Jag har haft behörig snickare/plattsättare samt elektriker som i helrenoveringen av mitt badrum installerat golvvärme. Golvvärme har vi nu också i farstun. Det är Kima (Digital Combi 50) värmekablar som använts och kvalitetskakel.

Mitt problem är följande:

Jag får brassa på som attan för att det ska bli riktigt varmt på golvet. I farstun har vi höjt temperaturen på termostaten till nästan 30 grader och i badrummet till 28 grader.

Jag har varit i badrum där det varit rejält varm på golvet där termostaten angett 22-23 grader.

Kan golvvärmen installerats på felaktigt sätt? Det kanske inte är onormalt höga temperaturer? Är det golvgivaren som satts fel? Är Kima dåliga produkter? Kan man vända golvvärmen åt fel håll? Hur mycket ska jag bry mig?
 
Hur varmt golvet blir hänger ju på hur konstruktionen ser ut och vilken effekt man har på kabeln.
Ett golv lagt på en dåligt isolerad platta på mark kan aldrig bli lika varmt som ett golv på ett mellanbjälklag om man har samma effekt på kabeln.
 
Man kan ju tänka sig att kabeln lagts för glest också. Vet du hur lång kabeln är eller vilken total effekt kabeln är på (och hur stor golvytan är).
 
Njää, jag har ingen aning om effekten på kabeln. Hur stort rummet är vet jag ju.... Golvvärmen är lagd på bottenvåningen i ett radhus från 70-talet. Huset står på en platta på marken och golvet ligger sedan på ett bjälklager.

Kanske är det dåligt isolerat och jag värmer (inte för kråkorna utan) maskarna i jorden....
 
Finns ju oftast nån kalibreringsparameter för temperaturen. Kan det vara så att den är felaktigt inställd eller inte kalibrerad alls?
Prova att mät temperaturen på golvet.
 
Har du ett isolerat träbjälklag ovanpå plattan?
Om golvet är uppbyggt direkt på plattan, utan isolering under, så kanske byggaren borde ha valt en kabel på 150W/kvm som är anpassad för just dessa situationer.

Men...om golvet blir varmt så är det ju inte mycket att fundera på.
Olika konstruktioner kräver olika mycket effekt för att nå en viss temperatur. Hade dom installerat en 150W kabel så hade du nått önskad temperatur längre ner på termostatens skala, men den förbrukade effekten blir ju densamma.

Vill du ändå gå vidare med det måste du (som sagt) ta reda på vilken kabel som är lagd, hur många meter som har använts på din golvyta samt mäta upp temperaturen på golvet.
 
För att alla garantier på värmekabeln ska gälla så brukar det krävas att elektrikern fyllt i en del uppgifter någonstans. Där (kanske en sida i manualen), bör i alla fall längden och effekten stå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.