Hej, förra våren anlitade vi en VVS-firma för att koppla in en varmvattenberedare och vattenkran i vår lillstuga. Allt funkade fint första året men när vi nu satte på vattnet efter vintern lossnade 4 anslutningar, hann bli rätt blött innan vi hann stänga av vattnet. När vi kollar på kopplingarna ser det inte ut som vi tänkt, med gängor, packningarna och tätningar utan är bara en ogängad rörstump som går in i en mutter. Se bild. Vad säger ni som kan?
 
  • Radiatorkoppel nära golv, slitage, färghärdning, smuts, behov av rengöring eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörkoppling med muttrar vid vägg, möjligen en ventil eller anslutning för värme- eller vattensystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget fel ,förmodligen har rören frusit
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Ok, förstår inte hur vi ska få det tätt eftersom klämringen hamnar emellan rören, med en glipa…
 
Det är den guldiga klänningen som utgör tätningen när du spänner ihop det men kommer snart någon som kan det här bättre
 
  • Gilla
Lottafred
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Det är den guldiga klänningen som utgör tätningen när du spänner ihop det men kommer snart någon som kan det här bättre
Ok, om jag förstår det rätt så ska klämringen sitta runt den rörstump som kommer ut ur väggen. Nu försöker vi banka ut den så den kommer på
 
Brukar ni ha stugan kallställd under vintern?
 
Man kan inte misshandla en klämring , då läcker den !
Tror det är bättre att bågfila bort den och ersätta med en ny gärna vatette så blir det tätt
 
Centano Centano skrev:
Brukar ni ha stugan kallställd under vintern?
Japp, det är en gäststuga… Har förmodligen frusit under vintern. Slarvigt av oss att inte tömma rören helt.
 
E egge80 skrev:
Man kan inte misshandla en klämring , då läcker den !
Tror det är bättre att bågfila bort den och ersätta med en ny gärna vatette så blir det tätt
klämringen satt helt löst mellan de två rören, var bara att ta ur. Har den krympt? Skumt.
 
Men grundfelet här är att det tydligen stått vatten i röret. Det måste tömmas helt om du kallställer.

och att banka dit en klämring låter inte bra, mycket stor risk att den skadas.
 
H hempularen skrev:
Men grundfelet här är att det tydligen stått vatten i röret. Det måste tömmas helt om du kallställer.

och att banka dit en klämring låter inte bra, mycket stor risk att den skadas.
Får bli visare av skadan… Rekommendation att skaffa ny klämring alltså? :)
 
  • Gilla
Peter Johansson7
  • Laddar…
På väg till byggmax nu. I höst ska rören definitivt tömmas, bra med misstag ändå, man lär sig nya saker (klämringar etc, vattnet visste vi men slarvade) :D
 
L Lottafred skrev:
På väg till byggmax nu. I höst ska rören definitivt tömmas, bra med misstag ändå, man lär sig nya saker (klämringar etc, vattnet visste vi men slarvade) :D
Ngn mer kunnig kan nog bekräfta men jag tror att T-kopplingen är från Vatette och då är (väl?) rekommendationen att även ha klämring från Vatette. Byggmax har inte Vatette tror jag.
 
Klämringens ska precis som namnet säger, klämma åt röret och därmed skapa en tät anslutning mot kopplingen. När man drar åt muttern så krymper klämringen runt röret så att det tätar. Därför ska man inte montera tillbaka den på röret om den har lossnat pga frysning.
 
  • Gilla
Lottafred
  • Laddar…
Henkan Sundberg Henkan Sundberg skrev:
Ngn mer kunnig kan nog bekräfta men jag tror att T-kopplingen är från Vatette och då är (väl?) rekommendationen att även ha klämring från Vatette. Byggmax har inte Vatette tror jag.
Läste för sent. Vi får hålla tummarna att Byggmax fabrikat funkar…
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.