Sådärja då har man gjutit ny grund med isolering och golvvärme, lagt golv, renoverat klart delar av huset och flyttat in.

Gjorde allt jobbet själv, hade dock en god vän till hjälp med gjutningen eftersom han är "betongare".

När jag hade lagt in all golvvärme så fick jag över ca 70m PEX-slang, perfekt tänkte jag, då kan jag ha den som vattenledning till badrummet. Jag najade fast slangen med skyddsrör i armeringen och tänkte inte mer på det. Drog en kortare bit till köket också när jag ändå hade rör över.

DÅLIGT... ... ...

Jag har fortfarande inte kopplat in något vatten till badrummet eftersom det inte är klart ännu men kallvattnet i köket är inte speciellt kallt, man får spola några sekunder innan det kommer kallt vatten och då är det bara 2m slang under köksgolvet. Till badrummet är det 25m slang undrar hur man ska få kallt vatten där?

Korrekt sätt hade givetvis varit att lägga slangen mellan två isolerskivor men när det var läge för det så visste jag ju inte att jag skulle ha så mycket slang över  :-?

Kanske inte är världens största problem men det retar mig varje gång jag vill ha ett kallt glas med vatten och måste spola ut en massa "varmvatten".
 
Ja, och lika irriterande är det att behöva spola läänge för att få varmt vatten.... Så det "löste" jag med VVC (VarmVattenCirkulation).

Nästa hus får nog kallvattnet gå under plattan och varmvattnet i.... ;)
 
ByggaNytt skrev:
Så det "löste" jag med VVC (VarmVattenCirkulation).
Jag var givetvis smart och drog tre rör så att jag kan få VVC om det behövs men jag vet inte hur jag kan lösa en eventuell KVC, kanske dra ett rör några varv runt utloppet från värmepumpen ;-)

Allvarligt talat om det blir ett problem så blir det till att dra ett löst liggande rör i kryputrymmet på vinden, men då finns det risk att röret fryser. För kallt eller för varmt, att man aldrig kan bli riktigt nöjd :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.