Jag har ett ganska nybyggt garage, byggt i leca och putsat. Har tilluft i nedre högra hörnet på ena kortsidan där ytterdörren är (10cm diam tror jag) och ett lika stort hål för frånluft i motstående kortsida, övre vänstra hörnet. Jag känner ett motstånd när jag öppnar och stänger ytterdörren. Om jag har ett av fönstren på långsidan öppet på glänt försvinner motståndet helt och dörren blir väldigt lätt att öppna och stänga.

Har jag över- eller undertryck? Behöver jag åtgärda ventilationen och i så fall hur? Mer frånluft eller mer tilluft? Fönsterventiler? Risker med att låta det vara som det är map fukt/ventilation?
 
Redigerat:
  • Gilla
Cerb
  • Laddar…
Om du inte har någon fläkt som suger/blåser i ena/bägge ventilationshålen så har du bara självdrag. Självdrag bygger på termodynamiken, att varm luft stiger.

Eftersom du känner motstånd både när du öppnar och stänger så tyder det på att garaget är tätt.
När du öppnar dörren så får du undertryck, när du stänger får du övertryck.

Men:
Hur ser dörrbladet & dörrkarmen ut?
Vad är det för tätningslister?
Kan det vara tätningslisterna som klämmer ”för bra” mellan dörrbladet & karmen som gör att det blir motstånd att öppna/stänga?
 
Demmpa Demmpa skrev:
Om du inte har någon fläkt som suger/blåser i ena/bägge ventilationshålen så har du bara självdrag. Självdrag bygger på termodynamiken, att varm luft stiger.

Eftersom du känner motstånd både när du öppnar och stänger så tyder det på att garaget är tätt.
När du öppnar dörren så får du undertryck, när du stänger får du övertryck.

Men:
Hur ser dörrbladet & dörrkarmen ut?
Vad är det för tätningslister?
Kan det vara tätningslisterna som klämmer ”för bra” mellan dörrbladet & karmen som gör att det blir motstånd att öppna/stänga?
Jag har bara självdrag. Det finns tätningslister mellan karm och dörrblad som följde med dörren. Sedan har jag satt borst i underkant på dörrarna för att täta mot kyla och snö på vintern (det var flera cm glapp mellan dörrarnas underkant och golvet), men utöver det har jag inte gjort några tätningar av dörrarna.

Kanske dum fråga, men funderar mest på vad som händer när jag har fönstret öppet. Blir det mer till- eller frånluft då? Gissar på tilluft och tänker då att det kanske skulle behövas ytterligare en tilluftsventil.. kan det stämma?
 
När du öppnar fönstret så kan det ’sugas in’/’blåsa ut’ massor med luft per tidsenhet när du öppnar/stänger dörren, på så sätt så blir det minimalt med under-/övertryck.

Arean på ventilationshålen är för små i förhållande till den volymändring som blir när du öppnar/stänger dörren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
När du öppnar fönstret så kan det ’sugas in’/’blåsa ut’ massor med luft per tidsenhet när du öppnar/stänger dörren, på så sätt så blir det minimalt med under-/övertryck.

Arean på ventilationshålen är för små i förhållande till den volymändring som blir när du öppnar/stänger dörren.
Ok. Motståndet i dörren är inget jätteproblem, men bör jag göra något åt ventilationen för att undvika eventuella fuktproblem i garaget? Dvs tyder över-/undertrycket på att ventilationen inte fungerar som den ska?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.