Hej!
Har nyligen fått hjälp att montera en ny kåpa/kapsling på utegivaren till vår IVT-frånluftsvärmepump, då den förra kåpan hade spruckit. Var inte hemma vid tillfället, utan såg resultatet först sen. Vad jag förstod bytte han bara själva kåpan, trots att den kanske egentligen var gjord för nyare modeller utegivare. Nybörjare på detta, vet ej hur det funkar, men tycker att lösningen ser sådär ut. Vad tycker ni? Kan det se ut så här? (Huset är varmt, så funktionen verkar intakt!)
 
  • Ny monterad vit kåpa på en IVT-utegivare monterad på en röd vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny monterad vit kåpa på utegivare till IVT-frånluftsvärmepump på röd trävägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite visset med de tunna trådarna lösa in, de tål inte mycket.
Gör om gör rätt vill jag säga.
 
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
H
Fotografen Fotografen skrev:
de tål inte mycket.
Vad ska skada dom ? klart kunde göras bättre men är mer en estetisk sak, annars byte av av hela givaren eller trä på ett skal
 
Du kan ju borra ett litet hål i botten och flytta ner några cm. Tidigare givaren verkar haft ingången så.
 
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
5
H Hjulbent skrev:
Vad ska skada dom ? klart kunde göras bättre men är mer en estetisk sak, annars byte av av hela givaren eller trä på ett skal
Sol vind å vatten.. som han sjöng en gång han den där Ted ;)
 
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
De tål inte uv-ljus, plasten murknar på ett par år.
 
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
Sen lär de ju inte utsättas för så mkt UV-ljus. Solen lyser som bekant uppifrån. Däremot ser det förjävligt ut. Reklamera!
 
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
5
Ett ganska litet problem egentligen, tror faktiskt att om du reklamera det så kommer installatören inte göra mer än att dra på ett kabelhölje eller en slang.

Så dra på en slang eller ett kabelhölje över så kommer de hålla längre och det ser lite snyggare ut, klipp slangen så pass lång att den spänner emot både uppe å nere å få till en liten glipa nertill så att ev. Kondensvatten kan rinna ut.
Vill du göra det snyggare så köp förskruvning för slang å dra fast.
Eller flytta ner den som GK föreslog
 
Redigerat:
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
Bowser
Har också ivt flvp och min utegivare ligger i en vanlig kopplingsdosa.
Måste det vara en speciell typ av dosa för utegivare?
 
  • En vit kopplingsdosa monterad på en vit fasad, ansluten till rör för kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den gamla utgivaren hade anslutning direkt bakåt genom dosan. Det är vanligt att nya utgivare ser ut som din numera. Gäller olika fabrikat.
Jag hade satt något skydd på trådarna, typ kabelavskal eller krympslang.
Det är bra att täta rörutloppet med något också.
 
  • Gilla
Johma
  • Laddar…
Bowser Bowser skrev:
Har också ivt flvp och min utegivare ligger i en vanlig kopplingsdosa.
Måste det vara en speciell typ av dosa för utegivare?
Nej, det där funkar utmärkt. Bara man har klart för sig att det ska fungera i många år med god driftsäkerhet.
 
  • Gilla
Bowser
  • Laddar…
Tack för många bra synpunkter och tips! Ska fundera på hur jag löser det. Inte omöjligt att jag återkommer med följdfrågor :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.