Hej,

Söker svar på ett misstänkt felbygge...

Jag en SMV Gränna som jag flyttade in i för 2 år sedan. Vi anlitade en byggare för att isolera och regla upp vår övervåning. Denna byggare har gjort ett flertal SMV övervåningar innan så jag kände att de skulle kunna/veta hur det skall göras. Vidare skulle de dra el,vvs & vent och ordna badrummet klart med tätskikt. Därefter skulle jag göra resten själv.

Vad jag nu stött på är att för andra vintern i följd fryser tappvattnet på övervåningen. Tog detta med byggaren första gången och man var här och åtgärdade med extra isolering på rören. Tänkte inte då på det mer då det inte frös igen den vintern.

Men nu i vinter frös det igen och då började jag fundera lite på om allt var gjort "by the book"...

I ett utav rummen på övervåningen säg 1/3 av övervåningen, går taket hela vägen ner förbi stödbenen till golvet. I resterande 2/3 av övervåningen slutar snedtaket vid stödbenen där vägg går ner till golvet.
Detta gör att i 2/3 har jag kattvind. Dessa kattvindar är fullisolerade med lösull.
Just i ett sådant utrymme kommer vattenledningarna för tappvatten och VV upp. Problemet är att byggaren har dragit diffusionsspärren i innertaket ner till golvet vid stödbenen. Detta gör att kattvinden är isolerad men kall och där inne fryser vattnet.

När jag nu börjar titta på detta så inser jag att förutom detta har en ovanligt kall övervåning. Kan det finnas ett samband? Efter att tittat på några foton som togs under byggnationen misstänker jag nu att diff.spärren inte är monterad korrekt. Eller snarare "ansluten" korrekt enligt anvisningar från SMV.
På bilderna ser man hur plasten vikts in mot golvet/bjälklaget snarare än mot duken som "kommer upp" och ligger på bjälklaget. Bilderna togs iofs innan de var klara så jag vet ju inte säkert hur man gjort.

Jag har tittat på ritningarna från SMV och pratat med en konstruktör hos dem och han säger det ritningen visar, diffspärren ska "sammanfogas" med den vita duken som syntes liggandes på bjälklaget.
Vad har dessutom sa: -är inte diffspärren sammanfogad med duken. Gör om gör rätt...

Igår kväll plockade jag upp upp golvet från stödben ut till taket i rummet där taket går hela vägen ner mot golvet. Vad jag hittar är att diffspärren som kommer ner från taket vikts in mot rummet och ligger under golvspånet. Det ser mao ut precis som på bilderna jag tittade på innan.

De har alltså INTE monterat diff.spärr enligt anvisning...

Naturligtvis tog jag när vattnet frös kontakt med byggaren , nämnde detta samt att jag misstänkte att hans grabbar inte monterat diff.spärren korrekt. Han ville givetvis lösa detta. Han skulle kontakta sin kontakt på SMV för konsultation. Vidare bestämde vi att han skulle komma hit. Dagen han skulle komma var för 3 veckor sedan. Kom aldrig och har inte hört av sig. Svarar heller inte i telefon.

Jag har idag tagit kontakt med en besiktningsman som ska titta på detta och gå in med fiberoptikkamera i alla utrymmen. Vidare skall de se över allt som gjorts. En entreprenadbesiktning mao.

NU, till mina frågor. Hur har NI gjort med "anslutning" av diffspärren mot "duken" vid bjälklaget?
Behöver verkligen input från andra om detta för att kunna få klarhet.
 
Det måste fixas annars kan du få stora fuktproblem.
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Angående rören som fryser, det ska ligga mot varmasidan så att värme nås till rören.Sen ska det finnas minst 30cm isolering mot kalla sidan men ingen isolering alls mot varmasidan. Misstänker att rören går mellan isoleringen. Om så är fallet då är det felaktig. Se säkervattens beskrivning för rördragning i yttervägg.
Kattvinden ska vara fuktspärrad både mot nedre taket och väggen. Dit ska inte komma någon fukt om inte vinden isig är fuktspärrad, isolerad åt alla hål, har tillräcklig ventilation och egen uppvärmning.
Kattvinden som du beskriver uppfyller inte nån av kraven för en varmvind då den verkar vara med stor sannolikhet en kallvind.
 
Redigerat:
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Denna lever än.

Tog ut besiktningsman för att kika på mina problem.

Skarven diff.spärr felaktig överallt mot bottenvåningen. Lösull i tak felaktigt/löst sprutad.
Entreprenaden underkändes.

Byggaren försökte åtgärda sommaren -16. De lovade mycket, gjorde lite. Lappade och försökte få till diffspärren mot golv men inga åtgärder i tak.

Har under tiden vi bott i huset haft stora problem med värmen på övervåningen. Den är helt enkelt kall och svåtr att få behaglig värme i. VP fungerar som den ska.

Under december kommer det göras täthetsprov samt termografi för att få alla värden på papper samt se de faktiska problemen. Återstår att se vad Gar-bo sedan säger om detta när skadeanmälan lämnas in.
Byggaren har under denna tiden satt sitt bolag i konkurs, så hela ärendet är ovisst.
 
  • Gilla
kenka
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Denna lever än.

Tog ut besiktningsman för att kika på mina problem.

Skarven diff.spärr felaktig överallt mot bottenvåningen. Lösull i tak felaktigt/löst sprutad.
Entreprenaden underkändes.

Byggaren försökte åtgärda sommaren -16. De lovade mycket, gjorde lite. Lappade och försökte få till diffspärren mot golv men inga åtgärder i tak.

Har under tiden vi bott i huset haft stora problem med värmen på övervåningen. Den är helt enkelt kall och svåtr att få behaglig värme i. VP fungerar som den ska.

Under december kommer det göras täthetsprov samt termografi för att få alla värden på papper samt se de faktiska problemen. Återstår att se vad Gar-bo sedan säger om detta när skadeanmälan lämnas in.
Byggaren har under denna tiden satt sitt bolag i konkurs, så hela ärendet är ovisst.
Hur har det här ärendet gått? Jag ligger lite i samma läge som du. Vattnet fryser ikattvinden (smålandsvillan Ljungby). Jag köpte huset juni-17 och vattnet frös vintern efter. Entreprenören var och isolerade mera, och rörmokarn var och löste proppen. Nu har frusit igen... och nu blir det att sätta igång stora trumman. Förra ägaren beställde nog jobbet under vintern 16/17 och hann inte använda dusch/toa innan försäljning... så det blev jag som upptäckte detta.

Har någon tips för första steg? Har redan pratat med förra ägaren, han ska kontakta entreprenören. Sen har jag tänkt få hit nån från Smålandsvillan. Sen får vi se vart allt leder....
 
Hej @Peter H13,

Ja du. Man fick göra om 2 ggr innan det slutade frysa.
Märktes att åtgärd första gången inte räckte till först vinter nr.2.

2:a gången fick man suga ur all lösull i den delen av "kattvind" för att komma åt ordentilgt.
Man satte rörisolering samt lindade glasull runtom innan man fyllde med lösull igen.

Vad jag förstått så kommer rören upp på den kalla sidan av diffspärren och då räcker det inte till som isolering för dessa med bara lösull i utrymmet. Drar/blåser det in och når rören, om ens lite så fryser dom.
Sedan är jag osäker på huruvida det är ok att ha rören på kalla sidan om diffspärren.
Det blir lika kallt inne vid rören som utanför din isolering efter en tid, oavsett hur tjockt du isolerar. Så är det minus utanför isoleringen så blir det det inne vid rören också efterhand.
När du spolar och vatten flödar i rören så tillför du värme temporärt men om vattnet står stilla, dvs de tider du inte spolar på badrummet, så kommer det att kunna frysa och spränga rören.

Se tråden: https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-vattenroer-i-kattvind-kallvind.230645/

I mitt fall har det visat sig att man inte monterat diffspärren korrekt där den ska möta spärren som kommer upp från nerdervåningen. Det har resulterat i att ärender ligger hos Gar-bo för byggfel då byggaren givetvis gått i KK.
Vi kommer bli tvungna att riva allt och göra om.

Huset/övervåningen visar sig läcker som ett såll. Enl. mätningar har jag dubbla mängden läckage mot rekommenderat för huset. Termografin i samband med detta visar enorma kallras och läckage i princip överallt.
Uppvärmningen fungerar inte upp mao.

Mitt tips till dig. Isolera i takstolarna hela vägen ne så att kattvindarna och rör i dom inte är på kalla sidan.

//Kenneth
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
D digg75 skrev:
Hej @Peter H13,

Ja du. Man fick göra om 2 ggr innan det slutade frysa.
Märktes att åtgärd första gången inte räckte till först vinter nr.2.

2:a gången fick man suga ur all lösull i den delen av "kattvind" för att komma åt ordentilgt.
Man satte rörisolering samt lindade glasull runtom innan man fyllde med lösull igen.

Vad jag förstått så kommer rören upp på den kalla sidan av diffspärren och då räcker det inte till som isolering för dessa med bara lösull i utrymmet. Drar/blåser det in och når rören, om ens lite så fryser dom.
Sedan är jag osäker på huruvida det är ok att ha rören på kalla sidan om diffspärren.
Det blir lika kallt inne vid rören som utanför din isolering efter en tid, oavsett hur tjockt du isolerar. Så är det minus utanför isoleringen så blir det det inne vid rören också efterhand.
När du spolar och vatten flödar i rören så tillför du värme temporärt men om vattnet står stilla, dvs de tider du inte spolar på badrummet, så kommer det att kunna frysa och spränga rören.

Se tråden: [länk]

I mitt fall har det visat sig att man inte monterat diffspärren korrekt där den ska möta spärren som kommer upp från nerdervåningen. Det har resulterat i att ärender ligger hos Gar-bo för byggfel då byggaren givetvis gått i KK.
Vi kommer bli tvungna att riva allt och göra om.

Huset/övervåningen visar sig läcker som ett såll. Enl. mätningar har jag dubbla mängden läckage mot rekommenderat för huset. Termografin i samband med detta visar enorma kallras och läckage i princip överallt.
Uppvärmningen fungerar inte upp mao.

Mitt tips till dig. Isolera i takstolarna hela vägen ne så att kattvindarna och rör i dom inte är på kalla sidan.

//Kenneth
Tack för att du delar med dig!

Kommer ni provtrycka igen när man jobbat mer med att få det tätt? Hur har kontakten med garbo varit?
 
@murak,

Jag kommer definitivt provtrycka igen när det är isolerat och klart. Mitt tryck.värde innan rivningen var ca. 100% för högt.

Kontakten med Gar-bo har varit "spännande". Jag har en klar känsla av att jag kan mer om byggteknik och material än den som handlägger mitt ärende.

Efter mycket om och men så har jag fått byggfelet godkänt och får ersättning. Men bara på en del av kostnaden.
Övervåningen byggdes m sk. delad enterprenad. Byggaren stod för allt material för hela våningen, isolering, glesning, el, vvs och tätskikt. Sådant jag ville ha garantier på.
Problemet är att jag försäkrade entreprenad kostnaden, men inte den del jag gjort själv och köpt in, kakel och klinkers, plattsättningen, sätta väggar, lägga golv, måla osv. Satte inget värde på det och lade inte till det i försäkringen.
Visste inte då att jag kunde göra det.

Gar-Bo gjord bedömningen att det är isoleringen det är fel på och ville bara ersätta den och diff.spärren.
Där började det jobbiga. Handläggaren verkade inte förstå att det inge går att komma åt och byta dessa två material utan att riv ner allt under. Gles, väggar osv.

Idag har de godkänt ALLT material förutom det jag själv köpt in. De ersätter heller inte jobbet att riva och göra om.

Under påsken hag jag rivit hela övervåningen. Det enda som är kvar nu är att riva ner gles och märka upp och samla ihop eldragningen.

På Fredag kommer de och suger ur den gamla isoleringen. Isoleringen som dessutom visat sig vara återvunna ljudabsorberingsskivor, (sådana man sätter i undertak) som man malt ner och sprutat in.
6/5 kommer Isopol och sprutar ny isolering.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
D digg75 skrev:
@murak,

Jag kommer definitivt provtrycka igen när det är isolerat och klart. Mitt tryck.värde innan rivningen var ca. 100% för högt.

Kontakten med Gar-bo har varit "spännande". Jag har en klar känsla av att jag kan mer om byggteknik och material än den som handlägger mitt ärende.

Efter mycket om och men så har jag fått byggfelet godkänt och får ersättning. Men bara på en del av kostnaden.
Övervåningen byggdes m sk. delad enterprenad. Byggaren stod för allt material för hela våningen, isolering, glesning, el, vvs och tätskikt. Sådant jag ville ha garantier på.
Problemet är att jag försäkrade entreprenad kostnaden, men inte den del jag gjort själv och köpt in, kakel och klinkers, plattsättningen, sätta väggar, lägga golv, måla osv. Satte inget värde på det och lade inte till det i försäkringen.
Visste inte då att jag kunde göra det.

Gar-Bo gjord bedömningen att det är isoleringen det är fel på och ville bara ersätta den och diff.spärren.
Där började det jobbiga. Handläggaren verkade inte förstå att det inge går att komma åt och byta dessa två material utan att riv ner allt under. Gles, väggar osv.

Idag har de godkänt ALLT material förutom det jag själv köpt in. De ersätter heller inte jobbet att riva och göra om.

Under påsken hag jag rivit hela övervåningen. Det enda som är kvar nu är att riva ner gles och märka upp och samla ihop eldragningen.

På Fredag kommer de och suger ur den gamla isoleringen. Isoleringen som dessutom visat sig vara återvunna ljudabsorberingsskivor, (sådana man sätter i undertak) som man malt ner och sprutat in.
6/5 kommer Isopol och sprutar ny isolering.
Tack för återkoppling!

Jag beklagar din situation. En tröst är ju dock att när det nu blir klart och provtryck borde det bli gjort efter konstens alla regler.

Jag (en firma) håller på och inreder vår övervåning just nu och vi kommer troligen provtrycka. Håller på att leta firmor som kan komma till Gotland bara :)

Vilka värden (l/s per m2) strävar ni efter?
 
  • Gilla
Hälsingebocken
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Vad jag förstått så kommer rören upp på den kalla sidan av diffspärren och då räcker det inte till som isolering för dessa med bara lösull i utrymmet. Drar/blåser det in och når rören, om ens lite så fryser dom.
Sedan är jag osäker på huruvida det är ok att ha rören på kalla sidan om diffspärren.
Det blir lika kallt inne vid rören som utanför din isolering efter en tid, oavsett hur tjockt du isolerar. Så är det minus utanför isoleringen så blir det det inne vid rören också efterhand.
Diffspärren sitter oftast i anslutning till innerväggen, så att lägga rören utanför är väl det vanliga? Att det skulle bli minusgrader på insidan av isoleringen låter konstigt? I så fall gör inte isoleringen någon som helst nytta?
Jag har svårt att se att fel på diffspärren skulle kunna ge dom effekterna såvida inte isoleringen är fylld med vatten på grund av helt felaktig fuktspärr.
Däremot kan isoleringen funka sämre om man inte har någon vindduk eller liknande på utsidan så att det blåser genom den.
 
Redigerat:
murak
useless useless skrev:
Diffspärren sitter oftast i anslutning till innerväggen, så att lägga rören utanför är väl det vanliga? Att det skulle bli minusgrader på insidan av isoleringen låter konstigt? I så fall gör inte isoleringen någon som helst nytta?
Jag har svårt att se att fel på diffspärren skulle kunna ge dom effekterna såvida inte isoleringen är fylld med vatten på grund av helt felaktig fuktspärr.
Däremot kan isoleringen funka sämre om man inte har någon vindduk eller liknande på utsidan så att det blåser genom den.
Jag smiter in ett svar här. Rören kommer upp i kattvinden och om man fullisolerar kattvinden så kommer det vara så pass mycket isolering mellan insida vägg och rören att värmen inifrån inte kommer åt att hålla rören varma. Isoleringen runt rören blir kall och rören fryser. Hade rören varit närmare insida vägg hade problemet inte uppstått. Detta beror inte på att isoleringen är blöt eller att det blåser in i den.
 
Jo, det kan säkert bli så under ogynnsamma förhållanden. Men TS skrev att det är lika kallt vid rören som ute - Det stämmer inte. På insidan isoleringen är det runstemperatur och på utsidan utetemperatur. Där emellan faller temperaturen succesivt.
och temperaturen mitt i isoleringen har i princip inget med hur diffspärren är skarvad att göra.
 
murak murak skrev:
Jag smiter in ett svar här. Rören kommer upp i kattvinden och om man fullisolerar kattvinden så kommer det vara så pass mycket isolering mellan insida vägg och rören att värmen inifrån inte kommer åt att hålla rören varma. Isoleringen runt rören blir kall och rören fryser. Hade rören varit närmare insida vägg hade problemet inte uppstått. Detta beror inte på att isoleringen är blöt eller att det blåser in i den.
useless useless skrev:
Jo, det kan säkert bli så under ogynnsamma förhållanden. Men TS skrev att det är lika kallt vid rören som ute - Det stämmer inte. På insidan isoleringen är det runstemperatur och på utsidan utetemperatur. Där emellan faller temperaturen succesivt.
och temperaturen mitt i isoleringen har i princip inget med hur diffspärren är skarvad att göra.

@useless, felaktigt formulerat av mig att säga att det blir lika kallt vid rören som ute.
I mitt fall där man inte sammanfogat diffspärrarna som möts (över/under våning) har det varit lite väl ventilerat.
Om kattvinden är fylld med isolering där avståndet från innervägg till takfot/yttervägg är 1000 mm och rören kommer upp ur "golv" ca 400 mm från takfot samt är dragna i en båge nära yttertak. -15 grader och blåst, då fryser det.

Min klara uppfattning efter detta är att inte fullisolera kattvindar utan isolera tak hela vägen ner. Då är rören iaf tillgängliga och på en "varmare" sida.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak murak skrev:
Jag smiter in ett svar här. Rören kommer upp i kattvinden och om man fullisolerar kattvinden så kommer det vara så pass mycket isolering mellan insida vägg och rören att värmen inifrån inte kommer åt att hålla rören varma. Isoleringen runt rören blir kall och rören fryser. Hade rören varit närmare insida vägg hade problemet inte uppstått. Detta beror inte på att isoleringen är blöt eller att det blåser in i den.

@murak, vad har du byggt för hus? Smålandsvilla?
Ska göra en åtgångslista för material till min övervåning och tänkte dubbelkolla m någon annan om jag är rätt ute.
 
murak
D digg75 skrev:
@murak, vad har du byggt för hus? Smålandsvilla?
Ska göra en åtgångslista för material till min övervåning och tänkte dubbelkolla m någon annan om jag är rätt ute.
D digg75 skrev:
@murak, vad har du byggt för hus? Smålandsvilla?
Ska göra en åtgångslista för material till min övervåning och tänkte dubbelkolla m någon annan om jag är rätt ute.
Ja, en spegelvänd Västervik utan takkupa, 45 grader takvinkel. Byggdes 2015 men vi började med övervåningen först nu i vår. Pga tidsbrist så anlitade vi hantverkare som har isolerat, dragit vvs/el och gipsat. Så jag har tyvärr inte så bra koll på hur mycket material som gått åt.

Det finns en längre tråd här på BH om att bygga övervåning på SMV, tänkte lägga upp bilder o tankar där, men jag bjuder på en från kattvinden i denna tråd:

Kattvind med isolering, VVS-rör och eldragningar i en husrenovering från 2015.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.