Hej, jag hade en vattenskada 2013 som resulterade i att jag fick en sanering och skadan åtgärdad bekostad av mitt försäkringsbolag. Jag har nu 8 år senare upptäckt att ytterväggen är murken längst ner exakt där skadan var. Skaderegleraren påstår att det är skadat utifrån av att vatten stänkt upp (?). Men resten av huset är felfritt och i min värld är det osannolikt att det inte har med fuktskadan att göra. Har läst på lite och om man torkar mha fläktar på fel sätt kan man driva upp fukten i väggarna.

Någon som har erfarenhet av dels hur sannolikt det är att de gjort ett dåligt torkjobb och hur man ska gå vidare för att åberopa det?
 
Är det mycket och dyrt jobb att åtgärda? Bilder?
 
Har ingen aning om kostnad eller hur mycket jobb det är. Nu är jag mest intresserad av hur sannolikt det är att torkningen av bjälklaget orsakat skadorna i ytterväggen genom att fukt drivits upp. Har läst att fläktarna måste få "vila" ibland för att undvika detta men de hade dem på konstant i flera veckor.
 
Låter ju oerhört sannolikt att torkningen inte gjordes ordentligt eller att skadade delar inte byttes ut i erforderlig utsträckning. Som sagt bilder och rejälare beskrivning hade underlättat.
 
Ok, skadan på ytterväggen är exakt på den yta där ursprungliga fuktskadan var. Nedersta brädorna är murkna och tre brädor upp är det torrt men färgen har släppt på flera ställen på den väggen. Övriga huset är snustorrt och där har färgen släppt på nått enstaka ställe i form av att små flagor lossnat. Skaderegleraren som var här nyss säger att det beror på att vatten stänkt upp? Men det gör det ju på hela fasaden runt om huset utan nått murket virke förutom där skadan var? På väggen det gäller är det murket 4-5 m sidleds exakt där skadan var men torrt på sidorna och över den ytan.


Skadad yttervägg med murkna brädor och släppt färg pågrund av tidigare fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Han har en poäng, det stänker mycket när man har det så där. Är det plastfärg(?) dessutom....+liggande panel... Inte för att det hjälper dig, men det där hade nog hänt ändå.
 
Ja, det är plastfärg. Det jag inte förstår är att det isf inte är skadat bredvid där skadan på samma vägg var utan där är det torrt. Tittade nu under altan jag har där och den murade cementväggen är mörk av fukt på samma yta.

Det ösregnar nu men jag ska försöka ta mig fram dit i krypgrunden när vädret är bättre. Lägger upp fler bilder då.

Stort tack för er input!
 
  • Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Riv väggen och titta, då kan du ju se hur det ser ut, är reglarna kass och det fortsätter inåt mot badrumsväggen så ring försäkringsbolaget igen. Väggen ska ju ändå bytas.

Frågan är dock om det är lönt, processa mot ett bolag, eller åka till brädgården och hämta lite virke. Det där gör du ju själv på några fina sommardagar nästa år.
 
J Janrem skrev:
Ja, det är plastfärg. Det jag inte förstår är att det isf inte är skadat bredvid där skadan på samma vägg var utan där är det torrt. Tittade nu under altan jag har där och den murade cementväggen är mörk av fukt på samma yta.

Det ösregnar nu men jag ska försöka ta mig fram dit i krypgrunden när vädret är bättre. Lägger upp fler bilder då.

Stort tack för er input!
Du får gärna ta lite bättre bilder och lägga upp. Man behöver se helheten för att förstå att det är ett begränsat område som är skadat.
Vad har du på insidan av den skadade väggen?
Vad var det som orsakade fuktskadan för 8 år sedan?

Det känns inte sannolikt att detta har något att göra med den gamla skadan. Fukttekniker som jag antar att ni hade på plats mäter normalt fukthalten väldigt noga innan han klarrapporterar till byggaren som återställer.
Om det nu var så det gick till?
 
Om det är fukt i grunden NU hr du ju en ny vattenskada.
 
Myrstacken
du har ju altanen spikad/skruvad kloss an väggen.. Klart som fasen du får vattenskada där då..
Har du det så utmed hela fasaden?? hur ser det ut där?
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Jaha nä nu har jag ångrat mig, trädäckets fel- även om du har trädäck runt hela kåken och den fasaden hittills klarat sig är det bara en tidsfråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.