Vi målade om vårt hus förra året. På rek. från färghandlaren använde vi Nordsjö Tinova V täckfärg + oljegrund. Vi hade dessförinnan skrapat ren fasaden helt, då det var målat med linoljefärg innan. Var ett drygt arbete, som gjorde att vi fick skaffa en Speedheater för att få bort allt gammalt. Ville göra ett riktigt underarbete så att det skulle hålla i många år...Nu har vi med fasa konstaterat att färgen endå verka släppa mellan panelbrädorna,se bild: Vad har hänt? jag var noga med att inte måla i solsken, och undvek de dagar det var risk för regn (inte speciellt många förra sommaren...). Huset ligger i västsverige, i skyddat läge ej nära kusten. Hur bråttom är det att fixa till detta, och vad skall jag göra åt det? Hade inte tänkt att måla om kåken den här sommaren också...
 
  • panel.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
ser inget problem, syftet med färgen är inte att täta mellan panelbrädor, luft är bara bra
 
Beror kanske på att träet krymper/expanderar? Sånt syns för i fogarna och är normalt.
 
Förvisso, men något måste ju vara fel om det ser ut såhär: var ute och tog en bättre bild...
 
  • panel2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Prata med färgförsäljaren. Han i sin tur får prata med nån slags ansvarig i din del av landet. Jag tycker att det ser ut som att färgen inte har bitit på underlaget. Givetvis så krymper och sväller trä, men det där ser lite ut som om det krympt och dragit med sig färgen.
 
ser ut som om det har varit kvar linolja och när träet har krympt så sväller det under den nya färgen. De gammla bräderna var säkert målade innan ribben sattes upp och då "bränns" inte linoljan bort, den som är mellan. Jag råkade ut för samma sak men på "hela panelen"...på skuggsidan så blev det helt "skit". Så jag har fått byta brädfodring...annars kommer du inte bli av med det......för oljan sitter nog djupt in i träet...
mvh
M
 
En gammal regel är att aldrig måla något annat än linoljefärg på ytor som redan är målade med linoljefärg. Då kan det bli en linoljekokning när vädret är för varmt men föjd att den ny färgen "spricker". Det borde en färghandlare veta.
Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.