Vi bor i ett nybyggt hus sen 1 år tillbaka. Som vi byggde med en av marknadens största företag.

Vi gjorde en felanmälan på golvet efter 6 månader där Kährs kom ut och konstatera att golvet var fellagt i hela huset, som värst var det 3mm förskjutning och det ska vara minst 50mm enligt beskrivningen. Golvet låg för spänt så att det släppte i skarvar och stora bulor på vissa ställen.

Vi vet att snickarna inte planmätte plattan innan dom började lägga golvet. Deras förklaring är att dom inte förstod att det låg på dom att göra det och att det inte var några vattenpölar på plattan.

I Juni kom snickarna och la om golvet och då bad jag dom mäta plattan vilket dom inte gjorde iallafall, nu är det massa svackor och knallar som är väldigt synliga och det knakar och knäpper i golvet varje gång man går över det. På många ställen ligger inte golvlisten mot golvet.

Igår besiktades golvet att Garbo där det blev en massa nedslag, golvet kommer behövas lyftas och plattan måste jämnas till så det blir plant.

Mina frågor till er :

Vad finns det för åtgärder att plana till plattan?

Flytspackla?
Hur lång tid tar det att åtgärda?

Vad har vi för rättigheter? Vi kommer ju inte kunna bo här med barn.

Vad kan man begära för typ av boende? Kan dom sätta oss på typ ett bed and breakfast ute i skogen eller kan vi kräva hotell med frukost, lunch middag?

Ska självklart ta det med huslevrantören, men vill ha lite kött på benen innan jag lyfter frågan med dom, min gissning är att dom sätter oss på det billigaste dom hittar.

Tack
 
Mats-S
P Pappa861 skrev:
I Juni kom snickarna och la om golvet och då bad jag dom mäta plattan vilket dom inte gjorde iallafall, nu är det massa svackor och knallar som är väldigt synliga och det knakar och knäpper i golvet varje gång man går över det. På många ställen ligger inte golvlisten mot golvet.
Har sagt det titdigare, säger det igen; Yrkesheder verkar vara ett borttynande begrepp hos många snickare idag .. nee, dom är inte snickare, dom är montörer när dom beter sig som dom gjort hos er. Helt sjukt att man lämnar ett golv i det skicket och påstår att man är klar med jobbet 😡😡😡

Troligen måste plattan flytspacklas, alternativt lägga ett mellangolv (men då minskas takhöjden) som tar upp ojämnheterna (omöjligt att bedöma utan att ha sett golvet på plats).
 
  • Gilla
Pappa861
  • Laddar…
Hej,

Tråkigt att höra men tyvärr vanligt.

Plattan behöver spacklas, det kan man göra lokalt på det platser som ligger utanför tolerans. Det finns en mängd spackel som torkar väldigt fort idag på marknaden.

Det som är viktigt är att se över att det inte bara tar upp och lägger om bef golv. Om det är som ni beskriver finns det redan risk att fogen blivit knäckt når ni gått över svackorna då finns risk att golvet fortsätter knarra och knäppa.

Det behöver byta ut en massa brädor men helst hela golvet för att ni ska vara säkra.

detta kommer ta några dagar att utföra.

Hävda detta emot hus lev , i konsumentlagen har ni möjlighet till ersättning/skadestånd om ni inte kan använda hemmet.
 
  • Gilla
Pappa861
  • Laddar…
P Pappa861 skrev:
Vi bor i ett nybyggt hus sen 1 år tillbaka. Som vi byggde med en av marknadens största företag.

Vi gjorde en felanmälan på golvet efter 6 månader där Kährs kom ut och konstatera att golvet var fellagt i hela huset, som värst var det 3mm förskjutning och det ska vara minst 50mm enligt beskrivningen. Golvet låg för spänt så att det släppte i skarvar och stora bulor på vissa ställen.

Vi vet att snickarna inte planmätte plattan innan dom började lägga golvet. Deras förklaring är att dom inte förstod att det låg på dom att göra det och att det inte var några vattenpölar på plattan.

I Juni kom snickarna och la om golvet och då bad jag dom mäta plattan vilket dom inte gjorde iallafall, nu är det massa svackor och knallar som är väldigt synliga och det knakar och knäpper i golvet varje gång man går över det. På många ställen ligger inte golvlisten mot golvet.

Igår besiktades golvet att Garbo där det blev en massa nedslag, golvet kommer behövas lyftas och plattan måste jämnas till så det blir plant.

Mina frågor till er :

Vad finns det för åtgärder att plana till plattan?

Flytspackla?
Hur lång tid tar det att åtgärda?

Vad har vi för rättigheter? Vi kommer ju inte kunna bo här med barn.

Vad kan man begära för typ av boende? Kan dom sätta oss på typ ett bed and breakfast ute i skogen eller kan vi kräva hotell med frukost, lunch middag?

Ska självklart ta det med huslevrantören, men vill ha lite kött på benen innan jag lyfter frågan med dom, min gissning är att dom sätter oss på det billigaste dom hittar.

Tack
flytspackla är enda alternativet om plattan är så ojämn och det är självklart golvläggarna som bär det ansvaret om dom väl börjar lägga golvet har dom godkänt underlaget !annars ska dom upplysa dig att det inte går för att svackorna är för stora eller många !
 
  • Gilla
Pappa861 och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Har sagt det titdigare, säger det igen; Yrkesheder verkar vara ett borttynande begrepp hos många snickare idag .. nee, dom är inte snickare, dom är montörer när dom beter sig som dom gjort hos er. Helt sjukt att man lämnar ett golv i det skicket och påstår att man är klar med jobbet 😡😡😡

Troligen måste plattan flytspacklas, alternativt lägga ett mellangolv (men då minskas takhöjden) som tar upp ojämnheterna (omöjligt att bedöma utan att ha sett golvet på plats).
Det går att slipa ned betonggolv med maskiner, med det kanske finns värmeslingor, vilket gör det svårt eller omöjligt? En ny betongplatta ska torka 6-12 månader efter gjutning eftersom den innehåller tusentals liter vatten som måste vädras bort innan ett trägolv kan läggas med någon framgång. Under denna väntetid la man förr billiga heltäckningmattor som en provisorisk lösning. Klistrade man plastgolv direkt löstes limmet upp av den instängda fukten, mattorna krympte och folk blev sjuka av möglet. Men man funderar allvarligt på hur ett betonggolv kan göras knöligt idag när det finns en rotationslaser i varje rum och som går hela tiden? Men det kanske bara är trägolvet som har svällt och buktat upp när det har svällt av fukten och stoppats av väggarna på många ställen? Det är stora krafter i omlopp och någonstans måste virket kunna ta vägen! En tung möbel (kylskåp, piano, köksö) fungerar som ett stopp också, och den fria golvytan (som inte belastas) kan spricka intill den yta som sitter fast. Är det för trångt och golvet saknar rörelseutrymme kan man enkelt ta bort litet av träet under golvlisten (golvlisten måste bort, håll tummarna för att den inte är limmad) med ett multiverktyg, ett elverktyg med en smal sågklinga som oscillerar bara 1-3 mm fram och tillbaka med högt varv. Det har jag gjort åtskilliga gånger, med rätta grejer går det på en minut per meter. Man aldrig veta åt vilket håll en obelastad parkettgolvsplatta kommer att röra sig under ett par-tre år med svällning i sommarfukten och krympning på vintern med torrare luft. Dessutom står inget i läggningsanvisningarna om årstiden och fukthalten vid läggningstillfället, annat än att golvet ska "acklimatisera sig" i rummet vilket innebär att man måste packa upp brädorna ur plasten och helst strölägga dem som man gjorde på brädgårdarna förr (trä är ett levande material). Jag har alltid tagit det osäkra för det osäkra och lagt trägolv med högst 3-5 mm marginal mot väggen (utan 12 mm golvlist) och om det tar i och spänner ändå så tar jag fram multimaskinen och gör en springa. Golvlisten monterar jag först efter en tid, hårt tryckt mot golvet (planka på skrå belastad av halva kroppsvikten under ena knäet) och skruvad med specialskruv eller fastskjuten med spikpistol. Syll måste förstås finnas i väggen, vid skjutdörrar måste man limma (spänn tvärs över rummet med billig teleskopstötta och brädlappar kors och tvärs under natten).
 
  • Gilla
Johan Fraxinus och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.