Uppenbarligen kan man inte lita på någon eller något. Man måste alltid dubbelkolla.
 
"Maybe all rulers are wrong?"
- Phoebe Buffay i tv-serien Vänner. ;D ;D
 
Låter som en skröna.
 
1 meter kanske är mycket, men jag sysslar med sömnad och genom mitt liv har jag stött på ett antal måttband som visar lite fel. Då menar jag sådana där måttband för sömnadsbruk.

Lite fel, men när man kommer upp i 50 cm så avviker det med sådär 2 cm, vilket är förkastligt. Egentligen skall man jämföra med en linjal (som man hoppas är rätt hehe) och se.

 
ichigo skrev:
1 meter kanske är mycket, men jag sysslar med sömnad och genom mitt liv har jag stött på ett antal måttband som visar lite fel. Då menar jag sådana där måttband för sömnadsbruk.

Lite fel, men när man kommer upp i 50 cm så avviker det med sådär 2 cm, vilket är förkastligt. Egentligen skall man jämföra med en linjal (som man hoppas är rätt hehe) och se.
Kan inte det ha med att göra att de är gjorda av så pass mjukt material att de helt enkelt töjer sig? Jämför man tex. en tumstock i trä med en i metall borde väl den i metall vara exaktare, tänkte jag...
 
tummstocken är väl inte det som har den högsta precisionen direkt.
 
Sophia skrev:
Kan inte det ha med att göra att de är gjorda av så pass mjukt material att de helt enkelt töjer sig? Jämför man tex. en tumstock i trä med en i metall borde väl den i metall vara exaktare, tänkte jag...
Jo, det stämmer nog helt bra. Det finns måttband (för sömnad alltså) i olika prislägen och de billigare är nog inte så stabila i längden. Så ibland är det bättre att inte vara för snål. :) (fast då pratar jag om en riktig sybehörsbutik som säljer sådär 5 olika måttband, inte Åhlens, Ikea, Jysk eller vad som helst som bara säljer en, då kan det lika gärna vara skit)
 
Har faktiskt råkat ut för nästan samma sak. Två delar i en tumstocken var identiska vilket skapade en hel del huvudbry ??? Som väl var så var det ganska uppenbart att det var fel så inget hann hända. Efter att ha läst artickeln borde jag kanske reklamerat och hittat på en kostnad istället för att bara elda upp den... ;D

MrE
 
ichigo skrev:
Jo, det stämmer nog helt bra. Det finns måttband (för sömnad alltså) i olika prislägen och de billigare är nog inte så stabila i längden.
Om man tar måtet av kroppen och överför den på tyget med samma måtband så blir det ju aldrig fel...eller?
Om det är bara någon centimeter avvikelse jämnt fördelad över hela den uttöjda bandet så blir det ingen katastrof. Värre om man har flera måtband ;)
gaia
 
Hemmakatten
gaia skrev:
Om man tar måtet av kroppen och överför den på tyget med samma måtband så blir det ju aldrig fel...eller?
Om det är bara någon centimeter avvikelse jämnt fördelad över hela den uttöjda bandet så blir det ingen katastrof. ;)
Jo, om man ska sy en tajt klänning eller ett måttsytt sofföverdrag så har varje centimeter betydelse. :)
 
Om man genomgående använder samma måttband och absolut ingen annan mätverktyg (mätsticka/pfiffikus, linjaler, symaskin-linjal etc) så går det finfint, då använder man en egen "skala", inte centimeter. Men det är förkastligt ändå eftersom man ibland pausar i arbetet längre än dagar, kanske månader, och man glömmer bort att det var gjort med ett tokigt band. Och man kan förstås inte använda det för att mäta och sen shoppa tyg, o dyl för efter dina måttangivelser mätta med bandet. (=affären använder deras egen måttsticka, inte samma skala som din)

Så det är båda ok och inte bra.
För lite snabba saker som att mäta upp en sak och sen genomgående göra någonting med det går det bra så länge det inte är beroende av att du mäter i exakta centimeter-mått.

Oj, glömde att det går bra så länge du syr direkt efter saker du mätt upp med måttband, det går INTE bra om du mäter kroppen för att få ut storlek, och sen använda en mönster, precis som postaren ovan sagt.
 
Det är som med vikten ibland.. Olika beroende på vilken våg man står på.. Därför kanske det är säkrats att använda samma.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.