Hej, har nu slutbesiktigat huset klart och slutfakturorna har börjat dimpa ner.
Fick dock en smärre chock över elektrikerns faktura, först en faktura med dom sista
5% jag hållit inne, det är ok.

Sedan en faktura med extraarbeten på 37 000 kr!
varav största biten är arbetstimmar 50 timmar (2 pers) á 390 kr ex.moms!

Mig veterligen är det enda extra vi har kommit överens om totalt 21 spotligts
infällda i tak, där jag då har köpt material (inte elkabel dock) och borrat hålen
samt 4 ytterbelysningar monterade på huset samt ikoppling av en el-ljusstolpe
(där jag dragit och köpt slang plus kabel själv och monterat allt)

Han har tagit upp läggning av värmegolv i hall, badrum samt wc som extra,
fast detta står inräknat i avtalet som att det skulle ingå. på ritningarna står även
badkar, värmepump, tvätt el + tele med som att det ska vara inkluderat men detta
har han alltså tagit med som extrajobb.

Nu har jag inte hört mig för till honom ÄN då han imorgon ska ut och hjälpa EON på min fastighet
att flytta fasadmätarskåpet... tänkte låta det bli klart först.

Så jag vet inte riktigt hur jag ska gå på det här, antingen ringa och fråga vad sjutton han menar om
han kanske har missuppfattat avtalet, eller bestrida på en gång skriftligen.

Eller ringa och spela dum och fråga hur lång tid det verkligen tog att gör exempelvis golvvärmen
och sedan skriftligen bestrida med avdrag för dessa timmar då.

Han har sedan tidigare sagt att han ska dra av 2.800 kr från en bomkörningsfaktura jag fick av
plattsättaren för att han inte hade gjort klart golvvärmen på utsatt tid. Detta skulle alltså vara
avdraget från denna fakturan men det står inte nånstans och då undrar man ju om han glömt
eller bara lagt på för något annat...

Någon som har nåt tips eller nån idé på lämpliga åtgärder?
 
Ta det direkt med honom imorgon. Visa avtalet och ifrågasätt varför det är en extrakostnad. konsumetverket kan kanske hjäpa om du känner dig osäker.
 
hmm... njaaaee...om jag tar det direkt imorrn och det blir tjafs och han då vägrar flytta fasadskåpet om jag inte pröjsar så står ju jag där med skägget i brevlådan..
 
swecul skrev:
hmm... njaaaee...om jag tar det direkt imorrn och det blir tjafs och han då vägrar flytta fasadskåpet om jag inte pröjsar så står ju jag där med skägget i brevlådan..
Ta det efter han flyttat skåpet då. Men vänta inte för länge utan gör det så fort som möjligt.
 
Som sagt det kan nog vare en bra tanke att spela dum och begära en mer presicerad faktura på extraarbetena. D¨å är ju risken mindre att de delar som skulle ingå plötsligt blir väldigt billiga, men att det tar 2 timmar per spot.

Å andra sidan så är det ju ganska vanligt att man får betala 800- 1200 per spot som extra arbete. Fast då brukar ju material ingå i det priset.
 
jo... kollade igenom avtalet och alla bilagor idag och så här står det i vårt avtal:
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
entrepenören åtar sig att på fastigheten uppföra ett småhus eller bygga till ett befintligt småhus i överensstämmelse med följande handlingar;
"Enligt särskilda önskemål enligt bifogad bilaga märkt EL-komplement. enligt mailkorrespondens 2008-07-01.

Samt enligt följande;
Entrepenören står för material- samt arbetskostnad för installation enligt bifogad
bilaga därav centralstyrt skymningsrelä och tidur för el-centralen ingår samt flytt och installation av befintligt fasadskåp när detta är möjligt.
Installationsmaterial skall vara från leverantören ensto.
Installation av golvvärmemattor ingår, dock ej själva materialkostnaden för dessa.


Entrepenörens åtagandeenligt ovan omfattar dock inte;

Installation av spottlight infällda i tak.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Så står det i avtalet och tittar man i bilagan "EL-komplement"
så är alla golvvärmemattor utmärkta, badkaret , tv/ tele likaså.

Det han enligt mig skulle ta betalt för är dragining av kabel till spottarna, 2 extra uttag samt inkoppling av vatten pump och 3 st utomhusbelysningar....
 
Så här ser hans faktura ut...

t.ex att det är uppdraget totalt 122 meter kabel... hur 17 är det möjligt?!

ja ja, återigen kolla gärna och kom med kommentarer...
 
  • elfaktura1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • elfaktura2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det första som slår en är ju givetvis att det i fakturan står ARBETE för golvvärme och ett antal punkter utöver det som du anser dig ha beställt extra.

Kabelåtgången är inte nödvändigtvis extremt stor, du har 21 spottar, troligen är det EKK light kabeln (50m ) som gått åt där. Sedan beror det ju på hur långt det är till den där pumpen osv. som jag ser det så har han tagit betalt för 10 uttag, du anser dig ha beställt 2. Det innebär att du troligen har fått betala arbete också för dessa 8 extra uttag. Det talas om larminstallation, upptaget materila för telefoninstallation (eller är det det som larmbiten handlar om, att dra fram ett teleuttag till där larmcentralen sitter?)

Det andra som slår mig är att materialpriserna är överlag ganska låga, brytare och uttag tar han bara ut någon 10a mer än elbutik.se som exempel. Ekk light kabeln verkar vissa elektriker ta 40-60 kr metern för osv.
 
jo, detta är mkt irriterande att dom själva inte har koll.
Pumpen där har han använt min egeninköpta kabel till...
Larm har han överhuvudtaget inte gjort något, det har jag gjort helt själv.
Så allt som rör larm/tele ska enligt min mening ingå också.

Sedan en sak som jag irriterar mig på men inte vet om det håller är tim.priset.
390 kr i timmen ex moms. När jag i somras pratade med elektrikern om att flytta telefonlinan in till huset och jag nämde att jag fått tag på en som kunde göra´t för 500 spänn, då sa han "Äsch, det tar bara en timma och då blir jag billigare för jag tar bara 400"... då antog jag att det var INK moms... annars var ju det ingen skillnad?! han har dessutom tidigare sagt 400 kr i timmen och numer ska ju alla priser till privatpersoner vara angivna MED moms... *suck*

Men det var ju bra ändå om materialet är rel. billigt... även med momspåslaget alltså?
 
Tjaa.. jag var kanske lite för snabb med materialpriser, det enda som är någorlunda identifierbart märkesmässigt är trappbrytaren "plus" och ramen till den.

Brytaren om man köper den ramlös kostar 86kr på elbutik i enklaste utförande (ink moms), men kan i mer exklusivt utförande kosta 145 också (har för mig att det finns ännu mer exklusiva varianter på plus serien). Ramen kostar 49 kr i enkelt utförande, men kan kosta över 1000 kr om man vill ha det lite "finare".

Kabeln är skaplig i pris om man jämför med ställen där den går att köpa per meter, men 50m EKK light i hel rulle kostar 420 kr på elbutik.
 
hmm... jo, nu har jag gått igenom allt som är "extra" och kommit fram till detta;

5st utomhuslyktor på fasaden (lyktor köpta av mig)

21 st infällda spottlights (köpta av mig)

Dimmer till badrummet

3 extra uttag inomhus (kattvindarna)

1 extra utomhusuttag uppe

Installation + motorskydd till va.pump (kabeln köpt av mig)

1 st elkobrytare

Inkoppling av lyktstolpe. (kabeln och armatur samt kabelskydd köpt av mig)
 
jag ska göra så här; Jag ska ringa och be ,eller kanske bättre att maila så jag får allt skriftligt, om att få en ungefärlig uppskattning om åtgång i timmar per dom olika arbetsmomenten. Kan ju säga att jag tyckte det vart lite dyrt... och att det gått många timmar..
 
Hemmakatten
swecul, vad menar du själv att extraarbetena borde kosta?

Det är trots allt en hel del extra gjort.Att dra kabel och sätta "kakburkar" för spotlights, sedan borra hål i taket, dit med transformatorer, och mecka ihop spotlighten med den och få den på plats. 21 st tar en del tid. (Tänker på den tid det tog för våra spottar att installeras.) De andra uttagen tar väl också lite tid. Lyktstolpen kan jag gott tänka mig tar ett tag också. Allt detta skall ju fixas med i elcentralen också.

Vad gäller material sä kan man inte räkna med samma priser som man själv köper för, och det vet du ju, du har varit länge på detta forum. Tycker man inte kan klaga om inte materialpriserna är vansinnigt mycket högre. Trots allt har du ändå fått tag på elektriker som är villig att installera material du köpt in själv.

Kom att tänka på att man läst att det kostar ca 1000-1200 per spot monterad och klar. Om man då drar bort priset för själva spoten så blir det kvar ca 2 timmars arbete per spot.
 
njaee, jag hade väntat mig kanske 15.000 kr..
Jag har alltså borrat alla hål för spottarna själv, meckat ihop alla spottar...
Lyktstolpen monterade jag ihop ochså och grävde 40 meter ränna som jag själv la ner skyddsrör i, det enda dom gjorde på den var att köra i kabeln och skruva i tåtarna i lyktan och sen givetvis koppla in den i centralen...

Njae inte hade jag väntat mig att materialet skulle vara billigt men det är mycket material som jag inte är riktigt med på vart det har gått till då ändå en hel del skulle ingå så funderar jag på vad som hör till vad.

Kan ju tillägga att jag varit hemma mesta delen av tiden dom varit ute och jobbat och speciellt spottarna tog inte lång tid för jag hade förberett så pass mycket alla 21 spottar kom upp på en halv dag för två pers... sen så tillkom väl att koppla in dem i centralen... samma sak med ytterbelysningen, den kom upp på en en dag, en person...

Jag ångrar bara att jag inte pushade på MER om att få ett takpris på extra-arbetena som jag från början sa att jag ville ha, men enligt elektrikern så skulle det "inte bli många tusenlappar"... allt är ju relativt... men för mig är 37.000 kr dyrt! och för mycket pengar...

nåväl får se vart detta leder, ska få en spec på vart timmarna har gått...
 
Elektriker...Brrr...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.