Hej,

Behöver lite hjälp och råd.

Vi har anlitat en entreprenör för en utbyggnad i två etapper. Nu håller vi på med det ena som är en tillbyggnad på 15kvm på krypgrund. (Skrev plint i rubriken men vet inte hur jag ändrar där?)

Konstruktionen som är gjord är uppifrån sett:)
- golv
- golvgips
- spån för vattenburen golvvärme
- 220 isolering
- osb i blindbotten

Innan golvreglarna monterades spikade de fast en bräda på varje regel som sedan osb monterades på. Allt vilar på tre järnreglar och nio väldigt stora plintar.

Nu blir jag lite nervös då jag läser att organiskt material ej får förekomma pga fukt och tittar man underifrån ser man ju klart och tydligt både osb och den bräda som spikades på golvregeln.

Vår KA hade platsbesök idag och dömde direkt ner på det här men sa samtidigt att det går att behandla både osb, bräda och jänregeln för att klara eventuell fuktlast.

Vad säger ni? Har vår KA rätt? Entreprenören tycker det inte behövs och garanterar arbetet. Han kommer dock göra det som krävs.

Hur länge håller en eventuell behandling mot fukt? Kan man bara byta ut osb underifrån nu istället?

Tack!
 
Vad är problemet? Alla hus som inte har betongplatta har väl trä i grunden?
 
Håller med Stefan. Vårt hus är byggt runt 1900 och utbyggt 1975, krypgrund under hela huset, rent trä inifrån och ut. Vad skulle alternativet vara? Plast? :p Sen att det är problematiskt med fukt och trä, det är nog de flesta ense om.
 
Det är lite svårt att förstå helheten utan en enkel skiss på utförandet.
OSB i grunden är helt fel och bör bytas ut. Är ”järnregeln” en stålbalk som bär utbyggnaden och är helt exponerad kan det vara en idé att rostskyddsmåla den lite. Är stålbalken infälld i bjälklaget bör man fundera lite på det fuktekniska så man inte riskerar fuktutfällning inne bjälklaget.
Förövrigt bör exponerat trä i grunden skyddas med trossbottenskivan eller exempelvis ett lager cellplast.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hej,

Ursäkta sent svar men måste ha kommit åt någon inställning för har inte fått någon notis.

Jag har nog rört ihop det lite för efter diskussion med vår konstruktör ska det vara en öppen plintgrund. Avståndet från mark till undersida hus är som mest 80cm och minst 40cm. Tomten är väldigt ojämn så därav skillnaden. Undersidan som hamnar närmast marken är alltså en OSB och byggregel 45x220.

Vår KA tycker inte detta är godkänt eftersom det är organiskt material som utsätts för fukt. Vår byggare säger att det aldrig kommer bli fukt där eftersom avståndet mellan mark och byggnad är så pass stort. Marken är mycket väldränerad och allt dagvatten leds bort redan idag.

OSB och stålbalken kommer behandlas men frågan är om det ens behövs?

Jag försöker hitta någon typ av info om detta men jag vill egentligen veta vem som har rätt.

Mvh
Andreas
 
Om du går in på Träguiden kan du se vilka konstruktionslösningar och produkter som rekommenderas för olika typer av träbyggnader.
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/grundlaggning/

Själv hade jag inte valt OSB utan valde trossbottenskiva till mitt gästhus på landet med plintgrund.
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggskivor/board/trossbottenskiva

Här är en bild på min trossbotten från 2013,
Trossbottenskiva installerad i gästhusets takkonstruktion med synliga träbjälkar och stolpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Om du går in på Träguiden kan du se vilka konstruktionslösningar och produkter som rekommenderas för olika typer av träbyggnader.
[länk]

Själv hade jag inte valt OSB utan valde trossbottenskiva till mitt gästhus på landet med plintgrund.
[länk]

Här är en bild på min trossbotten från 2013,
[bild]
Hej,

Tack för svar! Ska gå in och kolla, nu sitter visserligen OSB-skivan där så frågan blir om jag ska be firman riva ner allt och göra om. Kanske lutar åt det men är svårt att trycka på när allt är rekommendationer.
 
A
Jag har OSB som trossbotten i ett utbygge 20m2. Har suttit i ca 8 år, 40cm över backen. Finns inte en fläck. Jag säger inte att det är rätt, bara hur det ser ut hos oss.
 
mowatom skrev:
Jag har OSB som trossbotten i ett utbygge 20m2. Har suttit i ca 8 år, 40cm över backen. Finns inte en fläck. Jag säger inte att det är rätt, bara hur det ser ut hos oss.
Tack! Det är skitsvårt, plintgrund är väl den grund som använts längst och funkat bra genom alla tider. Om man ser till markförhållanden osv självklart.
 
Funderar på en sak till, än så länge en fundering för jag är lite osäker på hur entreprenören gjort.

Men vad jag vet har man använt Isover glasullsisolering 220mm i bjälklaget, ovanpå det ligger spånskiva för golvvärme, golvgips och sedan tillkommer laminatgolv.

Jag är osäker på om de satt plast under spånskivan men det ska det väl vara? Det sitter i alla fall plast på väggar och tak.
 
Din KA har rätt angående OSB-skivan. Denna skiva ska inte användas i den aktuella klimatklassen.
 
B bossespecial skrev:
Din KA har rätt angående OSB-skivan. Denna skiva ska inte användas i den aktuella klimatklassen.
Hej, tack! Jag har läst på lite och förstått det. Frågan är om det går att åtgärda med någon form av min behandling som KA säger eller om de bara ska byta ut skiten. Går det att byta underifrån?
Vet du om man ska använda ångspärr i golvbjälklaget också?
 
EddieHansson
A andhak2802 skrev:
Jag är osäker på om de satt plast under spånskivan men det ska det väl vara? Det sitter i alla fall plast på väggar och tak.
Nej, den har du över golvvärmeslingorna enligt golvet instruktioner. Man ska inte ha dubbla lager plast.
 
  • Gilla
andhak2802
  • Laddar…
Hej,

någon som vet om/hur man kan rätta till detta? Behandla befintlig osb? Täcka osb med något oorganiskt? Byta ut?
Jag vill att det ska uppfylla alla krav och hålla på lång sikt.
En annan sak jag upptäckt när jag tittat på kort är att golvregeln vilar på stålbalken utan syllpapp som skydd. Hade tänkt att de skulle få byta allt underifrån men det går ju inte nu.
Trä mot stål utan något fuktskydd känns inte helt rätt?
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Nej, den har du över golvvärmeslingorna enligt golvet instruktioner. Man ska inte ha dubbla lager plast.
Läste också samma på LK som är valt för golvvärmen. Vet till 100% att dom inte lagt plast innan laminatgolvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.