Hej,

Vi köpte nyligen ett hus som var specifiserat med 3 glas fönster i prospektet. Vid senare tillfälle (efter övertagandet) visade det sig endast vara 2 glas och vi undrar nu hur vi ska ta oss an detta. Huset har stora glaspartier och detta påverkar naturligtvis värmestrålningen in/ut ur huset.

För ett tag sedan var det ett inslag på TV med samma problem där de kom fram till att det var skäligt att ersätta mellanskillnaden till vad det skulle kosta att sätta in 3 glas. Men jag kommer inte ihåg vilket program eller när det gick. Någon som kommer ihåg?

Mvh
Henrik
 
Det beror också på om prospekt är bifogat till kontraktet har jag för mig.
Har de där uppgett 3-glas ska det vara det...
 
Hemmakatten
Inte alltid säkert att 3-glasfönster är bättre enetgimässigt än 2-glasfönster. Vi har mycket stora fönsterpartier (från 2006) med 2-glasfönster, tjocka energiglas med argon-gas emellan
Våra fönster är lika om inte bättre än konventionella 3-glasfönster. Så kolla först vilka glas du har.
 
3 glas kommer alltid att vara bättre än 2 glas om de är uppbyggda på rätt sätt. Dock är tex D4-12 E+Argon bättre än T4-12 utan argon och energi. Finns en anledning till att moderna fönster har tre glas... flera tillverkare har även börjat att implementera 2st energisparglas och olika tjocklekar på 'luften' för att öka u-värdet ytterligare. Traryd har visat fönster med 0,5 i u-värde där men kombinerat 3glas med 2glas i samma fönster.

Tänk på att många gånger kan det i en annons stå 3glas fönster när det igentligen är 2+1 (1+2) glas och är lite missvisande..
 
A
Cyberoid skrev:
För ett tag sedan var det ett inslag på TV med samma problem där de kom fram till att det var skäligt att ersätta mellanskillnaden till vad det skulle kosta att sätta in 3 glas. Men jag kommer inte ihåg vilket program eller när det gick. Någon som kommer ihåg?

Mvh
Henrik
Den här?

http://www.svt.se/plus/maklaren-beholl-pengarna-familjens-pengar
 
Som sagt. En hel del beror på hur du menar att det var specificerat? Jag antar att du så menar en objektbeskrivning från mäklaren? OM den sedan är upptagen som en bilaga till kontraktet så är säljarren bunden av uppgifterna. Annars kan säljaren blåneka till att han uppgivit något om fönstren. Och löften från mäklaren har du ingen nytta av.

Sedan beror det ju också på om detta kan anses vara ett faktiskt fel. Om de fönster som huset har, är lika bra eller bättre än de sämsta treglasfönstren så är det inget fel med 2 glas.
 
Tycker det inte ska spela någon roll hur bra/dåliga 2glas fönster det är . Är det 2glas så är det, är det 2+1 så är det '3glas' med, men inte 3glas isolerglas som man vill tro. Det finns trots allt 3glas kopplade fönster fast dessa har betydligt sämre värden än 2glas isolerglas, dessa kan marknadsföras som 3glas ändå.... en djungel
 
O
Jag har svårt att se det som ett fel som kan tänkas vara dolt... eller att det kan gå att belasta säljaren. Det borde vara ganska enkelt att se huruvida det är 3 glas eller 2 glas. När man ändå besiktigar fönstren....
Även om säljarens utfästelse sänker kraven på sin egna undersökning gällande just den biten.
försök kolla upp hur viktigt prospektet är för att uppfylla sin undersökningsplikt.... Oftast är det mäklaren som gör detta...

Vad har säljaren sagt ang. om det är 3 eller 2 glas?
 
Är det ett nytt eller gammalt hus?
Besökte ni inte huset före kõp?
 
Du nämner stora glaspartier....är det kanske så att fönsterna i huset är 3 glas men de stora partierna 2 glas? Ibland går det inte med 3glas pga storleken på fönstret/partiet. Tillverkaren har sina begränsningar.
 
FInns det en energideklaration?
 
Som sagt , det är inte så att fönsterna har 3-glas och fönsterpartierna har 2-glas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.