Hej

Har haft en bergvärmepump installerad i 3-4år en Autoterm MAX C7, har redan från starten behövt höja värmekurvan till skyarna för att få en hygglig värme inomhus, vid minus 5grader och därunder spelar det ingen roll hur varmt vatten värmepumpen ger ifrån sig, det blir inte varmt ändå, När jag diskuterat med vänner, rörmokare etc, så har jag kommit fram till att problemet ligger i att jag har för underdimensionerade radiatorer (iaf vad jag trott) anpassade för oljeledning och inte alls lågtemp system som jag har idag.

Övervåningen är totalrenoverad och har i samma veva bytt ut alla radiatorer och rör, (LK PEX rörirör) när jag nu startat igång den "slingan" så får termostaterna strypa nästan hela tiden och ändå har jag betydligt varmare här uppe än i övriga huset (i källarn får jag inte upp mer än 18grader.

Men så när jag startade igång ett element i källarn som vart avstängt länge så märkte jag till min förvåning att det nedre röret blir varmt, alltså returen. Tänker fan är det elementet felkopplat och därför jag inte får någon värme i källarn (det är en 2,2meter lång 3radig radiator så effektmässigt ska den utan tvekan klara av gillestugan. Det slog mig, kanske är alla radiatorer felkopplade? Så jag gick runt med min lilla ir termometer och mätte elementen i källarn och mellanvåningen där jag haft problem.

Det visar sig att ALLA element är felkopplade tilloppet i botten, inte undra på att det blir total kass verkningsgrad på elementen,

Rörmokarn som installerat värmepumpen måste ha tagit fel på Retur och Tillopp som han så fint har skrivit med tursch på de gamla rören i pannrummet.

Jag ska ringa Firman som har installerat värmepumpen imorgon och be att de kommer hit och tittar på det och förhoppningsvis bekfräftar att de kopplat fel och åtgärdar det hela.

Vågar inte ens tänka på hur många starter Stackars värmepumpen har fått göra i onödan för att det inte blir någon "vettig" cirkulation på vattnet. På de här åren tror jag det rör sig som tusentals starter i onödan.

Får se hur det går...Mina element kanske inte är så fruktansvärt underdimensionerade som jag tänkte från början. För om ja tänker rätt så, kommer vattnet in i nederkant och ut däruppe så kan ju i princip nytt varmt vatten åka raka vägen ut igen, Förmodligen förklaringen att jag fått märklig och ojämn värme på radiatorerna...
 
Så om han nu fixar så det blir rätt i källaren så blir det väl fel på dina nya radiatorer där uppe istället?

I värsta fall så finns det en liten korskoppling man kan montera direkt under radiatorkopplet.
 
Är det verkligen så att det är felkopplat? Jag har själv i något läge fått bakvänd cirkulation i en radiatorkrets pga en feliställd golvvärmeshunt. Det tog ett tag innan jag fattade hur det gick till men tillslut insåg jag att teori kunde stämma med praktiken.... Ett par olyckligt placerade Tkors kan också ha förstärkt problemet hos mig.

Jag är dålig på detta med radiatorer och flöde men jag undrar om det inte är så att cirkulationen är ditt stora problem, och att ev felkopplade radiatorer inte är det egentliga problemet...
 
Redigerat:
Om han fixar det så blir det fortfarande rätt på övervåningen då det är en helt ny slinga dragen och påkopplad innan den befintliga. (närmast värmepumpen) Förstår inte hur vattnet skulle kunna cirkulera åt fel håll i alla radiatorerna på "huvudslingan", (även då jag stänger den nya tillfälligt).

Jag pratade med röris idag och han tyckte det verkar märkligt men inte omöjligt att han/de kopplat fel, men ville se det själv innan han drog några slutsatser. Men givetvis får jag väl vänta några veckor innan han hade tid att kika på det.

Men eftersom jag får varmare inkommande rör nertill på alla radiatorer som sitter på den gamla slingan, ser jag ingen annan förklaring än att det skulle vara felkopplat mot värmepumpen?

Och installatören höll med om att OM så var fallet skulle det bli otroligt dålig verkningsgrad på radiatorerna och värmepumpen skulle få onödigt många starter. Vilket även borde förklara mitt problem att få värme när det börjar sjunka mot minusgrader (här i göteborg ligger det ju sällan långt ifrån noll strecket)

Men som sagt är nybörjare på allt det här med vvs, det jag gjort hitills med den nya kretsen till övervåningen och de nya radiatorerna fungerar perfekt...(hittills)
X25 LK PEX RIR från VP upp till fördelare på övervåningen (möjligtvis något överdimensionerat) sen ut med X16 dito, till var element (3st) rejält tilltagna kompaktradiatorer K22or.
 
Redigerat:
I fredags var installatören här och visst var det felkopplat, det visade sig då jag hade bilder kvar att även oljepannan som satt där innan var felkopplad (vilket inte borde vara en ursäkt). Jag har inte märkt någon enormt stor skillnad i effektivitet i elementen, har visserligen sänkt temperaturen några grader, och det har varit rejält milt nu över helgen (13grader) så det ska bli intressant att se nu i vinter hur det verkar.

Men den stora skillnaden är att nu går värmepumpen betydligt längre (värmer allt vatten i kretsen) och temperaturen sjunker inte på bara några minuter, vilket den gjorde innan. Med felkopplad radiatorkrets sjönk temperaturen på radiatorkretsen från 35Grader till 27 på ca 20min (8C kopplingsdiff och utetemp på ca 10grader) Har inga exakta siffror på hur länge den håller sig nu men minst det tredubbla.

Kompressorn har alltså fått starta enormt många fler gånger än vad den hade behövt göra om det vart rättkopplat från början. Nu känner jag inget behov av en ackumulatortank längre.

Man lär sig nått av allt
 
Låter bra.
genom att du värmer hela systemet så kommer du få mer värme i vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.