Hej,

Jag har en undercentral i ladugården som utlöser en säkring i huvudcentalen på huset. Undercentralen har trefasuttag och det är en av dessa faser som går i huvudcentralen, ett tag gick det att köra trefasmaskiner i några minuter innan säkringen gick i huvudcentralen, men nu går säkringen direkt utan att något är inkopplat i trefasuttaget.

Ladugården med trefasuttag:
En öppen elcentral med säkringar på en ladugårdsvägg med anslutna kablar och ett trefasuttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huvudcentral utanpå huset, härifrån går markkablar till stall, bagarstuga och ladugårn:
Elcentral med trefasuttag och kablar i en ladugård som orsakar problem med säkringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte att det kanske är en ledare på kabel mellan huset och ladugården som skafts av på något sätt, av skjutande sten/kärle eller tung bil över mjuk mark. Kabeln ligger väl nedgrävd på spaddjup. Men innan jag börjar gräva upp den tänkte jag bara kolla med er kunniga om det kan finnas någon annan anledning till varför den löser ut? Och om det finns ett smart sätt att felsöka detta?
 
Säkringar löser ut av belastning eller fel (kortslutning). Det tjyvlöser inte utan ström. Så om felet inte går att finna i den synliga delen eller i ansluta maskiner så är det spade i backen som gäller.
 
Är det bara huvudsäkringen som går? Ingen säkring i den nya centralen?
 
I Intresserad22 skrev:
Är det bara huvudsäkringen som går? Ingen säkring i den nya centralen?
Bara i huvudcentralen. 10amp i båda. Har tidigare varit med om att säkringen i huvudcentralen gått innan den nya trots att kortslutningen var i en maskin. Men enklast är väl att skruva bort tåtarna från säkringsplinten som går på båda centralerna och kolla om den jordas?
 
Går säkringen även om du slår ifrån allt i undercentralen?
 
D Daniel 109 skrev:
Går säkringen även om du slår ifrån allt i undercentralen?
Nej, det luriga är att säkringen håller när allt är på, men oavsett vilken maskin och sladd jag koppar på trefasen så går säkringen.

Mätte motståndet mellan faserna och jord igår på undercentralen, se bild, två av faserna är utan kontakt och en av faserna ger 5kohm, är det tecken på kortslutning?
Elektrisk undercentral med öppen kapsling som visar säkringar och anslutna kablar, röd pil pekar på en säkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om säkringarna är urskruvade i mätarskåpet och jordfelsbrytaren i nya centralen är från när du mäter så, ja, då tyder det på kortslutning i kabeln däremellan.
 
  • Gilla
KPL och 1 till
  • Laddar…
Hur går det?
 
Jag kopplade ur kabeln helt från både huvud- och undercentral, kunde mäta kortslutning mellan en ledare och jordflätan/manteln. Fortfarande käle i backen så jag har svårt att gräva upp den för att inspektera. Kanske köper jag en ny redan nu och rullar ut på marken tillfälligt. Tack för tips och råd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.