personskyddsautomaten löser ut så skåpen blir spänningslösa. Det är såklart olyckligt om man inte är hemma t.ex. och inte upptäcker det. Då är det bara att återställa så snurrar allt vidare i många veckor till. Och det har inte varit vid t.ex. åska eller liknande, så har inte hittat någon vettig anledning till att det händer.

Hur fasen ska man lyckas felsöka detta?

Ska man misstänka personskyddsautomaten och helt enkelt byta ut den?

Eller hur kan jag mäta upp kylskåpet eller frysskåpet?

Jag kan låna en megger, men den kan jag väl inte mäta in i skåpen med utan att skjuta sönder elektroniken? Eller kan det ge något att dra ut stickproppen och megga mellan jordstiftet och fas/nolla (ihopkopplade då antar jag)?

Hur hade ni gjort för att försöka bli av med problemet?
 
Ja det är olyckligt med kylen ensam på en PSA. Men så gjorde man förr.

Jag gissar på att problemet är tidsrelaterat. En timer som gör något vid jämna mellanrum. Avfrostning är en klassiker. Detta är ju svårfångat. Men genom att söka info om just din modell kanske det finns tips på hur man kan tvångsköra alla funktioner för att prova. Om du postar din modell i så kanske @electroluxaren redan vet.

Med en läckströmstång kan man se tendenser, men då ska man ha en sådan tång...
 
A
I detta fallet skulle jag rikta in mig på personskyddsautomaten, annars skulle det vara oftare förekommet och regelbundnare.
Om inte annat så är det enkelt att utesluta densamma
 
electroluxaren skrev:
I detta fallet skulle jag rikta in mig på personskyddsautomaten, annars skulle det vara oftare förekommet och regelbundnare.
Om inte annat så är det enkelt att utesluta densamma
Tack
Det har varit lite min tanke också. Då är väl enda sättet att bara byta ut den?
Nu har jag iofs flera personskyddsautomater i centralen, så då skulle man ju kunnat byta plats på två och se om felen försvinner.
 
A
P Putteman skrev:
Tack
Det har varit lite min tanke också. Då är väl enda sättet att bara byta ut den?
Nu har jag iofs flera personskyddsautomater i centralen, så då skulle man ju kunnat byta plats på två och se om felen försvinner.
Jamenvisst ingen dum ide
 
Om resten av huset är skyddat av JFB kan man ju helt skippa PSA'n till kyl/frys och koppla gruppen till den 'ordinarie' JFB'n. Då märker man dessutom mycket snabbare när den löser ut...
 
useless useless skrev:
Om resten av huset är skyddat av JFB kan man ju helt skippa PSA'n till kyl/frys och koppla gruppen till den 'ordinarie' JFB'n. Då märker man dessutom mycket snabbare när den löser ut...
Så sant, för och nackdelar. Jag har valt att ha några PSA för att få mer uppdelat vad gäller läckströmmar osv, dock med den uppenbara nackdelen att det blir svårare att upptäcka när det löser ut något.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.