O
Hej,

Ett problemsymptom som dykt upp här på forumet några gånger tidigare men denna gång med en liten twist.

Jag har haft svårt att få ett bra flöde och ett rimligt delta T på vårt golvvärmesystem som installerades på ett befintligt radiatorsystem förra året.

Jag undrar om VVS firman har gjort ett kapitalt misstag då de kopplat in framledningen för golvvärmesystemet innan radiatorsystemets (Eco-Elens) cirkulationspump. I mina ögon gör detta att radiatorsystemets och golvvärmesystemets cirkulationspumpar motverkar varandra. Är detta en felaktig inkoppling eller kan någon komma med ett annat förslag för symptomen nedan?


Symptom:
Den enda möjligheten jag har för att få upp någon rimlig temperatur förbi cirkulationspumpen för golvvärmen har varit att att nästan helt stänga reglerventilen som möjliggör att returvatten kan blandas framledningsvattnet. Med men även under dessa förutsättningar så verkar det vara väldigt dåligt flöde (och ett stort delta t oavsett om man stänger av alla slingor utom en).

Luftning har gjorts under lång tid - ingen tendens till luft. Golvvärmesystemets cirkulationspump har inte bytts men jag tycker inte den känns konstigt eller låter oväntat högt eller lågt.

Utrustning:
- CTC EcoEl + EcoAir från 2006
- Uponor Pump/Shunt grupp Push 22A
- Radiatorer på ovanvåning
- 20 mm PEX golvvärme nedervåning ~ 80kvm

Inställningar
- Driftstemperatur: 55 grader
- Tryck: 1 Bar
 
Har fått veta att matning till tex golvvärme skall kopplas efter huvudpumpen. Hade annars själv kopplat så att kulverten till huset och golvvärmen till garage båda hade tagit från acktankarna. VVS-killen som hjälpte mig sa att det var ingen bra ide, utan man kunde då få liknande problem som du nu har.
 
O
Tack för återkopplingen. Hmmm är det så illa att det är att betrakta som felaktigt utfört arbete - eller är det mer en fråga om tycke och smak? (jag skulle tro att det snarare rör som om det första).

Om någon känner någon VVS firma som är riktigt duktiga på värmesystem i allmänhet och CTC + Vattenburen golvvärme + radiatorer i synnerhet i malmöområdet som ni kan tipsa om så vore det mycket uppskattat.

Jag kan dock tycka att detta måste vara väldigt väldigt vanligt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.