Hejsan, den 28:e november studsade det in 10000 kr på vårt konto. Avsändare var Catella reavinst blablabla någonting. Just i detta skede så ändrades förvaltningen av några av våra fonder till annan bank. Ok tänkte vi det är våra fonder som sålts, men det kan ju vara någon klant på banken som satt in pengarna på fel konto.....

.....idag kom brevet från SEB: Beträffande felaktig insättning på Ert konto. Vi ber Er såterbetala detta belopp osv.

Trist, bara till att betala :(

Stefan
 
Egentligen inte trist....pengarna var ju aldrig era......
Lika trist som det är för er lika roligt är det för mottagaren.

Egentligen har du ingen skyldighet att återbetala men ditt samvete gör nog att du agerar eller hur?!
 
Ja jag fick 170 kr från en "Andreas" i slutet av året, är det nå´n som känner sig träffad så återfås summan mot beskrivning av hur pengarna ser ut......eller....eh  :-?
 
Jag fick 580 kr från en Fotograf tomas för ett tag sedan.. blev uppringd och han fick tillbaka pengarna.. :)

 
Jag var själv med om en mardrömshistoria...

Köpte loss en tjänstebil från farsans jobb. Bilen var hyffsat ny och i bra skick, men kostade en slant (185 000, iof mindre än ute i handeln).

Kom överens med bilansvarig/ekonomitanten om betalningen och fick en lapp med PG nummer och summa på.

Glad ihågen gick jag ibäg till Nordeas kontor för att betala dessa pengar. Efter att ha tjaffsat i kassan om att jag inte ville betala någon avgift för transaktionen (då gick det inte att överföra mer än 25 000 per vecka på Nordeas Internetbank).
Så när det var betalt o klart så gick jag och hämtade bilen och åkte iväg. :)

Två veckor senare ringer farsan o säger att hon på ekonomiavdelningen inte sett av pengarna.. Jaha, det är väl typiskt. Så jag och farsan stämmer av PG numret för säkerhets skull. Vad har då hänt, jo, två nummer är omkastade. Detta gjorde ju att kontrollsiffran i slutet ändå stämde.... :surprised:
Det var ungefär nu jag började bli lite nervös.... Mina 185 000 på vift! '

Så det vara bara börja att undersöka varty pengarna tagit vägen... Efter en stunds detektivarbete så får vi reda på att pengarna hamnat på något företags konto i Västerås (enmanna firma dock). Fixar fram telefonnumret och ringer... Inget svar, lämnar meddelande.. Ringer febrilt i 2 veckors tid... Och det är nu man börjar bli paranoid så det heter duga... Att snubben ligger på Bahamas och häller i sig mina 185 000 i form av Piña Colada och garvar hela tiden (typ)...

Så en dag ringer det i telefonen och det är Västerås företagaren, han hade tydligen legat o slappat på landet och hade ingen aning om att det hade trillat in massa extra pengar på hans konto.
Men han var schysst som attan och redan nästa dag "reklamerade" han insättningen och postgirot kunde börja mala tillbaka mina pengar (tog tid och evigheter innan pengarna var tillbaka på mitt konto dock).
Och när bilen skulle betalas (påriktigt till rätt konto) så var jag tvungen att återigen tjafsa om att jag inte ville betla någon avgift...

 
Egentligen har du ingen skyldighet att återbetala men ditt samvete gör nog att du agerar eller hur?!

Jo, det är straffbart att behålla pengar som är felinsatta!
 
När banken satte in 20000 kr fel på sambons konto så stängde dom det i en vecka.
Det gick inte att ta ut pengar vare sig i bankomat eller över disk.
Måste vara roligt om man är beronde av det kontot
 
larsg skrev:
Egentligen har du ingen skyldighet att återbetala men ditt samvete gör nog att du agerar eller hur?!

Jo, det är straffbart att behålla pengar som är felinsatta!
Man får dra av de kostnader man tycker sig ha haft. Typ tidsåtgång, champagne man hunnit handla osv.

Jag fick en bamseutbetalning från Riksgäldskontoret för ett tag sen, det var något som hade hakat upp sig i deras utbetalningssystem, men de skickade genast brev och hotade med jurister och hela kavalleriet, så jag betalade tillbaka minus mina kostnader för deras fadäs. (cirka 700 kr drog jag av)

En dam i Danmark (liknande lagar ??) dömdes för ''egenmäktigt förfarande med hittegods'' efter att hon satt sprätt på en felaktig insättning.
 
fick higår høra av min sværmor att en av hennes lælarkollegor fick en "løneutbetalning" dær det stod -2.000.000 kr... undrar hur længe det tar att arbeta av den skulden... :) hær kan man tala om livegen... :)

(nåvæl, skolan rættade till misstaget utan drøjsmål :) )
anna
 
En kille jag känner fick 230 miljarder kronor insatt. Tyvärr upptäcktes det och rättades till efter några dagar.

"Snålt att jag inte fick behålla räntan på pengarna i alla fall" var hans kommentar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.