I denna tråd har jag redogjort för läget, men kortfattat så rör det seg om ett FTX aggregat(va 15år) som är felmonterat av förra ägaren. Han har förväxlat ingående/utgående luftkoppling samt helt enkelt struntat i att dra utluftrör genom taket (bekvämlighet) och istället stuckit ner det under taket mot överhänget så att säga.

Säljaren hävdade vid försäljning att fungerande mekanisk ventilation fanns och att man bara behövde köra den 2-3 timmar om dagen då detta räckte för att få en behaglig innemiljö. Vi testade systemet så till vida att vi körde det och kände om det blåste där det skulle o sög där det skulle och det verkade ok.

Att nu en tekniker påtalat felaktigheterna i själva installationen lyfter frågan vem som ska betala kalaset. Säljaren visste om att utröret på taket INTE var korrekt monterat,, men sa inget om det. Han visste även om att anledningen till 2-3 tim om dagen var att det efter det blev för kallt i huset. Uteluften kylde ju ner inneluften som sedan blåstes in i huset igen.

Kan bli svårt att få det som dolt fel, men borde inte brister som säljaren vet om meddelas till köparen? Jag kallar förfarandet att mörka läget och tycket naturligtvis att säljaren ska åtgärda felet (via firma med behörig ventilationstekniker)

Vad tycker ni?
 
Du har som jag förstår det 2 olika fel. Dels den rena felkopplingen, den kanske borde kunna kvala in som dolt fel. Dock inte solklart.

Röret som om jag förstår mynnar under takfoten istället för att gå upp genom taket tro jag däremot inte du kan räkna som dolt fel, eller på annat sätt göra säljaren ansvarig för.

Felkopplingen kan man hävda att ni skulle kunnat se, men troligen var det inte möjlig annat än för en fackman att se felet (dvs dolt fel). Man kan troligen även hävda att ni borde upptäckt som en del av er undersökningsplikt att det var för kall luft som kommer, och därmed gjort en fördjupad kontroll med fackman. Iom det så tycker jag att felet blir en gränsfråga. Diskutera det med en jurist, ex. villaägarförbundets (gratis), eller advokaterna som är verksamma här på byggahus via huvudsidan.

Röret som kommer ut på fel ställe, kan man dels ifrågasätta om det verkligen är ett fel, även om du har en ventillationstekniker som påstår att det är fel. Så kan säljaren med stor sannolikhet hitta ngn. som säger motsatsen. Det är dessutom inte ett dolt fel, för du borde lätt kunnat kontrollera hur röret var draget.

Du skriver att säljaren visste om att röret var felmonterat, han visste troligen hur dte var monterat. Det betyder inte att han visste att det var felmonterat. Oavsett så har han troligen ingen skyldighet att informera dig om det.
 
En FTX-anläggning skal lvara OVK-besiktigad av en behörig besiktningsman.
Vid en sådan besiktning borde felen upptäckts.
Finns detta protokoll på kommunen?
Om det inte är gjort så är det undanhållen information av säljaren.
 
ellwe skrev:
Att nu en tekniker påtalat felaktigheterna i själva installationen lyfter frågan vem som ska betala kalaset. Säljaren visste om att utröret på taket INTE var korrekt monterat,, men sa inget om det. Han visste även om att anledningen till 2-3 tim om dagen var att det efter det blev för kallt i huset. Uteluften kylde ju ner inneluften som sedan blåstes in i huset igen.

Vad tycker ni?
Kan det stämma att aggregatet har varit felkopplat i 15 år och förre ägaren inte reagerat? Han kanske använde den för att kyla luften? Då skulle det ju stämma bättre :).
Har du fått den att fungera rätt? Oavsett vem som ska betala så är det du som fryser...
gaia
 
Att utluften inte är dragen över taket kan du knappast få till ett dolt fel. Det är inte ens säkert att det är ett fel över huvud taget. En okonventionell och slarvig lösning kanske, men för den skull nödvändigtvis inte ett fel. Ledningen mynnar väl ut på utsidan av huset i alla fall?
De felkopplade ledningarna skulle kunna vara ett dolt fel. Däremot undrar jag om säljaren verkligen visste att han kopplat dem fel. Skulle han kört med sin ventilation i 15 år fast han visste att den inte ventilerade utan bara kylde luften?
Du har tydligen haft någon slags ventilationstekniker där. Sa han inte nånting om hur pass komplicerat det var att rätta till felet? I lindrigaste fall är det bara två slangar bredvid varandra som ska bytas. Det handlar om högst tio minuters jobb och det kan vem som helst fixa. I värsta fall får man kanske vända aggregatet och/eller dra några nya rör. Det är ändå inte något jättestort jobb.
Du kan ju naturligtvis påtala felet för säljaren och begära att han ska rätta till det. I den bästa av världar ordnar han det utan att krångla.
Du kan däremot inte kräva att han ska ordna det på något speciellt vis, som att ta dit en behörig ventilationstekniker (finns det ens sådana?) utan vill han fixa det själv så får han göra det.
Det du har rätt till om det nu skulle kvala in som dolt fel är som mest nedsättning av köpeskillingen till den nivå den skulle varit på om du känt till felet vid köpet. Alltså, om säljaren sagt "och förresten, jag upptäckte just att ledningarna till aggregatet är förväxlade, så de ska nog bytas...", hur mycket mindre hade du betalt för huset då?
 
För att förtydliga, utröret mynnade inte ut utanför huset utan låg löst på krypvinden. räddningen var i detta fall felkopplingen som gjorde att det var vanlig uteluft som blåste ut i krypvinden med riktning ned mot takfoten.

Tidigare ägare har monterat hela systemet och har enligt egen utsago kört det väldigt sporadiskt i ca 15 år. Hur luften varit inne i huset under dessa år kan man bara spekulera.
Säljaren har tagit på sig ansvaret för den felaktiga utrörsdragningen (eller avsaknaden av densamma) och betalar arbete och material för att åtgärda detta. Jag har tagit på mig att betala skiftningen av rören som var felkopplade.

För att kunna arbeta med installationen kommer firman vara tvungen att plocka ut aggregatet från krypvinden då det är trångt som f-n. Till detta kommer de att montera kåpa på gavelväggen istället för på taket som är av plåt och lite vanskligare att jobba igenom än träväggen. Kan bli en bra lösning, men arbetskostnaden drar iväg. Allt som allt beräknas detta ta 8 timmar för två personer att utföra.

Firman som inspekterade och ska göra arbetet hittade dessutom fel på elförvärmare/eftervärmare som den första serviceteknikern missade. Pinsamt kan tyckas för den första snubben som ändå ska ha 1200 för besväret. Nu ska med andra ord en elektriker hit med och försöka reparera elvärmarna.

Firma nr2 tyckte även att det var konstigt att ett extern reglage saknas helt. Aggregatet går på ett maxläge hela tiden med andra ord. Reglage i någon form är standard idag men tydligen inte på den tiden. Ska se om jag kan hitta ngt sådant att köpa i efterhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.