Behöver hjälp med att fixa ett par duschdörrar som blev monterade felaktigt.
Ena dörren sitter för lågt, och magnetlisterna möter inte varandra.
Jag förstår nog vad som behöver göras, men vill ha hjälp av någon som kan på riktigt.

Någon som kan rekommendera lämplig montör/hantverkare jag kan anlita för att justera duschen?
Bor i Torslanda/Göteborg.
Vill helst undvika någon som tycker "borde inte vara så svårt"; vill ha tag på någon som har erfarenhet.

Skulle givetvis hört av mig till montören direkt när jag upptäckte felet, men livet kom emellan.
Det har gått för långt tid för reklamation, och har inte förtroende för firman som gjorde badrummet.
Detta är "andraduschen", och har inte behövts förrän nu, och därför har jag nu blivit påmind om den felaktiga monteringen...

Märket på duschen är bathlife:
https://www.bathlife.se/dusch/duschhorn/duschhorn-bathlife-mitt-930x780

Tacksam för tips
 
  • Närbild av två duschdörrar där en dörr sitter för lågt, vilket gör att magnetlisterna inte möter varandra korrekt, med en takmonterad dusch i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschens glasdörrar, varav en är monterad för lågt, med magneter som inte möts korrekt. Tillslutna dörrar med kromade handtag och golvbrunn synligt i duschen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dusch med två glasdörrar som inte möts ordentligt, ena dörren sitter för lågt och magnetlisterna stämmer inte. Bakgrund av kakelplattor och golvbrunn synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Du justerar de själv, genom att skruva på skruvarna för det hela. Kryssmejsel eller insex.
 
S Sernando skrev:
Du justerar de själv, genom att skruva på skruvarna för det hela. Kryssmejsel eller insex.
Tack för ditt svar!
Hade jag trott att det var så enkelt så hade jag gjort det. Nu verkar det dock behövas hjälp av någon med kunskap, därav min fråga gällande pålitlig hantverkare i Göteborg.
 
S
Ja vi är ju definitivt olika kunniga allihop.
 
Om de är felaktigt monterade så kanske det inte handlar om en justeringssak ens.........Dylika dörrar bör monteras ytterst noggrant av given anledning. Allt måste vara i 100% våg och man måste dessutom ha de på exakt samma höjd oavsett golvets lutning.
 
J
Sant, men tittar man på bilderna så verkar ju inte problemet vara att vinkeln är fel, vilket är bra. Då sitter ju skenorna rätt. Troligen har väl högra dörren sjunkit. Tror det blir svårt att få ut en montör för ett jobb på 5 minuter. Det handlar om att lossa 4 skruvar några varv, lyfta dörren och sedan dra åt dem. Inte svaret du ville ha, jag vet, men vilken montör som helst borde kunna det rent tekniskt. Jag hade bett en händig vän om jag inte kunnat själv. Som sagt, småjobb som dessa är det ofta svårt att få ut en välanlitad montör på, speciellt i semestertid.
 
Fast saker sjunker nog inte bara sådär. Antingen sitter delarna i olika höjd eller så lutar väggarna olika. Sen kanske de har försökt att justera bort de problemen men inte lyckats.......
 
J
Blir spännande när Martin återkopplar hur det gick. Enligt monteringsanvisningen ska endast övre skruvarna i skenorna monteras förs, innan dörrarna vägs in.
 
Redigerat:
S Stefan1972 skrev:
Om de är felaktigt monterade så kanske det inte handlar om en justeringssak ens.........Dylika dörrar bör monteras ytterst noggrant av given anledning. Allt måste vara i 100% våg och man måste dessutom ha de på exakt samma höjd oavsett golvets lutning.
Ja precis; högerdörren hänger ca 8mm lägre än vänster dörr. Sedan möts dörrarna högst upp, för att sedan glipa mer och mer ju längre ner man tittar.
Vad jag kommer ihåg så monterades "fästlisterna" (som dörrarna är monterade i) lodrätt med vattenpass.
När jag tittar i bruksanvisningen så är det inte så man skall göra, utan först fästa översta skruven och sedan montera dörrarna temporärt och justera in dem så de möts korrekt. Sedan markerar man var fästlisterna hamnar, demonterar dörrarna och fäster fästlisterna ordentligt. Därefter monterar man sedan dörarna permanent.

Misstänker att minst ena dörren med fästlist måste ned och monteras om enligt anvisning.

Ingen som kan tipsa om en hantverkare med fingertoppskänsla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.