Kopplade ur gamla takarmaturen och satte stickproppen med sockerbit i nya istället.

Men på tidigare lampan verkar jordningsuttaget i sockerbiten vara plomberad? Alltså är den ojordad?

Ska jag ansluta nya lampan men INTE skruva fast jordningssladden i sockerbiten? Och i så fall ska den bara hänga löst? Eller ska jag ha en stickpropp utan jord i och bara låta sockerbitsuttaget för jord vara tomt?

Takuttaget verkar vara ojordat kronuttag (?) men det ska väl fungera ändå, eftersom det gjorde det med förra armaturen?

För jordat ska väl kunna användas i ojordat? Men jordsladden ska inte in i sockerbiten?

Bild 1: Uttag i tak
Bild 2: sockerbit i tidigare lampa
Bild 3: stickpropp inkopplad i sockerbit på ny lampa (kopplade blå till blå, brun till brun och jord i mitten)

Lampan är i metall om det har betydelse. (Elen är ju isolerad från metallen ändå tänker jag) Men som ni hör är det inte mitt område.

Tack på förhand!
Ojordat takuttag med tre öppningar och oanvänd jordkabel mot vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hand kopplar elektriska kablar till en sockerbit i en metallampa, med IKEA-etikett synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stickpropp med anslutna kablar till en terminalblock: blå och brun tråd inkopplade, utan jordsladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bild 2: Jorden är inte plomberad utan lampans armatur är ansluten till jorden i sockerbiten.
Bild 3: Jordstiftet saknas i kontakten. Du behöver en ny kontakt som har jordstiftet kvar.

En elapparat i metall skall alltid vara jordad. Annars behöver bara fasledaren komma loss eller ett annat fel för att föremålet skall bli strömförande. Är den jordad så löser säkringen ut eller om det finns jordfelsbrytare så löser den ut, vid fel.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
Nissens och 2 till
  • Laddar…
B Byggnovisa skrev:
Eller ska jag ha en stickpropp utan jord i och bara låta sockerbitsuttaget för jord vara tomt?
Ja om du har ojordade vägguttag i rummet
 
  • Gilla
  • Arg
Byggnovisa och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Bild 2: Jorden är inte plomberad utan lampans armatur är ansluten till jorden i sockerbiten.
Bild 3: Jordstiftet saknas i kontakten. Du behöver en ny kontakt som har jordstiftet kvar.

En elapparat i metall skall alltid vara jordad. Annars behöver bara fasledaren komma loss eller ett annat fel för att föremålet skall bli strömförande. Är den jordad så löser säkringen ut eller om det finns jordfelsbrytare så löser den ut, vid fel.
Några förslag på korrigeringar:

Lampproppen ser ut som den ska, det ska inte sticka ut något stift utan stiftet sitter i (ett jordat) takuttaget.

En apparat behöver inte alltid jordas för att den är av metall. Den kan vara dubbeisolerad så att de beröringsbara delarna av metall är skiljda från de strömförande med dubbla barriärer. Eller så monteras den i en ”isolerad” miljö där utrymmet alltså anses tillräckligt isolerat från jord för att kunna betraktas som en andra barriär.

Om lampan är jordad så betyder det inte att den löser säkringen om något blir fel, bara att tillräckligt stor del av strömmen förhoppningsvis går genom skyddsjorden istället för genom kroppen på någon som tar i lampan så att man kanske överlever.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar! Nu lyser lampan då det visst gick att sätta in stiftet åt tre håll och inte två. Behövde visst ta en paus för att lyckas med det:) Så på tredje sättet fungerade det.

Nu får den hänga med takkoppen lite nedanför taket och jordad lampa i ojordat uttag (som jag trodde var ”hyfsat ok” men blir nu lite nojig) till vi tar hit en elektriker för andra jobb som får lära mig hur man får upp en simpel lampa. För att inte tala om den j...a takkoppen som hasar ner. Tack för hjälp!
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M mattoys skrev:
Bild 2: Jorden är inte plomberad utan lampans armatur är ansluten till jorden i sockerbiten.
Bild 3: Jordstiftet saknas i kontakten. Du behöver en ny kontakt som har jordstiftet kvar.

En elapparat i metall skall alltid vara jordad. Annars behöver bara fasledaren komma loss eller ett annat fel för att föremålet skall bli strömförande. Är den jordad så löser säkringen ut eller om det finns jordfelsbrytare så löser den ut, vid fel.
Det är bättre att du inte skriver alls än att du vilseleder folk!
Om du ansluter ett jordat uttag i ett ojordat så blir inte apparaten jordad även om den är av metall...
Det är inget fel på kontakterna på bilderna.
 
  • Gilla
Byggnovisa och 1 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Bild 2: Jorden är inte plomberad utan lampans armatur är ansluten till jorden i sockerbiten.
Bild 3: Jordstiftet saknas i kontakten. Du behöver en ny kontakt som har jordstiftet kvar.

En elapparat i metall skall alltid vara jordad. Annars behöver bara fasledaren komma loss eller ett annat fel för att föremålet skall bli strömförande. Är den jordad så löser säkringen ut eller om det finns jordfelsbrytare så löser den ut, vid fel.
Det här är ett farligt felaktigt råd.
Kontakten är en normal korrekt lampkontaktr. Det skall inte finnas något stift till jorden. OM lamputtaget är jordat (vilket det inte är i det här fallet) så finns jordstiftet på uttaget, ger då kontakt med jordhylsan som finns i kontakten vi ser.
Det farliga här, är att det finns trepoliga lampkontakter. De är avsedda för krontändning. Uttaget på bilden är ett kronuttag. Där två av uttagshylsorna kan vara strömförande. Skulle man då sätta en kronkontakt, med ett stift kopplat till jord på lampan, så blir hela lampan strömförande, livsfarligt.

det är helt korrekt att sätta en sådan lampkontakt som vi ser på bilden
 
  • Gilla
Byggnovisa
  • Laddar…
det är helt korrekt att sätta en sådan lampkontakt som vi ser på bilden[/QUOTE]

Skönt! Då känner jag mig trygg med det. Även om jag inte kommer pilla på metallen i onödan i alla fall:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.