Kort bakgrund: har gamla elelement 400v som suttit i huset sen det byggdes -78. Funkat bra förutom i ett sovrum där elementet betett sig konstigt, går bara igång när den är ställd på max och bränner på. Går ej ställa ner termostaten eftersom den då slår av och inte går igång igen förrän man drar upp till max.

Har trott att det är fel på elementet så skaffade likadant beggat som jag skulle byta nu. Men kopplingen förbryllar, se bilden. Elementet som inte funkar bra är det med enkla ledare (kan väl inte ge 400v?) och den andra bilden är från element i grannrummet som funkar som det ska. Kan jag få ut 400v så som det är framdraget?
 
  • Elledningar anslutna till kopplingsdosa med klemrader, tecken på korrosion och åldring, säkerhetsrisk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen elektrisk anslutning med kabelklämmor och oskyddade ledningar vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
multimeter?
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
MMellan två faser är det 400V, så behövs bara två trådar (plusskyddsjord).
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Det andra rummet har ledningar som är vidarekopplade till ytterligare ett rum. I det första rummet finns ingen vidarekoppling. 400 V ska det vara mellan två faser och man får styra inkopplingen så alla tre faser används ungefär lika mycket i huset.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
multimeter?
Jag mäter och återkommer
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Brun, svart och vit är färgerna som ofta användes för de tre faserna några år bakåt i tiden. Numera har man oftast grå istället för vit. Ljusblå är normalt neutralledare och grön/gul jord.

Då ska det vara 230 volt mellan fasledarna och neutral. Samma mellan fasladarna och jord. Mellan fasledarna sinsemellan ska det vara 400V.

Men detta är som det "ska" vara. Färgen på trådarna säger egentligen ingenting om vilken funktion de har, de kan ju ha kopplats fel i andra änden eller helt enkelt vara den färg som någon hade i lådan när de installerade. Därför är enda valet du har att mäta. Det gäller även elektriker, den elektriker som antar att en viss färg har en viss funktion kommer förr eller senare få ström i sig...
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
mätning visade 400v så allt är som det ska vara. ”Nytt” element inkopplat och verkar fungera så som det ska👍🏻
Tack för klargörandet allihopa!
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Brun, svart och vit är färgerna som ofta användes för de tre faserna några år bakåt i tiden. Numera har man oftast grå istället för vit. Ljusblå är normalt neutralledare och grön/gul jord.

Då ska det vara 230 volt mellan fasledarna och neutral. Samma mellan fasladarna och jord. Mellan fasledarna sinsemellan ska det vara 400V.

Men detta är som det "ska" vara. Färgen på trådarna säger egentligen ingenting om vilken funktion de har, de kan ju ha kopplats fel i andra änden eller helt enkelt vara den färg som någon hade i lådan när de installerade. Därför är enda valet du har att mäta. Det gäller även elektriker, den elektriker som antar att en viss färg har en viss funktion kommer förr eller senare få ström i sig...
Har största respekten för el och väldigt begränsad kunskap, själva arbetet kan jag utföra utan problem om jag vet vad som kopplas var. Aldrig petat i 400v tidigare, hade fått för mig att jag skulle ha 3 trådar att koppla (samt jord).

Utmärkt hjälp fick jag idag med att reda ut sakerna👍🏻
 
Det är rätt vanligt att det ser ut sådär. Man drar fram alla 3 faserna till varje element, sedan kopplas de olika elementen in mellan olika faser, för att få balans på belastningen.
 
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är rätt vanligt att det ser ut sådär. Man drar fram alla 3 faserna till varje element, sedan kopplas de olika elementen in mellan olika faser, för att få balans på belastningen.
Tyvärr är det också vanligt att man bara drar fram de två som ska användas. Snålar in på den tredje tråden och den dagen det ska balanseras om får man antingen dra nya trådar eller så får man fulkoppla :)

Men detta ser fint ut!
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.