Var på visning i en lägenhet byggd 2010 av Skanska (modulhus). Blev fundersam då jag på toaletten/duschen fann att kaklet gick hela vägen ner till plastmattan och det var omöjligt att se om plastmattan är uppvikt bakom. Är detta sannolikt en felkonstruktion? Ska jag passa mig?
Kakel som möter plastmatta i lägenhets badrum utan synlig uppvikning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är väl bra att kaklet når ända ner till mattan, annars skulle det se konstigt ut... 3cm tätskikt som tittar fram under kaklet
 
Nja, i vanliga fall brukar det väl se ut så här?
Modernt badrum med vita kakelväggar, duschhörna med frostade glasdörrar, toalett och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
BirgitS
Även i det senare fallet kan du ju inte se om mattan går upp en bra bit bakom kaklet.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
B Björkman skrev:
Nja, i vanliga fall brukar det väl se ut så här?
[bild]
Ok, nu förstår jag... Det gick ända ner till golvvinkeln!
Men hursomhelst så kan du ju inte se hur mycket det överlappar...
 

Bästa svaret

Enda sättet att kunna se om det är tillräckligt med överlapp mellan tätskikten (golvmatta, tätskikt vägg) oberoende på vilken höjd kaklet slutar (när kaklet täcker allt tätskikt) är att ta bort dörrfodret och hoppas på att det syns där.
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
kulle
Men som TS skriver så känns det ju tryggare och ser mer normalt ut om det är ett "släpp" mellan golv och kakel.
Man blir ju fundersam när kakel går ända ner, på en matta med uppvik blir det ju en rundning där mattan går upp på en vägg och då tippar kaklet ut lite där nere om det går ända ner till golv.
 
  • Gilla
Björkman
  • Laddar…
BirgitS
kulle kulle skrev:
Man blir ju fundersam när kakel går ända ner, på en matta med uppvik blir det ju en rundning där mattan går upp på en vägg och då tippar kaklet ut lite där nere om det går ända ner till golv.
Nu är det ju lite svårt att se på första bilden men det ser väl ut som en kakellist eller något liknande längst ner mot golvet och det är kanske därför?
Många kanske tycker det är snyggare när det är kakel hela vägen ner i stället för att se matta längst ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.