Hej
Håller på och gör ett badrum själv och fick lite starthjälp av en rörmokare för att förstå vad jag skulle göra.
Han hjälpte mig även att dra lite rör från vattenskåpet till duschblandaren och då använde vi LK pal alu-pex.
Nu har jag själv kört vidare och bland annat monterat Vatett väggbockstöd v6.
Sen har jag kollat lite instruktioner hur man ska montera blandaren sen när allt är klart. Där säger dom att man ska tycka in röret i skyddsröret, märka med penna och kapa några mm utanför. Men på de instruktionerna så flexar ju röret ganska mycket. Jag kan knappt trycka in röret nånting i skyddsröret nu när jag monterat väggbockstöden.
Har det blivit tokig kombination nu med det styva alu-pex röret och väggbockstöd?

Jag tänkte använda detta blandarfäste sen. Det är där jag sett att man ska tycka in röret in i skyddsröret "hårt" och sen markera och kapa 34mm från vägg.
https://www.vatette.se/produkter/va...-for-pex-pe-rt-pb-pem-ror-samt-multilayer-ror
 
Krilleman
LK PAL skall man använda bockfjäder fört montage.
Användes det?

Se monteringsanvisning för LK Väggbockstöd Grip V2 (Samma radie som Vatette):
https://www.lksystems.se/globalasse....50_lk-vaggbockstod-grip-v2.pdf?1689942630935

Det borde din röris veta!
Varningskylt, instruktioner för användning av LK Väggbockstöd med LK PAL Universalrör, kräver specifik LK Bock-fjäder.

Beträffande montaget av blandarfästet är det bara trycka in det som hårt som det går och kapa på rätt längd från vägg. Tanken är att själva mediaröret inte ska kunna flexa in mer i skyddsröret för att säkerställa att allt tätar ordentligt.
 
Krilleman Krilleman skrev:
LK PAL skall man använda bockfjäder fört montage.
Användes det?

Se monteringsanvisning för LK Väggbockstöd Grip V2 (Samma radie som Vatette):
[länk]

Det borde din röris veta!
[bild]

Beträffande montaget av blandarfästet är det bara trycka in det som hårt som det går och kapa på rätt längd från vägg. Tanken är att själva mediaröret inte ska kunna flexa in mer i skyddsröret för att säkerställa att allt tätar ordentligt.
Tack för snabbt svar. Nä det hade jag missat. Jag har bockat för hand utan bockfjäder. Hur dåligt är det?
Okej, men då tolkar jag det som att det i övrigt är korrekt, förutom att jag missat det där med bockfjäder.
 
Krilleman
LK har ju skrivit med bockfjäder för att röret är hårt och kan bli platt vid bockningen i väggbockfixturen av det.
Regeln är ny och fanns ej innan.

LK PAL anses som "ej utbytbart" kontra PEX.
Det är ett styvare rör än PEX.

Du får ha max två böjar med minst 100mm radie för att kunna byta ut själva mediaröret på LK PAL.

Det är därför det är så svårt att trycka in överflöd i skyddsröret.

https://www.lksystems.se/globalasse...for-lk-pex-pal-och-pert-ror.pdf?1689943291668

Text på svenska om LK PAL Rör-i-Rör-system, ej utbytbart med specifika installationskrav.
 
Kollade lite nu. Det är ju iallafall inte platt så att det inte kommer flöda något vatten i det. Möjligen att ett blivit lite tillplattat och därmed har sämre flöde än annars. Men jag bockade en lös bit jag hade liggandes och klippte sen upp det. Ser inga skador på röret som ser ut att kunna påverka hållfastheten iallafall.
Jag orkar verkligen inte byta ut detta rör nu. Det skulle innebära att såga upp golvet igen eftersom det är för många böjar för att byta ut enbart mediaröret.
Tror ni det kommer funka ändå som jag har det nu?

Lite dumt val av rör. Ser inga direkta fördelar med PAL i detta fall. All dragning är dold.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.