Hej!
Vi beställde nya aluminium fönster till källaren via en större fönstertillverkare som samarbetar med en lokal snikerifirma för att sätta in fönstren. Vi har varit väldigt nöjda med hur de skött jobbet tills de monterade fönsterblecken igår. På två av fönstren ligger fönsterblecken ganska tätt inpå fasaden, men på resterande finns det en del springor Närbild på ett vitt aluminiumfönsterbleck med en halvcentimeterstor springa mot en svart fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Aluminiumfönster med fönsterbleck nära fasaden, synlig springa mellan bleck och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit aluminiumfönsterbleck med en springa mellan blecket och en svart fasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
som är upp till en halv centimeter stora. Ska det vara så eller är de felmontetade?

Har inte besiktat fönstren tillsammans med snickarna än eftersom den ansvariga har semester just nu.
 
Oavsett om det är 1 eller 5mm springa så så lär ändå regnvattnet rinna längs med muren förbi blecket.
Borde vara lätt att åtgärda med lite utomhusfog.
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Staffans2000
Det är slarvigt gjort, men lätt att rätta till.

Staffan
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Den stora frågan är varför man skruvat i fönstret om det nu är alubeklätt. Borde finnas ett spår för detta sen bör det sitta hakar eller fästbleck för att hålla dem på plats.

Ser riktigt taffligt ut och tyvärr är fönstret förstört.
 
  • Gilla
  • Wow
Donn och 4 till
  • Laddar…
K Kristalche skrev:
Hej!
Vi beställde nya aluminium fönster till källaren via en större fönstertillverkare som samarbetar med en lokal snikerifirma för att sätta in fönstren. Vi har varit väldigt nöjda med hur de skött jobbet tills de monterade fönsterblecken igår. På två av fönstren ligger fönsterblecken ganska tätt inpå fasaden, men på resterande finns det en del springor [bild] [bild] [bild] som är upp till en halv centimeter stora. Ska det vara så eller är de felmontetade?

Har inte besiktat fönstren tillsammans med snickarna än eftersom den ansvariga har semester just nu.
Det er ut som muren buktar in på mitten mot fönstret, är det så?
 
  • Gilla
HDH och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
F falkn skrev:
Ser riktigt taffligt ut och tyvärr är fönstret förstört.
Förstört, var väl ändå att ta i?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 8 till
  • Laddar…
Finns inga spår i aluklädda fönster mig veterligen, dock brukar man popnita fast vinkelplåt
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Finns inga spår i aluklädda fönster mig veterligen, dock brukar man popnita fast vinkelplåt
tex elitfönster har spår i sina fönster, men det är krångligare att använda därför brukar plåtslagarna popnita plåtarna utanpå
https://dam.inwido.se/files/20/15909/61-37-C201.pdf
 
  • Gilla
Jörgen Ö
  • Laddar…
Står inför en liknande investering, vågar man fråga vad du fick hosta upp för hela kalaset samt antal fönster/storlek.
 
Popnit eller nitskruv är en smaksak som det är i detta fallet.
Är den utvändiga smygen ojämn är det riktigt svårt att få en rak plåt att ansluta tätt. Då väljer man en annan metod att täta runt fönstret (Mjukfog/hårdfog).

Sen är arbetet dåligt utfört. Man kör sidor först med invik i toppen sen gerar man topplisten så ansluter den bättre i hörnorna mot sidoplåtarna.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
H Huskomling skrev:
Står inför en liknande investering, vågar man fråga vad du fick hosta upp för hela kalaset samt antal fönster/storlek.
Skickar PM till dig.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Förstört, var väl ändå att ta i?
Jag har aldrig haft fönster med synlig skruv/popnit i mina projekt i alla fall (har köpt några tusen fönster). Ser ju jäkligt trisst ut. Jag kan köpa att det finns tillfällen då man måste göra det, men detta var förmodligen inte ett sådant.

Kan gå ut och ta en bild på hur det bör se ut om någon är intresserad.

T tergo skrev:
tex elitfönster har spår i sina fönster, men det är krångligare att använda därför brukar plåtslagarna popnita plåtarna utanpå
[länk]
Vilka plåtslagare då? Inte i nyproduktion får jag väl hoppas. Alla stora fönstertillverkare har spår i fönstren alt. kan leverera det om det efterfrågas vilket för mig är en självklarhet.
 
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
hoppas du håller på betalningen

detta måste göras om
och L profilerna runt fönstret skall popnitas.
 
Tack alla för svaren. Nu vet jag att jobbet inte är ordentligt utfört och vad jag kan kräva när vi gör besiktning på måndag.
 
A
Berätta hur det går är du snäll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.