Hej,

Vi köpte hus 2006 och har nu tänkt sälja. Vid närmare titt på taxeringsvärdet så ser vi att boarean är helt fel.

Hos skatteverket: 205m2
Enligt säljare 2006: ca 120m2
Har mätt upp själv: ca 135m2 :eek:

Vad kan hända när jag uppdaterar mina uppgifter hos skatteverket?

Vi har nästan maxavgift idag.

Vi har dessutom installerat en dusch i källaren så jag behöver hursomhelst uppdatera skatteverket med info..

Tacksam för hjälp.
 
Heh.
Hos skatteverket:105m2 ska det ju vara.
 
Är det nån som uppdaterar sina uppgifter där om det leder till höjning av skatten ?
 
Har du mätt rätt? Har tidigare ägaren mätt rätt? Eller har skatteverket rätt uppgifter och både du och tidigare ägare mätt fel?
 
Jag har aldrig brytt mig om m2 innan. Fast nu när vi börjar fundera på försäljning så kollade jag upp siffrorna. Jag har mätat huset två ggr och fått samma resultat. Det är faktiskt väldigt lätt att mäta boarea. I princip längden* bredden. (minus murstock och viss yta under 1,9). Jag förstår inte hur jag sa ha gjort fel..

http://www.skatteverket.se/download/18.18e1b10334ebe8bc800064538/38905_del4.pdf
 
Vet du om det skett någon utbyggnad av huset sedan byggdatum? Det värsta som kan hända är att taxeringsvärdet på huset ökar. Frågan är hur mycket det kommer påverka. Det är väl fortfarande så att snittförsäljningsvärdet i närområdet styr mer än den faktiska storleken och utrustningen av just ditt hus, med betoning på "väl". Jag vet inte om det är så fortfarande, jag tror.
 
Fast en nästan 30% ökning av boarean är lite skrämmande. Hoppas bara att det inte kommer surt igen från Skatteverket.
 
  • Gilla
Erling Henningsson
  • Laddar…
AnneFi
När vi köpte vårt hus blev vi informerade om att säljarens uppgifter inte stämde med skatyeverkets. Måste väl stå i kontraktet vad den taxerade ytan är?
På mina taxeringspapper står det boyta 72 kvm värdeyta 84kvm dvs det vi köpte det som.

Blev för övrigt jävligt deprimerad Hur man mätte. Innebär att när man räknar bort våra trappor har vi bara 67 kvm kvar att röra oss på :/
 
men det fer bra träning att röra sig upp och ned för trappan :p
 
peternicklas
Fastighetsskatten påverkas väl inte speciellt mycket av detta längre. Sedan vet jag inte om det kan ställa till problem vid en ev. skada på huset om man har uppgett för liten yta eller felaktig standard.
 
Jag korrigerade våran husyta då den var fel nu 2012 när skatteverket uppdaterade taxeringsvärdena, var inga problem att korrigera upp det. Hela området med kedjehus har man glömt att rapportera garage & groventré till skatteverket, sen när tidigare ägaren byggde om garage till boyta nångång på 70-talet "glömde" de rapportera det.

För köpare som känner till ett område påverkar det nog inte så mycket, men högre taxeringsvärde höjer huset i automatiska värderingar, köpare som inte känner till ett område kan då tänkas vara villiga att ge mer för huset så det kan vara bra att se till att man fått med allt som höjer värdet om man ska sälja, tänker man bo kvar är det kanske bra att avvakta i fall att fastighetsskatten kommer tillbaks ;)
 
  • Gilla
Erik_Johansson
  • Laddar…
Skicka in en omprövning på 2012 års taxeringsvärde, skriv att du mätt om. Du kan beräkna skillnaden i taxeringsvärdet på Skatteverkets hemsida om du vill veta dess effekt.
 
  • Gilla
Erik_Johansson
  • Laddar…
gogubbe skrev:
Det är faktiskt väldigt lätt att mäta boarea. I princip längden* bredden. (minus murstock och viss yta under 1,9).
Ska väl vara "minus yta 60 cm utanför där takhöjden är 1.90".
Tror för övrigt vi mätt tvärtom härhemma, dvs. lagt dom 60 cm åt andra hållet....:surprised: .... Har dom ändrat det här dom senaste 15 åren ?

Nedan från broschyren du länkade till:
"Man mäter hela den golvyta där takhöjden är minst 1,9 m.
Där det finns ytterligare golvyta utanför denna linje fortsätter man mäta.
Man mäter dock inte mer än ytterligare 0,6 m ut i vardera riktningen."
 
Du ska mäta ut mot taket/yttervägg, stoppa där det är 190 cm i höjd, och sen mäta ytterliggare 60 cm mot tak/yttervägg. Vet ej om det ändrats mot tidigare, men så ska man göra. :)
 
  • Gilla
Lelle - Hyfsat händig
  • Laddar…
Skatteverket har ju en e-tjänst där du kan beräkna ditt taxeringsvärde. Fyll i den nya boarean där och se hur stor skillnad som det gör. Kommer du över 910' så slår du ju i taket på fastighetsavgiften och då finns det ju ingen anledning att snåla längre. Personligen så tror jag att det kan vara bra att ha ett hyfsat taxeringsvärde när man säljer eftersom det är det lättaste sättet för köpare att jämföra "värdet" mellan olika hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.