Hej alla!

Jag har insett att det är vanligt att diskutera felaktiga areauppgifter vid husförsäljningar. Vi har ett annat problem.

Jag har ingen anledning att misstänka att boarena är felaktig på vårt nyinköpta hus. Däremot är måtten felaktiga i ojektsbeskrivningen. Hela undervåningen är ca två meter för lång. Vi upptäckte det när vi började skissa på vårt nya kök. Köket är 80cm kortare i verkligheten. Samma sak gäller andra rum på nedervåningen. övervåningen däremot stämmer.

Eftersom vi inte hunnit flytta in i huset har vi använt objektsbeskrivningen när vi skissat på nytt kök. När vi sen måttade upp det på plats märkte vi att det inte fick rum. Jag har inget behov av att bråka bara för sakens skull men det här är verkligen ett problem för oss eftersom vi tittade på måtten på fr.a. köket och såg vilken potental huset hade under budgivningen. Köket var det första som skulle åtgärdas. Förutsättningarna och potentialen vi såg i huset har med andra ord ändrats efter den här upptäckten.

Frågan är väckt hos mäklaren men vet ej vad som händer nu.

Är det någon som känner igen en sån här situation?
 
Man ser ofta standardtexten "Viss avvikelse kan förekomma. Skala och mått kan avvika". Att denna text alls förekommer beror givetvis på tidigare tvister. Mäklarsamfundet kan säkert tipsa om några vägledande domstolsbeslut.

"Ritningar" och "skisser", "beskrivningar" och "planlösningar" får man ALLTID ta för vad de är. Ska man installera något så komplext som ett kök räcker det ALDRIG att mäta på en bygglovsritning, och inte ens på revisionsritningen. Inte heller en i detalj måttsatt konstruktionsritning bör man lita blint på. Du måste mäta på plats.

Till och med efter uppmätning på plats kan man hamna i problem. Rummets korrekta längd, bredd och höjd säger sällan allt i åtminstone lite äldre hus. Där måste du också mäta vinklar. Inget säger nämligen att en "ungefär vinkelrät" vinkel är exakt nittio grader.

Detta vet varje erfaren hantverkare. I praktiken finns inte något byggprojekt där man någonstans på vägen sluppit - improvisera!
 
O
Som sagt för det mesta brukar mäklaren friskriva sina ritningar i prospekten så där kommer du nog kamma noll. Jag har min favvo kommentar i dessa fal... LITA ALDRIG PÅ MÄKLAREN, han är en säljare som vill tjäna pengar.
 
Hej!

Självklart kan jag inte lita på att objektsbeskrivningen exakt stämmer. Det är också därför vi måttat på plats när vi har kommit fram till vårt kök.

Att det är fel i objektsbeskrivningen är uppenbart och en så här stor avvikelse är inte inom "felmarginalen". Även mäklaren har medgett det. Däremot är det bara "synd att det blev så här" från hans sida. I det här fallet har mäklaren skickat en orginalritning till en firma som tydligen gör objetsbeskrivningarna och dom har läst fel på måtten. Det är alltså inte mäklaren som gjort fel men han är ändå ansvarig för uppgifterna han lämnat.

Däremot är frågan hur man agerar nu? Som sagt så känner vi oss lite lurade på husets potential när vi inte kan göra om köket som vi hade skissat på.

Jag kommer att kontakta mäklarsamfundet för råd.
 
Gör du rätt i! Berätta gärna för oss andra hur samfundet reagerar.
 
Du skriver att du inte har något behov av att bråka för sakens skull. I princip alla objektsbeskrivningar står det tydligt att avvikelser kan förekomma och att just måtten kan avvika. Samtidigt har ni en väldigt stor undersökningsplikt som köpare. Det kan inte ha varit något problem att mäta upp måtten innan ni köpte huset. Enkla avståndsmätare finns på ex Clas Ohlson. 80 cm fel skulle definitivt märkas direkt.

Känner igen mig? De saker man kommer på att man bedömt fel efteråt är givetvis irriterande, men händer alla. Men var mycket noga med just bostadsköp. Svälj förtreten och gör det bästa av saken.
 
Jag måste ja missat en sak här.
- Ni har köpte ett hus
- Bestämt er för ett nytt kök efter en objektbeskrivning som inte stämmer.
- Ni har mätt ert kök och ser att det inte stämmer.

Ni har alltså bestämt er för ett kök innan ni flyttat in i huset och gjort kontroll mättningar. Och nu så fungerar inte det köket som ni tänkt er? Är det så?

Så fall är det inte lite vågat att fixa ett nytt kök innan man "hunnit bo in sig" i nuvarande köket och få se vilka för och nackdelar som finns där.

I vilket fall som helst så har jag för mig att tingsrätten tilldömde en köpare en vissumma pengar ifrån säljaren för att arean i huset var mindre än det som stod i beskrivningen, det rörde sig om run 10% (tror jag). Då köparna kom från en mindre lägenhet, så kunde man inte förvänta sig att det skulle kunna ha denna uppfattning att arean var så mycket mindre än den var och därför så fick säljaren betala tillbaka en heldel pengar för denna "förlorade yta".

- M
 
Gladh skrev:
I vilket fall som helst så har jag för mig att tingsrätten tilldömde en köpare en vissumma pengar ifrån säljaren för att arean i huset var mindre än det som stod i beskrivningen, det rörde sig om run 10% (tror jag). Då köparna kom från en mindre lägenhet, så kunde man inte förvänta sig att det skulle kunna ha denna uppfattning att arean var så mycket mindre än den var och därför så fick säljaren betala tillbaka en heldel pengar för denna "förlorade yta".
- M
Nu har många mäklare börjat med en standardformulering som säger ungefär att om antalet kvadratmeter är av vikt för köparen så bör köparen själv kontrollmäta fastigheten. Jag har för mig att det tillkom efter det här/de här rättsfallet/-n.
 
Gladh skrev:
Jag måste ja missat en sak här.
- Ni har köpte ett hus
- Bestämt er för ett nytt kök efter en objektbeskrivning som inte stämmer.
- Ni har mätt ert kök och ser att det inte stämmer.

Ni har alltså bestämt er för ett kök innan ni flyttat in i huset och gjort kontroll mättningar. Och nu så fungerar inte det köket som ni tänkt er? Är det så?

Så fall är det inte lite vågat att fixa ett nytt kök innan man "hunnit bo in sig" i nuvarande köket och få se vilka för och nackdelar som finns där.



- M
Så här är det: Huset drabbades av en omfattande vattenskada innan vi han tillträda huset. Bl.a. köket behöver renoveras. Annars hade vi bott ett tag innan vi tog tag i köket som vi dock hade tänkt fixa inom den närmste tiden. Men det spelar ju i sak ingen roll när vi väljer att renovera köket. Mäklaren lämnar en måttsatt planritning just för att man ska kunna bilda sig en uppfattning om storleken på rummen. Visningarna går ju fort och att kontrollmäta rummen är inget man normalt gör.
 
Jag förstår er belägenhet och att ni är besvikna. Men ur ett juridiskt perspektiv tror jag inte att ni har något att hämta med den lagstiftning som föreligger. Om antalet kvadratmeter stämmer något så när med det uppgivna så brukar man inte komma så långt, det ingår i den långtgående undersökningsplikten.

Om mäklaren inte orkar bråka så är det väl dock inte orimligt att det kan komma någon slags kompensation, men det handlar om nog om i sammanhanget blygsamma belopp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.