Hej!
Vi bor i ett hus byggt ´58 med (som vi tror) ett-rörsystem, som värms med bergvärme.
Två rum (stora sovrummet och tvättstuga) har golvvärme, resten har radiatorer, vilket funkar bra, vi har varmt i huset så inga problem där.

Men i samband med renovering av tvättstugan öppnade vi upp till det gamla pannrummet (pelletspanna, nu står BVP i tvättstugan) och lät en VVS-firma installera två radiatorer, men dessa håller ca 10-15° lägre yt-temperatur (mätt med IR-termometer) än resten av radiatorerna i huset, och de känns klart kallare än resten.

Det är lite kallt i rummet så vi skulle vilja få upp värmen, men radiatorerna är överdimensionerade och större än några andra i huset (enligt överenskommelse med VVS-firman, oisolerat betonggolv i pannrummet) så jag tror inte vi kan göra så mycket där, men jag tror inte att det är riktigt rätt kopplat.
Känner man på inkommande rör som går längs med väggen och upp till kopplingen vid radiatorerna i pannrummet så är dessa mycket varmare än rören som går upp till termostaten (som står på max).

Närbild av en vit radiator med anslutna kopparledningar och termostat, placerad mot en vit vägg ovanför en grå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde inte retur-röret vara seriekopplat i ett-rörsystem?


Rörsystem med kopplingar och ventiler intill radiator, röd tejpmarkering antyder ett-rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på hur flödet går, känns inte som att det går upp nån speciell värme till termostaten och vidare in, kan det vara så att termostaten stryper för mycket trots att den står på max?

Närbild av en radiatorkoppling med en röd tejp som indikerar ett troligt ett-rörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal radiator, röd tejp indikerar väl ett-rörssystem om jag förstått det rätt?
 
Åsa Lund
Har rörmokaren vetat /fattat att det är ettrörssystem i ditt hus?
 
Kopplet är för enrörssystem, under locket finns en avstängning/justering som kan vara för hårt ställd, sen har själva termostatventilen en justering av maxflödet också, så det finns goda chanser att justera till det!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har rörmokaren vetat /fattat att det är ettrörssystem i ditt hus?
Det var ute en arbetsledare först och tittade på jobbet och då sa jag till att det var ettrörssystem, vi diskuterade även dimension, placering, värmekälla etc samtidigt.
Sen ett par veckor senare när de skulle koppla in det kom först en lärling på morgonen som skulle förbereda och sedan skulle en rörmokare komma och slutföra och godkänna, och det tror jag nog har skett då arbetet ser bra ut men jag var på arbetet då och bara larmade på när de ringde och sa att de var klara.
Så hur kommunikationen sett ut däremellan vet jag tyvärr inte.

P Plutus skrev:
Kopplet är för enrörssystem, under locket finns en avstängning/justering som kan vara för hårt ställd, sen har själva termostatventilen en justering av maxflödet också, så det finns goda chanser att justera till det!
Jag öppnade locket till kopplet, kunde snurra in en bra bit men då blev radiatorn kallare efter en stund, skruvade ut max (vilket det stod på tidigare) och det var samma som innan.
Hur kan man justera maxflödet på termostaten?
Men borde inte kopplet vara kopplat i serie?

Enligt bilden nedan så tycker jag det är kopplat som den högra?
Schematisk jämförelse mellan ettrörssystem och tvårörssystem för radiatorer.

Jag ska ringa rörmokaren och be dom komma ut, men kan jag få bekräftat nått fel nu direkt så underlättar det ju när jag ska ringa och påpeka felet :)
 
Åsa Lund
Jepp! Håller med om att det ser ut att vara kopplat som högra bilden. Troligen rätt delar som kopplats in på fel sätt alltså.
 
Kopplet har en bypass i sig, hur man ändrar termostatventilen (eller egentligen ventilen under) får du kolla med tillverkaren, ibland är det en hylsa som ska flyttas (vridas), ibland behövs ett verktyg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.