Hej, köpte lite vitvaror begagnat, och frysen verkar inte vilja fungera.

När jag stoppar i kontakten så hör jag att kompressorn går igång, den är igång i ca 3 sekunder sen stängs den av.

Har kollat lite snabbt med en spänningspenna och det är ström upp till brytaren och vredet för termostat.

Dock lyser inga lampor som indikerar att den är igång, och on/off knappen gör varken till eller från när man använder den.

Har inte börjat dra allt för mycket i frysen än, den kostade trots allt inte allt för mycket. Köpte Kyl, Frys, Diskmaskin från 2009 för 2000kr
Så det kanske inte är värt besväret för att bara laga frysen.

Men något tips på i vilken ände man kan börja felsöka.
 
Det brukar finnas en snabbinfrysningsknapp, som gör att kompressorn går hela tiden.

Tryck in den och kompressorn ska starta - om inte är det något trassel med kompressorn.

Kompressorn har dessutom någon typ av startrelä eller vad det nu heter. Men där får du läsa på lite själv.
 
magnu skrev:
Det brukar finnas en snabbinfrysningsknapp, som gör att kompressorn går hela tiden.

Tryck in den och kompressorn ska starta - om inte är det något trassel med kompressorn.

Kompressorn har dessutom någon typ av startrelä eller vad det nu heter. Men där får du läsa på lite själv.
Ja snabbfrysknappen gjorde inte mycket nytta, är fortfarande lika dött.

Så det känns som att jag ger upp skåpet, det har trots allt inte varit så dyrt eftersom det var i ett paket. Så nu börjar en jakt på frysbox istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.