Skulle idag installera en lampa i min hall, efter allt på plats fungerade inte lampan. Så jag började "felsöka" och konstaterade att ingen spänning nådde fram.

Skruvade ner lampan igen och under denna aktivitet kom jag emot med lampans upphängningsanordning (stål) på kroken som finns på sockeln och jordhanen och fick då en liten ljusshow och proppen löste. Det är dessutom orjordat i lägenheten.

Skruvade bort själva sockeln och såg att neutralen var kopplad till jorden.
Det är nu här jag blir lite osäker?
Om jag inte är helt ute och cyklar skall det väl vara spänningslöst mellan dessa två kompontenter oavsett?

Eller kan jag koppla in neutralen på sin rätta plats och trycka in en ny propp?
 
Redigerat:
Fairlane
Har du ojordat i lägenheten, men ett lamputtag som är jordat, där man dragit noll till jordblecket? Är det rätt uppfattat?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Har du ojordat i lägenheten, men ett lamputtag som är jordat, där man dragit noll till jordblecket? Är det rätt uppfattat?
Korrekt, och av och en ren slump gick jag emot med lampans "metalldel" på jordhanen som sticker ut.
 
Fairlane
Nu får någon som är bättre än jag på el korrigera mig om jag är ute och cyklar, men jag tycker du ska byta uttaget mot ett ojordat och så koppla rätt. Givetvis med strömmen avslagen. Det är under förutsättning att du är 100% säker på vilka kablar som är vad samt att du vet att lampan är ok. Lampan kanske kräver jord?
 
Håller med, byt mot ett skördat uttag om nu resten är ojordat
Man får inte blanda ojordat och ojordat i samma rum
Dessutom är det fel att sätta ojordat uttag och inte ansluta skyddsjord
 
tommib
Heh... Du får nog se över din autocorrect lite Uffe ;)
 
  • Gilla
orten och 3 till
  • Laddar…
Tack för svar.

Det är en hyresrätt så kanske lika bra att kontakta hyresvärden och be dom skicka ut en elektriker som får kolla på det.

Tycker det känns skumt att det är kopplat fel, samt felaktig typ av uttag + spänning på nollan. Dock har resterande utrustning fungerat hittills utan problem såsom tv och belysning i badrum som ligger på samma grupp.
 
Det är väl farmförallt spänningen på neutralen jag är fundersam över. Att uttaget i sig har alternativ för jordning kan väl kvitta för min skull.
 
tommib
Är det en hyresrätt bör du informera värden snarast. Det är deras ansvar att se till att elanläggningen är i gott skick. Uppenbarligen är den inte det när det är som du beskriver.
 
Jag är nog för trög för att förstå händelseförloppet här men...var lampan fortfarande ansluten via en ojordad stickpropp i ett jordat lamputtag när blixt och dunder uppenbarade sig? Och det hände när du gjorde kontakt med lampans metallkrok mot det blottade jordstiftet i uttaget? Då har du i så fall ett fel i lampan också. Ta det en gång till, hur ser det ut och under vilka förutsättningar inträffade händelsen? Rör ingenting förrän vi har rett ut detta.
 
tommib tommib skrev:
Heh... Du får nog se över din autocorrect lite Uffe ;)
Inte lätt när man är gammal och trött
Fan ta dessa moderniteter
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag är nog för trög för att förstå händelseförloppet här men...var lampan fortfarande ansluten via en ojordad stickpropp i ett jordat lamputtag när blixt och dunder uppenbarade sig? Och det hände när du gjorde kontakt med lampans metallkrok mot det blottade jordstiftet i uttaget? Då har du i så fall ett fel i lampan också. Ta det en gång till, hur ser det ut och under vilka förutsättningar inträffade händelsen? Rör ingenting förrän vi har rett ut detta.
Lampan i sig var inte inkopplad alls.

Neutral var inkopplat på jorden i själva uttaget och strömförde såldes jordstiftet. När stiftet+kroken kom i kontakt med hjälp av lampans skena vid demontering fick jag skita på mig lite.

Jordkabel saknas helt i den fasta installationen vad jag kan se. Det finns bara tändkabel(fas) och neutral.
 
Redigerat:
Jag förstår fortfarande inte. En icke inkopplad lampa kan inte ge kortslutning. Vad menar du med lampans skena? Om det du beskriver är sant så är lampans hölje spänningssatt med fas från ett helt annat håll!? Jag antar att det råder lite begreppsförvirring här så återkom gärna med bilder.
 
Precis tappat telefon i backen så kan ej ta kort men gjorde en liten bild i pain.:thinking:

Visar hur det var kopplat och vilken del som tillhör lampan som "kortslöt" mellan jordstift och krok.
 
  • Illustration och foto av elinstallation, inklusive lampans anslutningar och ett uttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du ett mätinstrument? Om jag förstår rätt finns det flera fel här. Är dosan i taket i metall? Om kroken i taket har kontakt via skruvarna med sann jord och den blå som är ansluten till jordstiftet är tändtråd förklarar det både varför säkringen gick och varför den nya lampan inte fungerar.

1. Fel uttag till ojordat rum.

2. Spänningssatt jordstift. Detta innebär att om du kopplar in en jordad lampa så blir hela lampan spänningssatt.

3. Ojordat uttag utan ansluten jord.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.