Kopplade ifrån varmvattenberedaren i min villa och noterade att den var kopplad två fas 400V, men där jordningen från varmvattenberedaren var kopplad till neutralledaren och endast kabelns biledare var kopplad till skyddsledare.
Detta måste väl vara helt galet?

Utifrån mina ringa elkunskaper innebär detta att en felström via ytterhöljet på vvb inte skulle lösa ut jordfelsbrytaren, då den löser ut då strömmen går via skyddsledaren.

Nu var anledningen till att jag kopplade ifrån varmvattenberedaren just att jordfelsbrytaren löst ut (med den gamla inkopplingen). Orsaken visade sig vara att elementet i princip var täckt av avlagringar (kalk, järn och kanske koppar från väggarna), vilket uppenbarligen ledde till läckströmmar. Antar därför att jordfelsbrytaren löste ut pga. detta denna gång. Nu funkar vvb igen ;).
/phil
 
Bild?
 
Att elementet är täckt på utsidan ger inte läckström.
Det måste vara hål på ytterröret så vatten kan komma in.
Sedan skriver du att VVB hölje är anslutet till både nolla och skyddsjord, det kan inte vara så att VVB är omkopplingsbar mellan två effektlägen (ex vis 1000 W och 3000 W) därav nolla.
Eller är det så att en blå tråd tolkas som nolla?

Om bara manteltråden används som skyddsjord måtte installationen vara från 60 talet eller tidigare?

Protte
 
Känns rimligt som du säger att inte det ska ha betydelse att elementet är täckt på utsidan. Jag drog den kanske något förhastade slutsatsen då VVb fungerade efter jag gjort rent. Men det är kanske troligare att det är ett litet hål i elementets yttre rör och att det tar lite tid innan fukten tränger in igen...

nja biledaren är endast ansluten i väggen och inte inte i vvb, medan skyddsjorden från vvb är kopplad till neutral i väggen. Går att koppla om till enfas manuellt, inte via snabbreglage så det känns inte som att det var tänkt så... Installationen är från runt 2000 av (förra ägaren).
 
Då kvarstår frågan varför JFBn löste. Om VVBns skyddsjord är kopplad till N kommer JFBn inte att lösa vid jordfel i VVBn. Men nu är troligen VVBn skyddsjordad i alla fall via vattenledningsrör etc, i vilket fall JFBn borde lösa även vid normal drift pga överledning N-PE.

Edit: Kanske läge att kontrollera ifall det du tror är N verkligen är N i matande ände av kabeln till VVB.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänster bild vägguttaget och höger bild påkopplande på vvb. Den vittejpade är biledaren som är kopplad till jord längst tv. Denna är som sagt bara påkopplad i en ände. Bra poäng Bo (jordning via rören). Som ni ser av bilden verkar ändå jord vara kopplad till nolla, om nu inte den "s.k. Elektrikern" kopplat fel färg i centralen. Hoppas inte men man ska nog aldrig säga aldrig.
 
Jorden ligger helt klart på fel ställe, den ska flyttas men först måste det kollas i centralen så att samma klåpare inte varit framme och lagt ledningarna fel även i centralen. (Typiskt beteende av en som tror han vet men egentligen inte har en aning :()
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Ja man blir trött! Tack för alla inlägg hittills, suveränt forum!
 
O
Nu är jag säkerligen ute och flyger lite i så fall dra ner på jorden :D
Kopplingen är inte korrekt, men den borde inte vara livsfarlig, så vida man inte börjar rota i det hela naturligtvis... Och tar för givet att G/G är jord... men å andra sidan är inte VVB jordad på ett korrekt sätt?
Vad jag egentligen vill få fram att det är en okorrekt koppling, som kan bli farlig eftersom man har blandat i hop färgerna Men just nu är den inte livsfarlig? Fasen verkar trots allt inte kopplad på jorden...
Man borde kunna sova gott utan att oroa sig för att huset brinner ner av just den kopplingen...
 
Det problem som i första han kan uppstå är att JFB "tjuvlöser" OM den blåa är kopplad rätt i centralen och ligger på nollskenan.
 
Kan lägga till att jag nu testat att flytta över jordkabeln från vvb från 0 till jord i vägguttaget. När jag slår på strömmen igen löser jordfelsbrytaren ut direkt,vilket den alltså inte gör med befintlig koppling efter att jag gjort rent tanken (än i alla fall). Är inte klar på varför. Men om jag tänker rätt så: om vvb fungerar som den skulle går strömmen endast mellan faserna (det är 400V 2 fas) och jfb skulle inte lösa ut oavsett hur jorden är kopplad. Nu löser den ut när jord är kopplad till jord (om centralen är korrekt kopplad) och även när jord var kopplad till nolla innan rengöring. Slutsatsen blir då i vilket fall att vvb (elementet sannolikt) har problem....
Är jorden felkopplad borde det kunna vara en livsfarlig koppling eftersom inte jfb borde lösa ut pga av ström genom 0? -> strömförande hölje. Är också osäker på huruvida rören egentligen jordar då inkommande rör är plast fram till strax innan vvb.
 
Om JFB löser när du kopplar jord till jord ut ligger den ena jorden högst troligt på fel ställe i centralen dvs på nollskenan. Det innebär att du har en möjligt farlig situation om det blir fel i VVB, och hela beredaren blir spänningsatt, för då går strömmen till baka till nollskenan och JFB känner inte att det är fel. Kopplingen bör kollas rätt omgående och ev rättas till.
 
Jag skulle snarare tro att jorden nu är korrekt kopplad och att JFBn löser pga läckage i VVBn. Nollan i anslutningsdosan kan man dock undra vad det är något.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Eftersom du har en biledare i kabeln mellan uttagsdosan i väggen och VVBn så är det en kabel för fast förläggning och inte som anslutningskabel. Du ska ha en plast/gummikabel som är fler- eller mångtrådig, den som sitter idag är få- eller enkeltrådig.
 
Eftersom VVB är en apparat som sitter helt stilla är det ok att ansluta med en fast förlagd kabel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.