Hej!

Nu har entreprenören plötsligt ändrat sig angående vårat felplacerade lamputtag, det blev för mycket jobb! Vi beställde lamputtaget 200cm ut från vägg för att få takkronan centrerat över matsalsbordet, de satte de 160cm ut, dvs ungefär över första stolsparet i stället för andra. Nu har de kommit fram till att den takdosan är centrumdosa för alla vägguttag osv vilket skulle ge väldigt mycket jobb att flytta denna. Så nu har vi fått alternativen att ha det som det är eller ta bort befintligt lock och lägga en fin duk över å sen måla så det inte syns, därefter dra ett rör som sticker ut där vi beställde lamputtaget och sen sätta en lös krok, skitlösning enligt mig.

Måste vi acceptera detta?

mvh
Bambi
 
duk som doslock, det lär inte vara godkänt elsäkerhetsmässigt. Fråga vad det finns för typgodkännande på duken som doslock.

(Fast jag kan inte påstå att jag med säkerhet vet att man inte får göra så).
 
Det är väl meningen att man skall kunna komma in i en dosa för att kunna koppla, isåfall duger ingen duk som lock. Själv hittade jag dosor utan lock under tapeterna hemma genom att jag råkade köra fingrarna genom tapeten. Inte kul, inte elsäkert.
Krok och rör = :( De borde kunna hitta någon bättre lösning för dig eller bjuda på några dimmrar eller så istället.
 
Hej!

Nu har jag fått besked att de ska sätta ett doslock och sedan dra ett dolt vprör som sticker ut där jag beställt och sen sätta upp en lös krok. Blir ju kaka på kaka.

Hur stor är chansen att en opartisk besiktningsman ber de plocka ner taket och sätt lamputtaget där jag beställt det eller får man finna sig i sådana här misstag?
 
Jag trror att dina möjligheter till att få dem att plocka ned hela taket är små. Proportionerna på kostnader jämfört med ditt "lidande" är milsvida.

Men, förklara att du inte är nöjd med detta, bråka lite, och försök öppna för en lämplig kompensation. Kanske kan du få ett presentkort på elaffären eller liknande istället, så att du kan köpa dig en snygg lampa att ha npågonstans eller så.
 
När det gäller kompensation så tror jag att man skulle kunna hävda att nu måste vi köpa ett annat matbord som bättre passar den "nya" placeringen av lampan. Leta reda på något lagom exklusivt med en mer kvadratisk form, borde inte vara några större problem att hitta ett bord i klassen 20- 30 000. Det är ju i så fall ett värde på skadan i pengar. Sedan kanske ni inte behöver köpa just det bordet.
 
Hej!

Då vi bara flyttade uttaget från ursprungspositionen på ritningen utan kostnad påstår elfirman att man inte kan få kompensation.

Det tråkiga i sammanhanget är ju att man lagt ner tid på att räkna ut platsen och få det bra, när man nu inte kan få det som man beställt hade det varit bättre lamputtaget suttit där det satt från början utan vi begärde ändring. Sett mer narturligt ut med en kabellist, nu blir det en stump på ca 30cm :( Nu när det blivit fel så bryr de sig inte utan det är mer, så blir det.

Vårt beslut blir nu att låta det vara och fixa nån lösning själva, vi vill inte de ska vara där mer och borra, vem vet hur de kommer bli.
 
Vad har ni för typ av avtal, är det totalentrepenad?

I så fall så är ju inte detta något ni skall behöva diskutera med elfirman som uppenbarligen är ungefär lika oduglig som plattsättarna vi har sett resultatet av i annan tråd här. Argumentet att de inte tagit något extra betaöt för felet verkar ju helt vansinnigt, De har ju fått betalt för att sätta upp ett uttag efter ritning. Den har de inte följt självklart är det ett fel som skall åtgärdas (eller betalas kompensation för).
 
Ja vi har totalentreprenad. De har sagt att de ska åtgärda felet som vi trodde. Men elfirman ringde upp oss och förklarade att de inte tänker göra nåt då de inte har tagit betalt för att flytta uttaget efter vår beställning. Uttaget är alltså flyttat från standardritning vilket vi begärt men till fel plats. De satte även elen till bubbelkaret fel, trafon inkl utanpåliggande eluttaget till köksspottarna väl synliga till vänster i nedersta hyllan ovanför diskbänken. Mycket har helt enkelt varit fel.

Problemet är att rummet är så litet 3x2,5m så bordet kan bara stå på ett ställe så lampinfästningen måste flyttas, man kan inte flytta på bordet. :(
 
Då borde det ju bara vara för er att behålla de pengar ni håller inne (, för det gör ni väl?). Detta har igentligen inte elfirman med att göra, det är en fråga mellan er och hustillverkaren. Säger husföretaget att detta skall åtgärdas, och det har de tydligen sagt., då är det bara för elfirman att göra det. Vem som sedan betalar ändringen har inte ni med att göra.
 
Här kommer en bild på skåpet i köket
 
  • huset 022.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man blir ju skitförbannad när man läser att elfirman lutar sig tillbaka på att "vi har inte tagit något extra betalt..."
Personligen så tycker ajg att har Ni begärt att få ett uttag på ett visst ställe, dom har accepterat detta, har dom sedan inte tagit betalt är detta ju deras problem, så har dom också godkänt flytten av uttaget. Då är det bara att göra rätt annars riva taket och göra om.
detta är ju ett typiskt fenomen när det gäller hantverkare, "oj gjorde jag fel, satte jag ditt kökuttag i slasken... ja men du får en sakrvsladd av mig och så drar jag av 50 kr så är det väl okej...."
Nej oavsett om det är en "skitsak" eller en jättestor grej, skulle dom få göra om saken som blivit fel, OAVSETT vad den totala kostnaden blir.
Så att dom kanske lär sig att göra rätt från början.
Jag tycker också att med dom priserna som vi får betala för att få hantverkare att gör aakser åt oss, så kan man förvänta sig ett bättre utfört arbete!!!

Jag kan ju bara relatera till mig själv om jag fått uttaget på fel plats, jag skulle reta mig på detta tills dagen då jag bar UT flyttkartongerna eller gjorde om taket och satte uttaget på RÄTT plats.

Lycka till Bambi och hoppas att det löser sig!!
 
När det gäller själva rättningen eller ej av felet så ärt det tänkbart att elfirman har rätt. Det finns någon sorts regel som säger ungefär: Om kostnaden för rättning blir orimligt stor i förhållande till felets värde, så behöver inte entrepenören korrigera felet. Var balansen i detta går är troligen svårt att sia om.

Men att göra om ett tak låter inte för mig som en orimligt stor insats. Paragrafen är nog mer till för situationer i stil med att huset blev placerat 20cm fel, och i och med det så kan jag inte hänga upp hängmattan mellan gaveln och den stora tallen. Så var snälla och riv huset och bygg upp det igen.

Men som sagt jag tycker inte att detta är något ni överhuvudtaget skall diskutera med elfirman, ni har ett avtal med en husleverantör, det är dom ni skall diskutera med, husleverantören har ett intresse dels av att inte smutsa ner sitt namn (fast husföretag verkar sätta ett märkligt lågt värde på sitt varumärke), men dels så vill de ha en enkel lösning, få problemet ur världen.

Jag tycker inte att du skall tveka över att hänga ut husfirman och framförallt elfirman här under referenser husföretag. Om ni inte får detta åtgärdat.
 
Ju mer jag tänker på det desto mer förvånad blir jag, var det elfirman som föreslog lösningen med väv över dosan?

Det är ju en riktigt dålig hempularlösning, en hantverkare med en liten gnutta elutbildning skall inte ens tänka den tanken. Har du det skriftligen i ex. ett mail så tycker jag du skall skicka in det till elsäkerhetsverket, med kopia till husföretaget.
 
hempularen skrev:
När det gäller själva rättningen eller ej av felet så ärt det tänkbart att elfirman har rätt. Det finns någon sorts regel som säger ungefär: Om kostnaden för rättning blir orimligt stor i förhållande till felets värde, så behöver inte entrepenören korrigera felet. Var balansen i detta går är troligen svårt att sia om.

Men att göra om ett tak låter inte för mig som en orimligt stor insats. Paragrafen är nog mer till för situationer i stil med att huset blev placerat 20cm fel, och i och med det så kan jag inte hänga upp hängmattan mellan gaveln och den stora tallen. Så var snälla och riv huset och bygg upp det igen.
Visst så kan jag köpa att man inte kan "riva" ner huset för att tex flytta ett lamputtag... Men kanske det går... :D
Men man blir förbannad att hantverkare inte kan läsa ritning och göra som där står.
Har man kommit överens om en sak och ritningen säger detta, då är min åsikt att det är bara att göra om.
Med förhoppningen att svider det i börsen, så lär man sig att läsa och göra rätt på en gång.
För många gånger så tror jag att det bara är rent slarv.

Jag tycker när man läser trådarna här så är det uttag på fel ställen, kranar i badrum som sitter fel, osv osv
När sedan "lyckliga" husägare påpekar detta, "oj blev det fel... ja vi drar av 100 kr" och sen får man acceptera läget. Undrar om dessa hantverkare som gör fel, skulle gilla läget om det vore deras egan hus??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.