Hej!

Vi flyttade in i vårt radhus i somras. Dränerat sommaren 2013. Nu dränderar grannen och deras företag var tvungna att gräva lite i vår trädgård. En av männen kom in till oss och sa att vår dränering är helt felgjord. Har ringt "vårt" företag som menar att det såklart är helt rätt gjort.

Vi kan inte så mycket om dränering och undrar om det finns någon här som kan säga något om bilderna? Enligt grannarnas företag sitter brunnen för nära huset, "mattan" ligger fel och de har inte blästrat.

Vi skulle ju behöva ha in en slags besiktningsman, men var får man tag i en sådan? Och helst innan de gräver igen igen. "Vårt" företag sa att det inte besiktigades utan de har ju hållt på med det här i 11 år och vet att det är rätt.

Jättetacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Lisa



image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sålänge den täcker pordränet så är funktionen okej, enligt produktbeskrivningen skall man använda en kort bit fiberduk på toppen av skivorna, det är för att sättningar inte skall drabort duken och övredelen av skivorna. Men vissa gör "väck" på duken ist, funkar oftast bra det med.

Brunnens placering behöver inte vara fel, svårt att veta vad den är till?

Blästra behöver man inte göra, räcker att punktera "tätskiktet" till 70%
 
Man behöver inte blästra men väldigt viktigt att väggen är så ren den kan bli annars funkar inte pordränen dom den ska! Brunnen behöver väl inte sitta fel men man brukar kanske flytta ut den en aning. Dom ville säkert spara rör/rördelar och borrade säkerligen in dränrören direkt i brunnen.
 
Exakt vad skulle vara felgjort enl grannens firma?
 
Be grannnens firma tala om vad som de anser vara fel så blir det lättare att kommentera påpekande här.

Jag tycker att man borde ha gått med isolerskivorna ovanför springan under putsen och satt blecket mot putsen och därefter singel. Nu kan fukt vandra in i putsen och springan och ev upp i väggkonstruktionen. Att fylla med jord som binder fukt mot putsen är inte heller bra, men det kan ju vara förre ägaren som gjort det och inte de som dränerade. Väven lägger man upp till normalt upp bakom skivorna mot väggen och det ser ut att var så.

Jag skulle se till att lägga dit tvättad singel ovanför blecket och 2 dm ut från väggen. Då får man ventilation och liten risk att fukt blir kvar i putsen då den kan andas bättre med singel.

Om grannens hus är likadant så kan ni ju jämföra hur de löser deras dränering, be att få ta nån bild och lägg upp här.

Att brunnen står för nära tycker jag inte, den och isolerskivorna funkar lika bra ändå. Det viktigaste är ju att det inte påverkar hur slangarna är dragna längs sulan och in i brunnen.

I min brunn anslöt de via ett T-stycke mellan brunn och isolerskivorna så det är bara en anslutning till brunnen och ett rör högre upp för utflöde via pump. Antingen har de T-stycke på utsidan eller en anslutning åt vardera håll, lyft på locket och kolla.
 
Redigerat:
Tack så hemskt mycket för alla svar! Jag har print screenat allt och tar med mig det nu då allt är väldigt förvirrande med ord mot ord och lite problem med firman/firmorna. Tack ni som lagt ner tid på att svara.
 
Enligt grannens firma:

* Inget inspektionsrör över huvud taget. (I alla fall vad de kan se)
* Ingen kappa på monterad isodränskiva.
* Trekammarbrunnen är för nära huset.
* Tjäran är inte borta. Mot den ligger isodränskivor och där emellan bildas svartmögel.
* Gamla asbestblock ligger i jorden. Detta är ett miljöbrott.
* 40*40 plattor ligger och skaver mot duken.
* Ingen dräneringskross över huvud taget är funnen, bara sand.
* Dräneringsröret som går ihop med brunnen ligger dikt mot marken.
 
Trekammarbrunnen är för nära huset
Antar att du menar samlingsbrunn? Trekammarbrunnen är för avloppet...
Men vad är felet med att den står så nära? Den fungerar lika bra för det. I anvisningarna till Isodrän finns vad jag vet inga minimimått att förhålla sig till. Faktum är att jag aldrig hört talas om det någon annanstans heller...

Tjäran är inte borta. Mot den ligger isodränskivor och där emellan bildas svartmögel.
Det är inte alls bra om det är sant, notera dock att all tjära inte behöver tas bort. Det räcker med 70% vill jag minnas. Svartmögel där nere låter lite osannolikt, men även om det skulle vara så så undrar jag vad de menar att det skulle göra för skada?

Gamla asbestblock ligger i jorden. Detta är ett miljöbrott.
Det finns mycket i jorden som inte ska vara där, men hur vet de att det är omdräneringen som är orsak till detta? Det kan ju mycket väl ha funnits innan.....

Ingen dräneringskross över huvud taget är funnen, bara sand.
Det är heller inte enligt anvisningarna.

Dräneringsröret som går ihop med brunnen ligger dikt mot marken.
Det är väl inget fel alls?

Det låter som det finns tecken på att dräneringen inte är utförd korrekt, det behöver du undersöka noggrannare. MEN det låter också som grannens firma kastar lite väl mycket skit. Jag tycker du ska ta in fler firmor som kommer och lämnar ett utlåtande innan du går vidare med att eventuellt göra om dräneringen.
 
O
Så grannens firma har plockat bort alla isodränskivor? För annars borde det väl vara omöjligt att se huruvida det är för mycket asfalt eller inte...
Asbestskivor i marken har som sagt ingenting med dräneringen att göra. Gruset är kanske ett fel. Men jag skulle inte lita alltför mycket på grannens firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.