Hej, sitter i en lite knivig situation.... var o kollade en lägenhet som höll på att renoveras, dem bytte ut allt osv med badrum osv. Jag la ett bud och vann, har lagt deposrtion samt sa att vi skulle kolla allt när den var klar.
Nu idag var jag o kollade och dem har dragit vattenrör innuti duschen som går ut på baksidan till köket. Alltså typ i mitten av duschen har dem
Dragit 2st vattenrör.....
reagerade på att detta kan inte stämma, för så får det väl inte se ut enligt regler osv?
Nu undrar jag då jag ville besiktiga lägenheten när den var 100% klar, har jag rätt att klaga på detta till mäklaren? Och vad isåfall har jag för rättigheter samt vad kan jag kräva? Kan jag kräva ekonomisk ersättning? Det är säljaren själv som renoverat, han driver även en byggfirma)
Hur som helst vill jag att en riktig firma utför detta!!! Vad jag fattat det som är det inte bara o byta plattorna o dra om röret, då han har ju uppenbarligen punkterat tätskiktet....
någon som har några idéer och tankar? Vad tycker ni?! Vi skulle avsluta affären nu på måndag...
MYCKET tacksam för alla svar!!
 
Bild?
 
Går rören genom väggen i duschen? Isåfall är det fel om det inte är 2 meter över golv.
 
Har tyvärr ingen bild! Och det är inte 2meters höjd, kanske max 30cm! Detta röret har han alltså lagt dit EFTER kontraktskrivningen.... och jag hade ingen aning om att där skulle vara ett rör. Dock
Såhär står det i kontrakten bland annat
Skadas eller försämras bostadsrätten mellan avtalsdagen och tillträdsdagen ansvarar säljaren för skadan eller försämringen om den beror på säljarens vanvård på att säljaren orsakat denna eller om det beror på en olyckshändelse som ingen av parterna kunnat råda över, köparen får dock räkna med normal förslitning

Jag tycker ju att han har skadat / försämrat bostadsrätten mellan avtalsdagen och tillträdsdagen! Med tanke på att röret ej fanns där innan och det måste räknas som en försämring om han smäller upp ett rör mitt i duschen...
 
Ja detta strider mot säkert vatten och nu vill inget försäkringsbolag täcka den vattenskadan som kan bli där så värdet sjunker ju en hel del.
 
Den första frågan är hur ditt köpeavtal är formulerat. Du skriver att du lagt en handpenning, så jag antar att du också skrivit på ett köpeavtal. Och förhoppningsvis har du då en besiktningsklausul i avtalet som ger dig rätt att häva köpet efter besiktningen?
 
Tyvärr har vi inte skrivit en besiktnings klausul... helt enkelt pga okunskap, första köp någonsin. Men som jag skrev står det något med skadas eller försämras bostadsrätten mellan avtalsdagen o tillträdsdagen ansvarar säljaren för skadan!
Och jag anser ju att han varit oaktsam när han dragit detta rör. Och därför försämrat lägenhets skick!!
 
Golvbrunn i en dusch med mosaikplattor och svarta kakelväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Såhär ser det ut
 
Det där är inte ovanligt sett många gånger.
Men det ska nog egentligen gå uppe vid taket om det ska vara i den där zonen.

Det var säkert så där före renoveringen och han gjorde likadant
 
Stenhus?
Betongbjälklag?
Stockholm?

Vad spelar det egentligen för roll om det går ett rör genom väggen?
Vad kan hända?

Mitt lilla luddiga bidrag med titeln felkonsekvenskostnadskalkyl :p
 
Köket är flyttat så därför den går ut där (köksblandare) vid andra sidan väggen! Grejen är att på GVK's hemsida står det att det inte får gå rör så, och då tänker jag ur försäkringssynpunkt att dem kan lacka ur ifall det går rör sådär....
sen är min andra tanke om han flyttar röret till utsidan av duschen istället och ersätter med en ny platta är tätskitet sämre där men då är det gjort enligt "reglerna" och försäkringen går inte helt bananss vid en läcka?
 
Det kommer inte kunna gå som det står på gvks hemsidan (1meter) utsnflr våtzon 1, är ett litet badrum och därför kan det gå med cirka 80-90cm utanför duschen max. Taket är inget alternativ att röret går ut pga det är en vanlig vägg utan skåp osv på baksidan, och ser nog inte så snyggt ut med ett rör där mitt i allt? Så frågan är vad som är bäst att göra? Låta det vara eller flytta röret?
Alternativ 1 flytta röret o ersätt med my platta (försämrar tätskiktet dock kan inte försäkringen säga att de inte är gjort enligt regler (ha rörgenomföring i duschen!

Alternativ 2 låta det vara kvar, med tron att det är tätt, enligt säljaren har dem typ fyllt med sillikon, dock skulle det läcka kan försäkringen säga att det inte är gjort enligt reglerna och jag har ej besiktigat det ordenligt, därför får jag stå för eventuell läckage själv!
 
Som sagt:
Material i bjälklag och vägg?
 
Det är nog rätt ovanligt att flervånings flerbostadshus byggs med trästomme.
Tycker att du skall kolla upp detta ordentligt!

Bohus fästning byggdes för 700 år sedan, och står upp än
(med viss renovering under åren iofs).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.