Hej!

Har lite frågor kring en specifikation/faktura som jag tänkte någon kunde ge mig lite svar på.


Lite bakgrund,
Har ett muntligt avtal om ett fast pris med en hantverkare där det ska grävas på tomten och dra dagvatten.
Det fasta priset rör sig om 14,000kr innan ROT.

Nu har ”fakturan” kommit och där är priset 15,000kr + moms, 18,750 innan ROT o ca 15300 efter ROT.

Varför jag skriver ”fakturan” är att han är ansluten till T-schakt och jag har fått en specifikation på arbetet som jag ska skriva under för att ROT ska kunna dras och dom ska kunna fakturera.


För det första anges inte alltid priset med moms till privatpersoner? Kan dom komma o lägga på det i efterhand?

Vi hade som sagt kommit överens om ett fast pris på 14,000kr innan ROT, tittar man nu på specifikationen så ser det mer ut som att han har kört ett löpande pris… Jag förstår att han måste specificera timmarna för att jag ska kunna få ut roten…
Men specifikationen stämmer inte heller, jag var nämligen pappaledig när detta jobb utfördes i december så jag hade inte så mycket annat för mig att hänga ute på tomten och titta.

Te.x. den dagen han började så kom han 10.30 och var tvungen att sluta 14.30 pga familjeskäl och sen jobbade han hela efterkommande dag så enligt mig är det 4+9timmar = 13timmar men han har debiterat 18 timmars arbete.

Det andra som inte stämmer är att vi kom överens om att det som schaktades inte behövde köras bort utan det kunde han bara lägga på bredvid på tomten för återfyllnad (billigare).
Under grävningen så informerade han att det skulle bli lite schakt över eftersom han hade fyllt lite med grus i botten så han skulle kolla med en lastbil som redan höll på gjorde jobb i området om inte dom kunde köra bort det ”lilla” överblivna schaktet. Sagt och gjort så kom dom och han lastade i några skopor på flaket och dom körde iväg, det rör sig om ca 30-45min och jag vet att dom dumpade det ca 2km från huset. Detta har nu specificerats ”lastbil - transport av schakt” som 6 timmar á 600kr.


Problemet är att varken det fasta priset stämmer och inte heller löpande räkningen stämmer enligt mig…

Jag var ju som sagt hemma och skrev ner alla tider han jobbade och har även foton att det mesta av schaktet ligger på tomten.
Fick specifikationen i fredags och jobbet gjordes i december, han sa att han inte hade riktigt koll på vilken dag han har gjort jobbet (skrivit fel datum), så det kan ju vara så att han har misstaget sig för tiderna och det med schaktningen.


Vad ska jag bestrida egentligen? Fasta eller löpande?

Om jag ska bestrida löpande, vad gäller med timmarna?
Om jag ska bestrida fast pris, ska jag strunta i att han specificerat lastbilen men kräva att priset som vi kommit överens om är med moms?


Ursäkta långt inlägg, men väldigt tacksam för svar o synpunkter!

 
Bestrid hela fakturan och hänvisa till det fasta priset. Alla priser ska vara med moms till privatpersoner, man får inte lägga på det i efterhand
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.