Jag har en logitech z5500 där ena högtalarutgången börjat tappa i effekt. Var och hur ska jag börja felsöka efter vad som gått sönder?
Det är utgången längst till höger här:
Närbild av Logitech Z5500 högtalarsystemets kretskort bakifrån med en markerad högtalarutgång och anslutna kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Baksidan
Circuit board of Logitech Z5500 with cables connected to speaker outputs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hit går grön kabel
Närbild på en kretskortsplats med ledningar och kapacitorer, potentiell felkälla för högtalarutgång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hit går svart (längst till höger)
Elektronikkomponenter på ett grönt kretskort med gul och svart kabel ansluten samt synliga lödpunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Översikt
Öppet Logitech Z5500 högtalarsystem visar interna kretskort och kablar för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har en multimeter att mäta med
 
Du behöver en servicemanual till att börja med.

Men om du har en frist kanal att jämföra mot så kanske det går att följa. Mata in en sinusvåg på alla ingångar och försök följa signalvägen, bakåt eller framåt, för att se var signalen droppar. Den huvudsakliga förstärkarfunktionen ligger nog i de kraftchip man ser mot kylflänsen. Om det går att hitta datablad för dem så kan man kontrollera ifall de är friska.

Lite ovanligt att en kanal tappar nivå. Då misstänker man vanligen kondensatorer.
 
  • Gilla
ingenmansland
  • Laddar…

Bästa svaret

Har du kollat att det inte är högtalaren?
Är signalen lika mycket lägre både vid låg och hög volym?
Börja med att kolla visuellt. Inget bränt, sen kondensatorer. Är "plusset" på toppen på de blå platt eller runt upphöjt och på väg att "explodera"?

Mät spänning (DC Volt) på utgångarna. Det kan vara väldigt avslöjande för ett trasigt DC-kopplat förstärkarchip!
Är det rätt inspänningar och fel utspänning är man kanske klar där.

Nästa steg blir väl att skruva loss bygel som håller fast förstärkarchippen mot kylflänsen och se vad det är för chip.

Sen kan man kolla i databladet efter "Typical Application and Test Circuit" eller någon Application Note för att se vilka pinnar som är vad om man behöver mäta mera..
 
  • Gilla
ingenmansland
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du behöver en servicemanual till att börja med.

Men om du har en frist kanal att jämföra mot så kanske det går att följa. Mata in en sinusvåg på alla ingångar och försök följa signalvägen, bakåt eller framåt, för att se var signalen droppar. Den huvudsakliga förstärkarfunktionen ligger nog i de kraftchip man ser mot kylflänsen. Om det går att hitta datablad för dem så kan man kontrollera ifall de är friska.

Lite ovanligt att en kanal tappar nivå. Då misstänker man vanligen kondensatorer.
Tyvärr har jag inte ett oscilloskop att testa med, men jag kan säkert köpa ett billigt eller låna ett. Ska se om jag kan hitta en bra servicemanual med sprängskiss.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du kollat att det inte är högtalaren?
Är signalen lika mycket lägre både vid låg och hög volym?
Börja med att kolla visuellt. Inget bränt, sen kondensatorer. Är "plusset" på toppen på de blå platt eller runt upphöjt och på väg att "explodera"?

Mät spänning (DC Volt) på utgångarna. Det kan vara väldigt avslöjande för ett trasigt DC-kopplat förstärkarchip!
Är det rätt inspänningar och fel utspänning är man kanske klar där.

Nästa steg blir väl att skruva loss bygel som håller fast förstärkarchippen mot kylflänsen och se vad det är för chip.

Sen kan man kolla i databladet efter "Typical Application and Test Circuit" eller någon Application Note för att se vilka pinnar som är vad om man behöver mäta mera..
Högtalarna är redan kollade och där var det inget fel. Ska kolla på det andra och se vad jag kan hitta.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Har du kollat att det inte är högtalaren?
Är signalen lika mycket lägre både vid låg och hög volym?
Börja med att kolla visuellt. Inget bränt, sen kondensatorer. Är "plusset" på toppen på de blå platt eller runt upphöjt och på väg att "explodera"?

Mät spänning (DC Volt) på utgångarna. Det kan vara väldigt avslöjande för ett trasigt DC-kopplat förstärkarchip!
Är det rätt inspänningar och fel utspänning är man kanske klar där.

Nästa steg blir väl att skruva loss bygel som håller fast förstärkarchippen mot kylflänsen och se vad det är för chip.

Sen kan man kolla i databladet efter "Typical Application and Test Circuit" eller någon Application Note för att se vilka pinnar som är vad om man behöver mäta mera..
Efter lite mätning så visar det att den felande utgången bara har 9% av effekten jämfört med andra utgångar. Amp-chippet är tydligen tda7294 av vad jag läst på forum. Jag förmodar att man får mäta input och output då på chippet och se om det ökar effekten?
 
ingenmansland ingenmansland skrev:
Efter lite mätning så visar det att den felande utgången bara har 9% av effekten jämfört med andra utgångar. Amp-chippet är tydligen tda7294 av vad jag läst på forum. Jag förmodar att man får mäta input och output då på chippet och se om det ökar effekten?
Du borde kunna mäta insignalen på pinne 3 om det nu är det chippet.
Schematisk illustration av en typisk applikation och testkrets för ett elektroniskt chipp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av TDA7294 förstärkarchip med PIN-anslutningar och beskrivningar, inklusive pinne 3 märkt som "INVERTING INPUT".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
samlarpådetmesta och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle ta en närmare titt på C2 och C5 i den felande kanalen. Möjligen C3.
 
Hur har det gått?
Det är inte många komponenter i signalvägen i den här konstruktionen.
Om C5 vore dålig så borde ljudet vara normalt vid låg volym, men bli sämre vid högre (ganska hög) volym.

Lägg upp några bilder med bättre skärpa så kan du få hjälp att okulärbesiktning. ;)
 
blackarrow blackarrow skrev:
Hur har det gått?
Det är inte många komponenter i signalvägen i den här konstruktionen.
Om C5 vore dålig så borde ljudet vara normalt vid låg volym, men bli sämre vid högre (ganska hög) volym.

Lägg upp några bilder med bättre skärpa så kan du få hjälp att okulärbesiktning. ;)
Jag har kollat 3:an och det var samma in som på de andra, så jag tänker att det måste vara chipet. Det blir till att byta ut det då. Får ta och skaffa mig en bra löd-station. Har velat ha ett men inte riktigt haft behov, men nu kan jag ta detta som en anledning. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.