Har köpt ett radhus byggt 2002 av Vittjärvshus. Har tidigare här under annat ämne diskuterat felaktigheter i badrummet i huset. Håller nu på att renovera för fullt. En elektriker kom till huset eftersom vi vill göra vissa förändringar avseende elinstallationer). I huset är det installerat 50 halogenspotlights 12v med infälld montering. I ett rum lyser en rad av spottarna annorlunda än övriga. Elektrikern lösgör en av spottarna och konstaterar att det är inte "fackmannamässigt utfört" eftersom det saknas pottor (låda i innertaket som ska förhindra att värmen från lampan antänder brännbart material) och det är isolering och träreglar tätt inpå spottarna. Elgubben skulle återkomma med analys men jag är nyfiken och vill veta nu. Vi hade för avsikt att så småningom byta dessa spottar till ledbelysning. Men nu är det akut och måste åtgärdas omedelbart.


Det är ungefär en spot/kvm. Håltagningen är ca 7,5 cm/spot. Hur kan jag åtgärda detta utan att riva taket?
 
Om det varit så sedan 2002 utan att huset brunnit ned tyder på en viss marginal ändå. Men kanske har förra ägarna aldrig använt spottarna på full effekt längre tid än en halvtimme... Det är rätt vanligt att nya ägare råkar ut för diverse elproblem pga att de använder elsystemet på ett annorlunda sätt.

Det finns annars pottor i mjukt material som kan monteras underifrån via spotthålet.
http://www.byggahus.se/forum/el/180381-montering-halogenspot-i-bef-gipstak.html

Dessa är inte fel att ha för att hålla undan isoleringen även för LED, då även LED behöver kylning.
 
  • Gilla
susilidus
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Ska kolla detta. Inser att jag nog har lagt mitt inlägg i fel ämne. "Flyttar" till el nu!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.