Tänkte bara snabbt återknyta till min tidigare post om min nyinköpta justersåg

Har nu provat den lite (har väntat på spånsug och lite ombearbetning av lokalen)

Vilken dröm!! vilken kraft och precision! helt suverän maskin, Min förra justersåg var klen, sågade snett och orkadet inte. Detta är något helt annat.
Bara en sån enkel sak att om jag sätter klyvanhållet på 300mm så blir stycket 300mm inte 301mm
:D

När jag först fick den var jag lite rädd, den var så STOR, men nu har jag vant mig och fakturm är att den när den nu står på "sin" plats så är den rätt smidig, den kräver inte en jätte lokal (jag har totalt ca 50 kvm) Var visserligen tvungen att såga upp en vägg för att justerbordet skulle kunna "åka" hela vägen bak men det var bra för då blev det bättre ljus i lokalen.
I vilket fall som helst, den rekomenderas starkt Mycket fin maskin d^_^b
 
Bilder krävs naturligtvis!

Vad var det för justersåg du använde tidigare?
 
Jadå, jag tvivlar inte alls, vem skulle inte vilja ha en K915 ? ;-) Vet precis vad du menar, klämde och kände på en yrkesmaskin i början av veckan och alla anhåll, skalor och inte mins ljudnivån är helt annan jämfört med enklare maskiner. Men det är svårt att få tag i begagnade Felder-sågar i 700 och 900-serien till vettigt pris, jag är inte beredd att betala 80% av nypriset för en begagnad maskin, så jag sneglar på andra fabrikat som har lika bra prestanda men som inte har samma "status" som namnet Felder.
Men jag kan aldrig bli mätt på recensioner och bilder så har du mer info om ditt nyförvärv är det bara att posta mer!
 
Gruvberget om du känner till andra märken/fabrikat med samma/lika prestanda men som är billigare är jag väldigt nyfiken av mig.

Mvh Pär H
 
Ja det är en fin såg du har

Pär
 
Ang. tidigare justersåg så hade jag en Griggio, som låter som en kvalitets maksin (och är också det) men den modellen jag hade var någon sorts lågrpis variant på deras vanliga serie. Den var begangnad när jag köpte den och hade en del skavanker. Framför allt var juster vagnen klen och svajade rejält när man belsatade den ordentligt.

Priser, jo visst det kostar men jag när en liten dröm att jag kanske ska leva (åtminsone delvis) på detta någon gång i framtiden. Min strategi (har beställt både plan/rikt och fräs i 700 serien) är att om man ska göra detta mer än som hobby lönar det sig att ha riktiga maskiner. Jag betalade minder än halva nypriset och då var den (så vitt jag kan se) mer eller mindre i nyskick, men jag hade tur.

När det gäller alternativ har jag inte hittat några som kostar mindre men som ger samma prestanda, det känns till och med som om dom väldigt medvetet ligger väldigt nära varandra i pris (av uppenbara anledningar) men där med inte sagt att det finns många alternativ som erbjuder mer än fultt tillräklig kvalitet, allt beroende på vad man söker.

Ska återkomma med bilder...snart
 
pär h skrev:
Gruvberget om du känner till andra märken/fabrikat med samma/lika prestanda men som är billigare är jag väldigt nyfiken av mig.

Mvh Pär H
Hej!
Nu är jag klar med mitt maskinköp och kan stå upp för det jag skriver d^_^b, dvs jag har fått tag i en begagnad Robland Z2500. Över 10 år gammal men stått på ett kommunsnickeri, dvs i princip oanvänd... :D Jodå, den är i det närmaste nyskick. 2,5 m slaglängd på släden. Ritslinga. Tar 350 mm huvudklinga samtidigt som rits. Max klinga 400 mm, Tre varvtal. 7,5 hk huvudmotor och separat ritsmotor. Motorbroms. Suvaskydd, fällbart. Precisionsskala för klingans gering. Klyvbredd 1380 mm och kapanhåll vänster med teleskop och två kapstopp med förstoringsskalor (glasskalor) samt separat gerkapanhåll. Jag har haft fördomar kring Robland eftersom jag trott de bara tillverkar "kombimaskiner för källarsnickare" så denna såg förvånade mig eftersom det är en ren yrkesmaskin, mycket robust byggd (1050 kg) och alla delar är stabila med hög precision.
Det finns en video på Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=_8ussNUwiCg

Nu är jag lite off-topic ;)

En Felder är absolut mer elegant och med högre finish, fina skapelser och jag kanske byter till en Felder i Kappa-serien i framtiden, men just nu har jag min Robland och är supernöjd till det priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.