S
Hejsan

Vi har köpt en stuga, och på toaletten sitter en termostat devireg121.

Det finns ingen synlig värmekälla i rummet. Jag antar att det är golvvärme. Säljaren har ingen kunskap om detta alls.

Termostaten verkar fungera men jag får ingen värme i golvet, eller någon annanstans.

I säkringsskåpet finns tre säkringar för elvärme, och en för "manöver elvärme". Ingen av dessa säkringar stängar av temorstaten. Den har en röd lysdiod som lyser och när alla elvärme säkringar är avstängda så kan jag tända och släcka den röda dioden genom att vrida på temperaturinställningen.

Några tips på hur jag felsöker detta på bästa sätt?
 
Har du en spänningsprivare (alt. multimeter)?
Då kan man mäta om det kommer någon spänning på utgången.

Hör du reläet i termostaten klicka när du vrider på vredet?
 
S
Demmpa Demmpa skrev:
Har du en spänningsprivare (alt. multimeter)?
Då kan man mäta om det kommer någon spänning på utgången.

Hör du reläet i termostaten klicka när du vrider på vredet?
Ja, reläet klickar.
Bra, jag ska kolla spänningarna på plinten i termostaten.
Det är ett litet relä där, så jag hade ju trott att det skulle finnas ett lite rejälare någonstans, men hittar ingen sådant.
 
S Snickerick skrev:
Ja, reläet klickar.
Bra, jag ska kolla spänningarna på plinten i termostaten.
Det är ett litet relä där, så jag hade ju trott att det skulle finnas ett lite rejälare någonstans, men hittar ingen sådant.
Det finns bara reläet i termostaten och det är rätt vanligt att den slutar att fungera som den ska.
 
S
E elmont skrev:
Det finns bara reläet i termostaten och det är rätt vanligt att den slutar att fungera som den ska.
Mätte upp på termostaten, 236V in och 236V ut när reläet drar, 0V ut när reläet inte drar. Så reläet verkar fungera.

Ohm-mäta lasten, kanske?

Jag testar och ser vad det ger.

Edit: 310 Ohm
 
Tommty
Du skriver att du köpt en stuga. Gissar då att detta var nyligen.

Hur länge väntade du efter du slog på värmen på termostaten? det tar ett par timmar innan du märker något skillnad.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
Tommty Tommty skrev:
Du skriver att du köpt en stuga. Gissar då att detta var nyligen.

Hur länge väntade du efter du slog på värmen på termostaten? det tar ett par timmar innan du märker något skillnad.
Den har stått på hela eftermiddagen.

Noterar att med 310 ohm, om det nu är rent resistivt, vilket jag antar att en golvvärme är. Det ger då en total effekt på ca 180W på en golvyta om 2,7 m2 som här. Vilket är knappt 70 W/m2, det är verkligen i underkant för ett badrum, känns det som. Men oavsett bodde det ju kännas något, men det gör det inte.
 
S Snickerick skrev:
Den har stått på hela eftermiddagen.

Noterar att med 310 ohm, om det nu är rent resistivt, vilket jag antar att en golvvärme är. Det ger då en total effekt på ca 180W på en golvyta om 2,7 m2 som här. Vilket är knappt 70 W/m2, det är verkligen i underkant för ett badrum, känns det som. Men oavsett bodde det ju kännas något, men det gör det inte.
Kan du mäta strömmen (Ampere) på utgående så får du ett säkert svar.
 
S
Hmmm, möjligen fungerar det, men effekten är så låg att efter ett dygn är rummet fortfarandei nte uppe i temperatur, men golvet är aningen varmare idag än igår, så det kan kanske tänkas ligga en fungerande golvvärme därunder.Det kan ju vara dåligt isolerat neråt också och då blir ju effekten av golvvärmen ännu sämre.

Tack för hjälpen!
 
Är det ett betonggolv eller ett golv som har en tjock "spackelkaka" blir systemet oerhört segt och 180 Watt är ju inte mycket. Men det räcker nog att hålla värmen sedan golvet så småningom nått sin arbetstemperatur.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.