Hej, jag kanske har gjort något dumt inser jag...(jag har startat ytterligare en tråd i ämnet som rör armeringsjärnet mer bestämt, mer om det nedan). Ni som svara får gärna veta vad ni pratar om så ni inte gör mig ännu oroligare än vad jag redan är (därav inlägg klockan 03:25). Jag borrade idag ett hål i min lättbetongfasad (hus byggt 1961, lättbetong block, ca 300 mm tjocka väggar). Detta är i souterränplan, alltså ligger två våningar till, plus tak ovanför. Ovan denna våning finns betongbjälklag för våning ovanför. När jag efter en del jobb lyckats borra mig igen från två håll stöter jag på ett armeringsjärn som nu går genom hålet (horisontellt). Kommer iaf att lämna armeringsjärnet kvar där, rostskydda och modifiera ventilations röret runt järnet.

Men har jag borrat fel? Jag trodde att jag borrade högt nog ovan fönster för att inte påverka eventuell avväxling ovanför fönstret, men det gjorde jag kanske inte? Har jag förstört nåt av bärigheten? När jag går runt i området ser jag nu att de som borrat för ventilation har gjort det på sidan av fönstren. Markering på bild, fast längre åt sidan (fick inte plats på bilden)

Hjälp...
 
  • Hål borrat ovanför ett fönster i en lättbetongfasad på ett hus, med synligt armeringsjärn och reflektion av fotografen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Just det, och om ja så att säga "skitit i det blå skåpet" kan jag fixa det på nåt sätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.