I badrummet sitter det en PAX-230 fläkt i taket (självdrags ventilation i huset). Mellan innertaket och råsponten är det ett par cm mellanrum. Fläkten sitter upptryckt i innertaket och ovanpå råsponten står det ett gammalt fyrkantigt eternitrör, se bilen. Borde man inte ha ett rör hela vägen ner till fläkten? Känns som det vore risk för att man blåser ut fuktig luft mellan råsponten och innertaket eller upp på vinden när fläkten är igång.
 
  • ventil.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det skulle fungera, fast lutar åt att göra om det och byta ut eternitröret mot ett spirorör. Blev mest förvånad att en hantverkare har lämnat det på det sättet. Fast kanske bara är överdrivet och fungerar som det är.
 
I ditt fall räcker det med att silikona igen glipan ;)..Fast bättre med spiro förståss...var försiktig vid borttagande av eternitrör inget sågande helst..(Asbets)
 
Redigerat:
pojje skrev:
Ja det skulle fungera, fast lutar åt att göra om det och byta ut eternitröret mot ett spirorör.
tycker inte ett byte till spiro blir till det bättre. Eternit hanterar fukten bättre och kondens rinner inte ner på samma sätt som på plast,metall. för eternitkanalen har bättre isoleringsvärde. Är den hel och tätt så skulle jag låta den vara och tätta ihopsättningen i stället.
gaia
 
Jag har ett liknande problem, med tillägget att mitt hål är för stort och röret sitter på sniskan så att inneluften delvis går rakt upp på kallvinden (har startat egen tråd med).

Hur tätar man ihopsättningen på bästa sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.