Förra sommaren gjordes en omdränering och isolering av vår soutterängvilla av fackman.
Sedan dess har det större delen av tiden sett ut så här under vår altan. Vi har ju tak över altanen så inget regn kommer in där under. Vi har även ordentligt frånlut. Tidigare var det lutning mot huset men jag gjorde en egen lösning och grävde ur samt murade upp muren till höger i bild för att få lutning från huset. Så inget vatten borde rinna in där under...

Vad är det då som gör att det konstant är rejält fuktigt i sanden där under? Är det fel i dräneringen?
Ska inte gå några VA-rör där så vitt jag vet. Trots att det inte regnat på 2 veckor och det varit torrt väder så har det ändå varit fuktigt här.

Jag har börjat med renoveringen av bottenvåningen nu men vill inte börja lägga in några nya golv innan jag vet vad felet är.

Tyvärr var jag bortrest i 2 veckor på arbete när dräneringen utfördes förra året så jag kunde inte kontrollera arbetet själv.

Tacksam för idéer på vad fukten kan bero på.

Fuktig sandig mark under en altan med tak, bredvid en nymurad vägg och husets grund, skottkärra och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktig sand under altan vid soutterängvilla, skottkärra och verktyg synliga, nyligen gjord omdränering och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Marktryck är högt där, så vatten pressas det bokstavligen in under muren där. Vid denna tid på året är det fuktigt värre ute. Och i värsta fall är det ju högt grundvatten som fortsätter komma. Det ska ju vara en fysisk blockad av vattnet dit där det inte får gå, samt en dräneringsrör för att föra vattnet bort till ett säkert ställe.

Är det sedan ett stuprör man ser där i hörnan? Det mynnar väl inte precis där?

Nedre delen ser ju sprucken / bräcklig ut. Små sprickor där = vatten / väta fortsätter vidare.
 
Tack för svar! Vad menar du med fysisk blockad? Det ska, enligt dem som gjorde arbetet, ligga ett dräneringsrör mot den där väggen. Du menar att den här fukten är mer ytlig och kommer inte underifrån huset utan framifrån och rinner mot huset? Det är inte bara nu utan det har sett ut så där hela sommaren också. Iof har det varit en regnig sommar.

Min tanke var att det inte ligger något dräneringsrör där och fukten kommer upp underifrån, men är det så att fukten kommer framifrån känns inte problemet jätteallvarligt och jättesvårt att fixa...får lägga ett extra dräneringsrör framför och lite på sidan av huset. Det borde väl funka?

Stupröret där är kopplat till dagvattenledning. Däremot är hängrännesystemet underdimensionerat för huset, taket är gammal betong och efter varje kraftigt regnfall sätts silen vid hålet för stupröret igen av allt singel som släpper. Så det kan bidra till att vatten rinner över hängrännan precis där. Vi är precis i startgroparna till att lägga om taket och fixa alla hängrännor och stuprör innan vintern.
 
Rent visuellt ser det ju ut som om vatten kommer igenom till höger och i botten av den höga muren. Där det ser ut att vara ett "hål".

Kan ju även vara så att just rännan där läcker, ser väldigt suspekt ut iaf just därifrån. Där skulle jag gräva några tak. Blir det blötare och blötare just där så är det där du får felsöka ytterligare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.