Hej alla jag behöver lite råd.

Jag har en son med allergi och börjar nu allvarligt misstänka att huset kan vara ett problem.
Huset är byggt 1967 och har självdrag. När vi flyttade in 2016 så luktade det instängt varvid vi genast satte in friskluftsventiler i samtliga rum. Det hela blev aningen bättre och jag nöjde mig väll egentligen med den åtgärden.

Jag har nu börjat felsöka lite mer när problematiken med sonens astma tillkommit.

Vi har noterat ett drag från vinden ner i bostaden vid alla möjliga håligheter, dvs huset verkar ta extremt mycket "tilluft" från vinden!
Finns ingen ångspärr/plast så vi har noterat "smuts" i springor från vinden i tak/eldosor osv.
Detta kan jag väll inte montera på vindsidan nu i efterhand väll? Då hamnar fukten på fel sida?

Hur gör jag för att detta inte ska ske? Montera nån stor fläkt på vinden som pressar ut luften på gavlarna så att min frånluft åker genom bostaden upp till vinden sen ut, eller vad ska jag göra?? Hjälp!
 
Inte alls säkert att detta är relevant för dig men värt ett inspel känner jag. Vi hade vår frånluft (från två badrum, kök och tvättstuga) via köksfläkten. Om köksfläkten inte var igång hade vi ingen ventilation!
Byggde om allt vid renovering...
 
BirgitS
Det man brukar göra i hus från den tiden är att sätta in fläktar i badrum, tvättstuga och liknande som går dygnet runt för att verkligen få ut den "använda" luften. Kräver förstås att det kommer in tillräckligt med luft genom friskluftsventilerna. Det borde vara lättare för luft att ta sig in genom ventiler än från vinden.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det man brukar göra i hus från den tiden är att sätta in fläktar i badrum, tvättstuga och liknande som går dygnet runt för att verkligen få ut den "använda" luften. Kräver förstås att det kommer in tillräckligt med luft genom friskluftsventilerna. Det borde vara lättare för luft att ta sig in genom ventiler än från vinden.
Har konstant gående fläktar i badrummen, dock ser jag inte hur ökat utsug i bodelen skall minska insuget av tilluft från vinden. Känns som att det ger motsatt effekt?
 
BirgitS
Okej, då har du inte självdrag som du skrev från början utan mekanisk frånluft. Det gäller att det lätt kan komma in tillräckligt med luft i friskluftsventilerna och att den luften lätt kan röra sig till badrummen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, då har du inte självdrag som du skrev från början utan mekanisk frånluft. Det gäller att det lätt kan komma in tillräckligt med luft i friskluftsventilerna och att den luften lätt kan röra sig till badrummen.
Ja det har du ju helt rätt i, tankevurpa av mig! Jag rättar till.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.