Hej

Jag köpte en bostadsrätt i Januari och efter ett par månad dök sotaren upp på besök och konstaterade att min friblåsande köksfläkt var felaktigt installerad och behövdes kopplas till ett spirorör som dras över skorsstenstoppen. Detta kostar cirka 4000 kr att åtgärda och min fråga är om jag verkligen ska vara skyldig att betala detta kalas? Jag menar eftersom ett rör är ansluten till fläkten som går igenom köksskåpet och sedan ut ur lägenheten tolkar jag det som att felet inte går att upptäcka innifrån lägenheten utan att sotaren kostaterade felet utanför. I detta fall tvekar jag på att det hade gjort någon skillnad om jag anlitat en besiktningsman eller inte vid köpet.

Den person som bott i lägenheten innan mig har monterat fläkten felaktigt och därmed bör jag väl eventuellt kunna kräva honom på kostnaden?

Eller ska man ge sig på bostadsrättsföreningen istället eftersom att felet inte går att upptäcka innifrån lägenheten? Borde inte de eventuellt ha kollat upp detta?

Om det är någon som vet hur det ligger till i sånna här fall så vill jag gärna höra vad ni har att säga. Tack på förhand!
 
Föreningen har ingen skyldighet att ha järnkoll på vad som monteras i lägenheten, därmot kan föreningen ålägga dig som bostadsrättshavare att koppla bort fläkten om den är felaktigt inkopplad på föreningens ventilation. Om föreningen mot förmodan utryckligen har godkänt den nuvarande lösningen kanske läget blir annorlunda.

När det gäller krav mot säljaren så är det lite mer komplicerat. I en bostadsrätt gäller ju inte reglerna om dolda fel, de gäller bara köp av fast egendom. Däremot så finns "köplagen" som säger något i stil med att om en vara är i väsentligt sämre skick än vad köparen haft anledning att tro, och om felen är av en karaktär som köparen inte kunnat upptäcka vid en grundlig undersökning, så kan säljaren bli skyldig att avhjälpa felet.

Det finns flera detaljer som gör detta case tveksamt. Borde du insett att det var problem med fläktinstallationen (det är mer regel än undantag att man inte får installera en fläkt på det viset i en lägenhet) osv.

Iom att det är tveksamt så kan man ju tänka sig att du tar upp felet med säljaren och erbjuder en kompromiss, om du får bidrag med 25-50% så skall du vara mer än nöjd. Beloppet är för litet att processa om, både advokatkostnader och din egen tidsinsats blir värda mcyket mer än vad det kostar att åtgärda.
 
Det är ju solklart att säljaren har monterat fläkten på ett felaktigt sätt och har svårt att tro att det är ett "dolt fel". Sen huruvida det är lönt att processa om det är nog snarare upp till dig. Jag skulle ta reda på lite närmre vad som gäller. Prata med mäklaren. Ta sedan upp det med säljaren och se om han/hon är villig att stå för det. Är det en tråkmåns som har sålt lägenheten skulle JAG inte göra alltför mycket för att få rätt, även om jag tycker att det är solklart som sagt.
 
Att säljaren har gjort ett fel är nog ganska uppenbart. Huruvida det är ett fel man som köpare har rätt till ersättning för är inte lika uppenbart.

Lite Otff Topic, det uppgivna priset för åtgärdande tycker jag låter misstänkt billigt. Om det verkligen stämmer så klipp till direkt innan någon hinner ångra sig.
 
Det låter som om det är en kanal för självdrag som fläkten kopplats in på. I så fall krävs skorstensfejarintyg på att man får koppla in fläkten. (en form av besiktning av kanalen ska göras innan inkoppling)

Vad gäller bostadsrättsföreningen, så är det avgörande vad som står i föreningens stadgar för vilket ansvar föreningen eventuellt har. Föreningen har ingen möjlighet att springa och besiktiga lägenheter varje dag för att säkerställa att någon inte har kopplat in otillåten fläkt, alternativt vilket också är vanligt, att man rivit en självdragskanal i samband med att man förändrar rum. Det behöver dock inte utesluta att föreningen kan bli ansvarig.

Min gissning är att den är inkopplad på självdragskanal och alternativet är att köpa ett kolfilter och koppla loss fläkten.

Men frågan är varför det krävs ett spirorör? Tjänar kanalen flera lägenheter vilket inte brukar vara fallet är det lätt förståeligt. Är kanalen otät kan man fråga sig när den blivit otät för det behöver den ju inte ha varit när fläkten kopplades in utan kan ha blivit efteråt.

Så lite mer information krävs för att kunna svara. Säljaren är inte ansvarig för alla saker som tjänar en bostadsrätt men som sagt för att kunna svara behöver man mer information.
 
Det handlade om en självdragskanal om jag förstod rätt som tjänade flera lägenheter, lösningen fick bli ett kolfilter samt borttagning av röret och därefter en ventil för hålet. Kan hända att spirorör varit en bättre lösning, men hade kostat betydligt mer, så jag testar denna lösning ett tag och ser om det duger. =) Tack för alla svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.