Tegeltaket på vårt hus är bytt 2018 av tidigare ägaren som anlitat en större byggfirma för jobbet.
Nu har snörasskyddet gett vika och jag har försökt undersöka lite vad som har hänt.
Givetvis är snö & is orsaken men såå mycket snö är det inte där uppe! Ingen av grannarna har skottat taket och deras rasskydd sitter kvar…
Vad jag kan se i nuläget verkar man ha använt betydligt färre skruvar för konsolen till rotet än vad monteringsanvisningen anger, typ hälften så många eller färre…dessutom verkar det med ögonmått vara väldigt nära gränsen för maximalt avstånd från rasskydd till nock om man tittar i tabellen för snözon och taklutning (i nuläget vet jag inte om gränsen är passerad eller ej).
Rasskyddet sitter i nedersta raden med pannor dvs utanför väggen/hammarbandet, vad jag kan se på andra hus så har ”alla” monterat dem i andra raden dvs mitt över väggen. Jag kan tänka mig att det ger bättre stöd för rotet och konsolerna.
Lägger in en bild som visar hur konsolen har böjt sig och lyft lös bärläkten.
Kan jag reklamera detta till byggfirman?
 
  • Skadade träreglar och metallbeslag under en säng eller möbel, tecken på reparation eller strukturellt problem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
Oj onekligen så har fästet lossat ifrån underlagstaket.
Men jag tror att du inte kan reklamera det till byggaren då du ingett avtal med han har..
Jag skulle ha pratat med säljaren om detta så kanske han kan prata med byggaren om att åtgärda detta..
 
Det borde väl egentligen inte spela någon roll om jag eller säljaren kontaktar dem, det gäller ju samma hus?
 
R
K keihin84 skrev:
Det borde väl egentligen inte spela någon roll om jag eller säljaren kontaktar dem, det gäller ju samma hus?
Så kan man tycka men i och med att du ingett avtals förhållande har så är risken stor att han inte bryr sig..
Men det kan ju vara värt ett försök och är han mån om sina jobb och sitt rykte så kanske han han fixar det..
 
Kan man anse att själva montaget/utförandet är såpass felaktigt att det är grund för reklamation? Det har ju såvitt jag vet hållit sedan 2018, å andra sidan är väl det relativt kort livslängd för den här typen av produkt? Man brukar väl inte byta snörasskydden med jämna mellanrum oftare än yttertaket?
 
ser väldigt konstigt ut, Vad är det för tak över? ser inga skruv i plattan ligger dom lösa?
 
R
I johan ivarsson skrev:
ser väldigt konstigt ut, Vad är det för tak över? ser inga skruv i plattan ligger dom lösa?
Tegeltak skriver han i inlägget…
 
varför inte bara åtgärda?

hade ju varit enklare och varit klart nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.