Köpivern slog till och jag köpte elgovvärmenät på 150watt/m2.

Nu säger tillverkaren att detta golv endast får läggas på betongplatta.

Finns det NÅGOT sätt man ändå kan lägga den på träbjälklag - typ modda termostaten...sänka effekten med nåt magiskt trick...whatever? Tråden har lägre motstånd än en 100-wattstråd vilket gör effekten högre per kvadratmeter.

ps. Retur av varan kan ses som nästan uteslutet. Prisavdraget blir något högt, så jag är sugen på att prova alla andra varianter först.
 
Är inte hundra men tror att det är omöjligt att få ner effekten då det är ett nät. Det har ju inte med termostaten att göra utan hur varmt det kan bli om det blir fel på den samma som gör att man inte får ha dessa på trä.
 
Nätet har egentligen ingenting med kabeln att göra...

Det är bara ett förklistrat glasfibernät där tråden är ditsatt med ca 7 centimeters avstånd. Nätet möjliggör (i teorin) snabbare läggning av tråden.

Jag kan tänka mej att tråden blir hetare än en 100-wattstråd och därför inte får läggas på träbjälklag, men jag envisas ändå med med att forska i möjligheterna att ändock lägga tråden på mitt bjälklag.

Jag har funderat på att ta bort tråden från nätet och lägga den glesare - typ cc10 cm, för att på så vis få lägre lägre effekt per kvadratmeter - men då täcker mina 10-kvadratmetersnät kanske 12-15 kvadrat...urk.
 
Jo det va ju detta jag menade då jag skrev "då det är ett nät". Är det en kabel så bestämmer man själv effekt per kvm genom att just ändra cc måttet. Sedan var man gör av de extra kvm man får är ju nästa problem. I teorin går det säkert att riva loss från nätet och lägga den som kabel. Men då sitter du som sagt med för mycke kabel iaf. Blocket skulle nog jag sälja den på och köpa rätt från början. ;)
 
Halverad spänningen borde ge lägre effekt. En 220 till 110 V trafo alltså.
 
Du kan möjligtvis inte gipsa på golvet? Då blir det godkänt underlag hux flux.
 
Erik_D: Det svaret var bland det bästa jag hört idag.

Jag får ju då användning av min trave golvgips och ardex-s48 som blivit över från tidigare projekt!


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.