Felborrade hål i nya marbodal köksluckor . Det är hål för knoppar där borrhålen är satta lite olika . man ser det då 2 st är bredvid varandra och det handlar om 1-3 mm. hur bör man lösa detta på bästa sätt ? Kan man göra hålet lite högre efter som knoppen har ca 10mm i diameter (cirkel)
PANIK MED SVAR
 
Finns nån massa du typ spacklar igen med så blir det som nytt.
 
Blir nog svårt då borret lär vilja såra in i det gamla hålet när dom är så tätt. Möjligtvis om du kan få upp hålet mer avlångt i rätt höjd och sen stoppa i en distans eller något under så det hamnar på rätt höjd. Kan ju funka om basen på knoppen döljer hålet då dvs...
 
Köp ett par nya luckor och använd en schablon nästa gång du borrar. Kostnaden får du ta på "inlärningskontot"
 
Ta lite bilder och posta så kanske vi kan hitta en lösning.
 
En vändbar borrmall och luckorna i köket är borrade och klara på ett par minuter...
 
Om det passar ihop med den stilen du har på knopp och kök, skulle jag rekommendera vanliga runda brickor. Liknande dessa http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=149770343 (fast med lite mindre hål). En mellan dörren och knoppen, och en på baksidan av dörren. Så har du löst problemet!
 
IKEA's borrmall är utmärkt...
 
Borra rätt i en bit spånplatta. Spänn den mot luckan o borra med denna mall. Felaktiga hål maskeras sen.
 
Av ren nyfikenhet:
Vad är det som är så PANIK med detta?
Om elpatronen lägger av när det är minus 30, då kan jag känna mig stressad, men detta?

I sak håller jag med övriga, är det bara nån mm det diffar så hade jag använt borren för att "fräsa" ur lite åt rätt håll på de bägge angränsande knopparna.
(Dvs den ena upp, den andra ned)
Skulle det bli så oturligt att det blir svårt att få knopparna postionsstabila kan du fylla upp hålet med nån filler/gucka.
 
Jag skulle fräst upp hålet med borren och sen fyllt det med tex PL 400 och dragit fast dom där dom ska sitta.

Det var ju några år sen nu men 2003 när jag monterade vårt kök så reklamerade jag en lucka och en lådfront som blivit fläckiga av emballagetejpen, då tog säljaren och/eller HTH även den luckan som jag borrat hålen fel i som reklamation, bara lämnade den till säljare så kom en ny ihop med övriga på en vecka.
Och efter det lärde jag mej använda en mall :)
 
Om det är ett nytt kök är det väl bara att gå tillbaka till där du köpte det så hjälper dom dig säkert att fixa fram en ny lucka. Hade iaf jag gjort!
 
Ta det lungt med paniken. Jag gjorde samma sak i en IKEA-lucka för en vecka sen.

Eller nästan samma, jag borrade där jag tänkte, men när jag satte dit knoppen såg det fult ut. Satte bara en skruv i hålet och borrade intill den, då glider borren inte in i gamla hålet. I det nu ovala hålet kan man flytta knoppen dit den man vill ha den, sen är det bara att dra åt. Behövs inget spackel, knoppens fot täcker hela hålet.
Ett tips: Du använder väl ett träborr? Träborr har centrumspets. Med vanligt snabbstålsborr glider det gärna iväg i början av borrningen, då blir det snett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.