Tja!

Lite luddig rubrik, jag vet. ;)

Har precis flyttat in i en bostadsrätt. Nu har vi upptäckt att blandaren till handfatet i ett av badrummen saknar spak för att manövrera bottenpluggen. Mekanismen till pluggen finns kvar, dvs man kan stoppa in näven under handfatet och med hjälp av en "pinne" höja och sänka pluggen. Men pinnen är inte ansluten till någon spak på baksidan av blandaren. Där finns heller inget uttag för någon spak. Blandaren är på intet sätt förberedd för manövrering av bottenplugg. Blandaren ser relativt ny ut så den borde bytts hyfsat nyligen.

Innan folk börjar hojta om att "det där borde ni sett på visningen!", "undersökningsplikt!", "det är alltid någon annan som ska betala!" ;) så nej, det är inte syftet med frågan. Vi har råd att byta blandaren själva.

Anledningen till tråden är dock en annan tråd jag såg härom dagen, en tråd som handlade om en blandare som sprungit läck och orsakat skador som föreningen inte ville stå för då de ansåg att det var den boendes ansvar, och den boendes försäkringsbolag ville inte stå för det eftersom det var föreningens ansvar. Kontentan av tråden verkade dock vara att blandaren är en del av det trycksatta rörsystemet och därmed föreningens ansvar, även om den boende köpt och bytt blandaren på eget bevåg. Typ något sådant.

I vårt fall har det ju inte skett någon skada, det är bara en bristande funktion. Och återigen, vi kommer inte börja bråka med föreningen om en sådan struntsumma, men det är ändå en intressant fråga. Så rent juridiskt, skulle vi kunna kräva att föreningen står för en ny blandare?

Någon som vet?
 
Tror inte du lyckas få föreningen att byta blandare. Den som, om någon, borde stå för kostnaden är den du köpte lägenheten av för det är väll den tidigare ägaren som bytt till den nya kranen. Enklaste lösningen borde vara att bara byta bottenventil på handfatet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta OT, men varför vill man stänga bottenventilen? Jag vet att funktionen funnits på alla handfat jag haft genom livet, men jag kan inte minnas att jag använt den.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
C
B Bonzo2000 skrev:
Ursäkta OT, men varför vill man stänga bottenventilen?
Om man vill fylla handfatet med vatten istället för att slösa på vatten genom att låta det rinna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Köp en sån här istället. Man trycker på ventilen för att öppna/stänga. Och du kan rengöra vattenlåset enkelt.

Har bytt till såna i alla mina handfat.

[länk]
Mycket bra förslag, detta var det givna alternativet när vi renoverade upp ett av badrummen. Oerhört lättskött, med den extra finessen att ev småprylar man råkar spola ner i vasken kan fiskas upp på nolltid - bara att lyfta upp botteninsatsen så ligger det man spolat ner där snyggt och prydligt!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det är skillnad på ansvar vid skada och brist i funktion. Det finns inget som tvingande säger att en blandare måste kunna stänga en bottenventil i handfatet. Om den inte kunde spola något alls är kanske en annan sak men är inte ens säker på att det skulle nödvändigt tvinga föreningen till att ordna med ny. De ansvarar för systemet med om det inte samtidigt ställs krav på vad systemet ska kunna göra så kanske det räcker med att de pluggar rören.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kontentan är nog just den, att föreningen "borde" ersätta blandaren. Då den tillhör tappvattensystemet.
MEN att övertyga styrelsen, och att få den ersatt tror jag nästan är omöjligt.
 
  • Gilla
Tomas no1
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Köp en sån här istället. Man trycker på ventilen för att öppna/stänga. Och du kan rengöra vattenlåset enkelt.

Har bytt till såna i alla mina handfat.

[länk]
Stort tack för tipset! Tar snart över nycklarna till ett gammalt hus och denna lösning verkar ju super.
 
Personligen anser jag inte att de borde gör det utan möjligen säkerställa att TS köper en av ett bra fabrikat som är av god kvalitet och på ett bra sätt tjänar till att säkerställa att systemet hålls i fungerande skick och inte utgör en fara för fastigheten och boende (genom läckage, eller utfällningar av metaller i vattnet). Bottenventilen är en del av handfatet och inte en del av det trycksatta systemet så om den funktionen finns eller inte är inte något föreningen behöver fundera över.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
C
A AG A skrev:
Kontentan är nog just den, att föreningen "borde" ersätta blandaren. Då den tillhör tappvattensystemet.
Det är inte så stadgarna brukar definiera gränsdragningen.
Det brukar uttryckligen stå att bostadsrättshavaren svarar för kranar och avstängningsventiler, samt även något i stil med "ledningar för vatten och avlopp till de delar de är åtkomliga inne i lägenheten och endast betjänar bostadsrättshavarens lägenhet".
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
Larsa Larsa skrev:
Köp en sån här istället. Man trycker på ventilen för att öppna/stänga. Och du kan rengöra vattenlåset enkelt.

Har bytt till såna i alla mina handfat.

[länk]
Inget dumt tips! Enda invändningen är väl samma som för den enklare varianten med en knopp så man kan lyfta upp ventilen/pluggen; lite omysigt att stoppa ner näven om man har tandkrämsspott eller annat ofräscht jox i handfatet. Inget jätteproblem, jag vet, men det händer...
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Första frågan är om det är blandaren eller bottenventilen som är att se som felaktig. personligen hade jag ansett att det är bottenventilen som ska bytas, det är ett snabbare, enklare och billigare ingrepp (även om blandarbyte knappast är dyrt, svårt eller tar lång tid).
Är det bottenventilen som är att anse felaktig så har du inget case mot föreningen om det skulle vara så att de är ansvariga för blandaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Det är skillnad på ansvar vid skada och brist i funktion. Det finns inget som tvingande säger att en blandare måste kunna stänga en bottenventil i handfatet. Om den inte kunde spola något alls är kanske en annan sak men är inte ens säker på att det skulle nödvändigt tvinga föreningen till att ordna med ny. De ansvarar för systemet med om det inte samtidigt ställs krav på vad systemet ska kunna göra så kanske det räcker med att de pluggar rören.
Förstår vad du menar. Å andra sidan finns det säkert inget som säger att en ytterdörr måste kunna låsas. Ungefär som att det inte står i manualen hur man hittar till markan. ;)
Menar bara att om handfatet har en sådan bottenventil borde man kunna förvänta sig att den går att manövrera på ett vettigt sätt.
 
C cpalm skrev:
Om man vill fylla handfatet med vatten istället för att slösa på vatten genom att låta det rinna.
jag har aldig använt heller
 
  • Gilla
Civilpolisen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.