V har en elektolux som visar felmeddelande E20. Vi har haft så tidigare och då har någon grej fastnat som vi hittar och sedan har den funkat igen. Nu får vi meddelandet igen, ingenting har korkat igen eller fastnat. Det nya är att den luktar lite bränt, maskinen mullrar när man sätter på ett program och ingenting händer. Är det bara att ringa efter service på den? Kan man göra något själv tro?
 
Jag googlade på electrolux E20 och fick denna träff bl.a.
• Ligger avloppsslangen riktigt, utan veck? (E20)
• Är avloppssilen igensatt? Rengör den regelbundet (E20)


Här kanske finns något tips att prova.
https://www.flashback.org/t596117
 
Neta skrev:
felmeddelande E20.
Har för mig att första gången vi fick den koden på vår e-lux satt det fast ett mynt. När det sedan hände igen var det inget som fastnat utan tömningspumpen som gått, bytte den och maskinen gick ca ett år till.

/Peter
 
gefleborg skrev:
Har för mig att första gången vi fick den koden på vår e-lux satt det fast ett mynt. När det sedan hände igen var det inget som fastnat utan tömningspumpen som gått, bytte den och maskinen gick ca ett år till.

/Peter
Okej, då kan det vara pumpen också alltså.
På vilka olika ställen kan det ha korkat igen? Vi har kollat i silen som sitter nära golvet samt avloppet i hon där slangen från tvättmaskinen är kopplat till.
 
Nu är det ca 1,5 år sedan så minnet är inte helt klart. Det som hände var att den fick E20 och stannade lite då och då. Vi hittade inget som satt fast mellan pump och avlopp. Tog bort pumpen och och konstaterade att den utan annat kopplat lät illa. Eftersom det var precis till jul valde jag att byta pump trots att maskinen var drygt 7 år. Priset på en ny pump var ca 500:- så jag köpte en och bytte. Efter det gick maskin som sagt ett drygt år till innan andra fel kom.

/Peter
 
Mest troligt skulle jag tro att det är pumpen som lagt av den går att mäta upp om man vill det men då ska den ha ett ohm värde på ca 175 ohm.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.